در فصل سوم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط نمایندگی مجلس، توضیح داده شده است. در ماده 28 شرایط عمومی و اختصاصی نماینده مجلس شدن آمده است که نامزدهای انتخابات مجلس باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی ذیل باشند:

1. اعتقاد به اسلام؛
٢- التزام عملی به اسلام؛

مجلس شورای اسلامی


تبصره ۱ - منظور از التزام عملی در این بند، عمل به احکام اسلام در حد عمل به انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات است. عدم احراز التزام عملی به اسلام به دلیل تجاهر به فسق ثابت می شود" به این تبصره اضافه شد.
تبصره ۲_ داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی باید به دین خود اعتقاد داشته باشند.
٣- التزام عملی به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛
تبصره - منظور از التزام عملی در این بند، اعتقاد و تعهد به ارزشهای اساسی نظام شامل اسلامیت، جمهوریت، استقلال، آزادی و وحدت ملی است.

انتخابات مجلس


4- ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه؛
5- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛
تبصره - اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را اخذ کرده اند و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را تحصیل نموده اند، از داوطلبی انتخابات محروم می باشند.
6-سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی؛ (عبارت بینایی در اصلاحیه جدید حذف شده است.)
۷- داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی برای آقایان؛
تبصره - افرادی که به جهت غیبت از خدمت وظیفه عمومی و با سپری شدن مدت زمان مشخص، مشمول پرداخت جریمه خدمت شده اند، از ثبت نام در انتخابات محروم می باشند.
8- عدم محجوریت؛

نمایندگان مجلس


9- عدم محکومیت قطعی به جرائم اقتصادی (موضوع تبصره ماده ۳6 قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/2/1، جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و جرائم علیه عفت عمومی، ارتداد و خیانت در امانت؛
۱۰- عدم محکومیت کیفری مؤثر و محرومیت از حقوق اجتماعی؛
۱۱- عدم وابستگی به گروههای غیر قانونی؛
۱۲- عدم مؤثر بودن در تحکیم رژیم گذشته و وابسته نبودن به آن؛
۱۳- عدم اعتیاد و استعمال مواد مخدر و روانگردان؛

منبع: انتخابات مجلس 98


انتخابات مجلس مجلس ,عملی ,اسلامی ,انتخابات ,التزام ,باشند ,التزام عملی ,خدمت وظیفه ,انتخابات محروم ,وظیفه عمومی ,جرائم علیه ,خدمت وظیفه عمومی ,جمهوری اسلامی ا منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دهیاری خسروشیر instagram موسسه آموزش حقوقی بلاکچین مسدود شد آیناز چت ، آینازچت ، چتروم آیناز ، آیناز چتروم دل نوشته ای برای مامانم پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان فروشگاه ایران5040