گوشت بوقلمون در فرهنگ ایرانی و خارجی جایگاه خاصی دارد.  از این گوشت در مهمانی ها و مجالس عروسی به عنوان یک غذای رسمی یاد می شود. در خارج از کشور از این غذا برای مناسبت هایی چون کریسمس، جشن شکرگزاری و مواردی از این قبیل استفاده می شود.

در این مقاله در خصوص گوشت بوقلمون و مزایا و معایب آن بیشتر صحبت خواهد شد. همچنین به نکاتی در خصوص روش پخت آن اشاره می شود.

آشنایی با پرنده ای به نام بوقلمون:

بوقلمون پرنده ای از دسته قرقاولان می باشد که دارای وزن زیاد و جثه بزرگی است. جالب است بدانید که این پرنده دارای هر دو نوع گوشت قرمز و سفید است. گوشت های بوقلمون در ناحیه ران از نوع قرمز بوده که حدود 35 درصد از حجم بوقلمون را تشکیل می دهد و 65 درصد مابقی که به گوشت نواحی سینه اشاره می نماید دارای رنگ سفید است.

از لحاظ طعم و مزه نیز این دو بخش تفاوت دارند. گوشت بوقلمون اگر مربوط به نواحی سینه و بال باشد طعمی نزدیک به گوشت گوساله دارد. در حالیکه گوشت ناحیه ران مزه گوشت پرندگان را خواهد داشت. با توجه به اینکه بیشتر گوشت این پرنده را بخش سفید آن تشکیل می دهد لذا گوشت بوقلمون در زمره گوشت های سفید دسته بندی می شود.

میزان چربی گوشت بوقلمون بدون پوست بسیار کم است، به طور کلی گوشت سفید دارای چربی اشباع شده کمی است.

آشنایی با خواص گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون برای چه افرادی مضر است؟

استفاده بیش از اندازه ی هر گوشتی می تواند مضرات متفاوتی داشته باشد. گوشت بوقلمون نیز به صورت ذاتی دارای نمک بالایی است. لذا استفاده ی زیاد آن برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند و یا خانم های باردار توصیه نمی شود.

 از سمت دیگر در گوشت های بوقلمون میزان بسیار زیاد از اسید آمینه پورین وجود دارد. این اسید آمینه برای بیماران مبتلا به نقرس مفید نیست لذا افراد مبتلا به بیماری نقرس می بایست از مصرف این گوشت پرهیز نمایند.

بسیاری از افراد تصور می نمایند که چربی گوشت بوقلمون در قیاس با مرغ کمتر است. نمی توان به طور قطع منکر این موضوع نشد اما باید در نظر داشت که دلیل این صحبت از جوانب مختلف قابل بررسی است. در دیدگاه اول، گوشت مرغ به صورت صنعتی تولید می شود و گاها به دلیل درخواست  بالای بازار نیاز است تا از انواع هورمون ها و آنتی بیوتیک جهت رشد سریع مرغ ها استفاده نمود. حال آنکه گوشت بوقلمون عموما به صورت خانگی و ارگانیک است لذا در صورتی که گوشت مرغ محلی را با گوشت بوقلمون مقایسه نمود، شاید چربی کمتر بوقلمون صحبت درستی نباشد.

بیشترین چربی گوشت های بوقلمون در ران آنها وجود دارد. لذا اگر اشخاصی مایل به افزایش وزن هستند می توانند از این بخش ها استفاده نمایند. همچنین ران بوقلمون دارای کالری بالایی است که به ورزشکاران خوردن آن توصیه می گردد.

گوشت بوقلمون به صورت کلی سفت و دیر پز است، لذا زمان زیادی را برای پخت نیاز دارد.

فواید گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون و پیشگیری از سرطان:

در گوشت های بوقلمون سلنیوم که جز املاح معدنی ضروری است به مقدار بالایی یافت می شود. سلنیوم برای بهبود فعالیت تیروئید و تقویت سیستم ایمنی تاثیر مثبتی دارد لذا باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد بدن می شود. با از بین رفتن رادیکالهای آزاد مخرب، خطر ابتلا به سرطان کاهش می یابد.

نتیجه گیری:

به صورت کلی برای یک انسان بالغ روزانه 65 تا 100 گرم گوشت بارنج پخته توصیه می گردد. گوشت بوقلمون که از دسته گوشت های سفید محسوب می شود ولی توانسته جایگزین خوبی برای گوشت گوساله و گوسفند شود و مضرات چربی های اشباع آنان را کاهش داد. ولیکن قیمت بالای آن این روزها دغدغه خانواده ها برای جایگزین نمودن آن با گوشت قرمز است.


بارنجی ، با ما بهترین باشید. گوشت ,بوقلمون ,صورت ,دارای ,استفاده ,بالایی ,گوشت بوقلمون ,وجود دارد ,بوقلمون گوشت ,اسید آمینه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

♔SHARGHDRAMA♔ طبیعت زیبای بلوچستان ، سرباز ، نوت هیأت دارالشفاء رضوانشهریزد پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان ممبر ارزان و ممبر فیک و واقعی اهــنگ ارز دیجیتال دانلود سریال کولر گازی اجنرال اینورتر اینجا زیبایی را درک کن