در فصل سوم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط نمایندگی مجلس، توضیح داده شده است. در ماده 28 شرایط عمومی و اختصاصی نماینده مجلس شدن آمده است که نامزدهای انتخابات مجلس باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی ذیل باشند:

1. اعتقاد به اسلام؛
٢- التزام عملی به اسلام؛

انتخابات مجلس


تبصره ۱ - منظور از التزام عملی در این بند، عمل به احکام اسلام در حد عمل به انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات است. عدم احراز التزام عملی به اسلام به دلیل تجاهر به فسق ثابت می شود" به این تبصره اضافه شد.
تبصره ۲_ داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی باید به دین خود اعتقاد داشته باشند.
٣- التزام عملی به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛
تبصره - منظور از التزام عملی در این بند، اعتقاد و تعهد به ارزشهای اساسی نظام شامل اسلامیت، جمهوریت، استقلال، آزادی و وحدت ملی است.

مجلس شورای اسلامی
4- ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه؛
5- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛
تبصره - اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را اخذ کرده اند و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را تحصیل نموده اند، از داوطلبی انتخابات محروم می باشند.
6-سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی؛ (عبارت بینایی در اصلاحیه جدید حذف شده است.)
۷- داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی برای آقایان؛
تبصره - افرادی که به جهت غیبت از خدمت وظیفه عمومی و با سپری شدن مدت زمان مشخص، مشمول پرداخت جریمه خدمت شده اند، از ثبت نام در انتخابات محروم می باشند.
8- عدم محجوریت؛

نمایندگان مجلس


9- عدم محکومیت قطعی به جرائم اقتصادی (موضوع تبصره ماده ۳6 قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/2/1، جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و جرائم علیه عفت عمومی، ارتداد و خیانت در امانت؛
۱۰- عدم محکومیت کیفری مؤثر و محرومیت از حقوق اجتماعی؛
۱۱- عدم وابستگی به گروههای غیر قانونی؛
۱۲- عدم مؤثر بودن در تحکیم رژیم گذشته و وابسته نبودن به آن؛
۱۳- عدم اعتیاد و استعمال مواد مخدر و روانگردان؛

منبع: انتخابات مجلس 98


بیمه مجلس ,انتخابات ,التزام ,عملی ,باشند ,عمومی ,التزام عملی ,انتخابات محروم ,تابعیت کشور ,خدمت وظیفه ,جرائم علیه ,خدمت وظیفه عمومی ,جمهوری اسلامی ای منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

انواع نهال گردو تبادل لینک با سایت مرجع اموزشی مهر ایرانیان نسیم صبح کتابخانه مرکزی استان ایلام آهن نوین تولیدی جمالی ( تاج ) طراحی و پشتیبانی سایت پویادیتا