تركيبي سفيد رنگ با قدرت بازي بسيار بالا است كه با فرمول شيمياييKOH نشان داده مي شود و با نام هاي هيدروكسيد پتاسيم ، پتاس ، پتاس كاستيك ، پتاس سوزآور و پتاس پرك نيز شناخته مي شود.

بر خلاف هيدروكسيد سديم ، هيدروكسيد پتاسيم عاري از كلر مي باشد و در نتيجه مي توان ازآن براي خنثي سازي محلول ها و موادي كه بايد در عدم حضور كلر خنثي شوند استفاده كرد.

هيدروكسيد پتاسيم نسبت به مقدار بيشتري در آب حل مي شود. هدروكسيد پتاسيم، جامدي بي بو، سفيد و ناهموار است كه اغلب محلول درآب است و در ساخت صابون، به عنوان الكتروليت در باتري هاي قليايي و در قليايي و در آبكاري الكتريكي، ليتوگرافي و رنگبرها استفاده مي شود.

همانند هيدروكسيد سديم ، پتاس ماده بي رنگ و يك نمونه از بازهاي قوي است و كاربردهاي بسياري در صنعت و كشاورزي دارد. بيشترين كاربرد اين تركيب واكنش نسبت به اسيدها و خاصيت خورندگي آن است.

پتاس مانند هيدروكسيد سديم به هنگام حل شدن در آب گرما توليد مي كند. اين ماده در تماس با دست به راحتي آب شده و دست را چرب و توليد صابون مي كند.

صابون توليد شده از واكنش چربي پوست با پتاس بوجود مي آيد. همچنين واكنش تدريجي پتاس با دي اكسيد كربن موجود در هوا مي تواند منجر به توليد كربنات پتاسيم شود.

موارد مصرف و كاربرد هيدروكسيد پتاسيم :

هيدروكسيد پتاس خالص را مي توان از واكنش هيدروكسيد سديم با پتاسيم ناخالص به دست آورد. اين تركيب را معمولا به صورت هاي شفاف فروخته مي شود، كه در تماس با هوا چسبناك مي شود، پتاس يا همان هيدروكسيد پتاسيم حاوي مقدار متغيري از آب است و انحلالش در آب بسيار گرما زا است.

محلول هاي پتاس با غلظت حدود۵% در تماس با پوست تحريك كننده، در حالي كه با غلظت هاي بالاتر از ۲% خورنده هستند. در دماي اتاق، تقريبا ۱۲۱ گرم هيدروكسيد در ۱۰۰ ميلي ليتر آب قابليت حل شدن دارد.

به دليل بالا بودن ميل تركيبي هيدروكسيد پتاسيم با آب، در آزمايشگاه ها از آن به عنوان ماده خشك كننده نيز استفاده مي شود.

هيدروكسيدپتاسيم، بازي قوي و تشكيل دهنده محلول هاي قليايي در آب و ديگر حلال هاي قطبي است. اين محلول ها قادربه پروتون زدايي بسياري از اسيدها، حتي اسيدهاي ضعيف، هستند در شيمي تجزيه تيتراسيون با استفاده از محلول هاي پتاسيم براي سنجش اسيدها استفاده مي شود.

از هيدروكسيد پتاسيم براي توليد ساير تركيبات پتاسيم نظير پرمنگنات پتاسيم ، كربنات پتاسيم ، فسفات هاي پتاسيم نظير دي فسفات تترا پتاسيم، يدات پتاسيم، سيانيد پتاسيم، توليد رنگدانه ها توليد شيشه، توليد صابون هاي مايع با كيفيت بالا، ساخت گازوئيل از نباتات، خنثي سازي محلول هاي اسيدي و در توليد مواد شيميايي استفاده مي شود.


جهان نما پتاسيم ,هيدروكسيد ,پتاس ,توليد ,محلول ,استفاده ,هيدروكسيد پتاسيم ,هيدروكسيد سديم ,پتاسيم براي ,پتاسيم نظير ,سازي محلول منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

املاک مال پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان محصولات فرهنگی نوین بنفشه دانلود بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. Appks آهنگ پیشواز همراه اول و ایرانسل با پخش آنلاین روستای دستجرد عکس های زیبا از بارسلونا