{پیوند اسطوره با دین 325}

 

    {ذوالقرنین قرآن کیست ?87} 

  

 {نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب48}

 

{انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی 40}

 

                 { نیبیرو 8} 

      

             { مردوخ کیست 4}

 

ادامه.????

 

اما همانگونه که ملاحظه نمودید نگاره های مردوخ و بعل هر دو با صورت فلکی جاثی(هرکول) تطابق های لازم را چه از منظر شکل شناسی و چه از منظر ناپدید شدن این صورت فلکی در فصل پاییز و ظهور دوباره آن در فصل بهار را دارند. 

و این با اسطوره این دو ایزد و مراسم جشن سال نو بابلی هماهنگی لازم را دارد. 

اختر باستان شناسان غربی مردوخ را رب النوع کوکب مشتری می دانند. منبع آنان در اینهمانی مردوخ و کوکب مشتری،  الواح کشف شده در بابل باستان در بازه زمانی سالهای 350 الی 50 پیش از میلاد است. این دوران هم زمان با دوران استیلای هخامنشیان ایرانی و سپس سلوکیان مقدونی (متاثر از فرهنگ یونانی )جانشین اسکندر و سپس اشکانیان ایرانی (تا حدی متاثر از فرهنگ یونانی) است. به نظر می آید اینهمانی مردوخ با سیاره مشتری محصول این دوران است و ایرانیان و شاید حتی سلوکیان سعی در تطابق مردوخ با هورمزد (رب النوع کوکب مشتری نزد ایرانیان) و زئوس یونانی (رب النوع کوکب مشتری نزد یونانیان) را داشته اند. فقیر بر نظرات خویش تعصب و پای فشاری ندارم. اما اگر ما اینهمانی مردوخ را با هورمزد(مشتری) بپذیریم. آنگاه باید این اشکال جدی را پاسخ دهیم که چگونه سال نو بابلی و جشن اکیتو را توجیه می نماییم ?! در پهنه آسمان شب این ثوابت فلکی و بعضی صور فلکی آسمان شب هستند که در بعضی ماه های سال در نظر ناظر زمینی به زیر خط افق می روند و ناپدید می شوند. و سپس بار دیگر در یک بازه زمانی تقریبا مشخص به بالای خط افق می آیند و در پهنه آسمان شب پدیدار می شوند. این حرکت منظم مختص ثوابت فلکی است که تقریباً در بازه زمانی نزدیک به 26000 سال جایشان 360 درجه تغییر می نماید و به جای اول خویش می رسند. به عبارت دیگر جابه جاییشان در نظر ناظر زمینی بسیار کند است. و برای مثال هنوز صورت فلکی جاثی که ما آن را محتملاً با مردوخ و بعل اینهمان دانستیم. تقریباً با اندکی تغییر نسبت به سال 1000 قبل میلاد در آسمان شب در فصل بهار پدیدار می شود. 

اما نوع حرکت مشتری در آسمان شب حرکت منظمی نیست که بتوان آن را با اسطوره مردوخ و بعل در سفر آنان به عالم زیرین اینهمان بیابیم. بنابراین فقیر محتویات الواح مکشوف در بابل باستان در بازه زمانی 350 الی 50 پیش از میلاد را بیشتر حرکت ی ایرانیان و جانشینان اسکندر در اینهمان دانستن مردوخ با هورمزد ایرانی می دانم تا دین بابلی در کیش ایرانی و یونانی استحاله پیدا نماید. 

نکته دیگری که برای ما مهم است این است که باید از خویش بپرسیم که اگر مردوخ، رب النوع کوکب مشتری است آنگاه شورای ایزدان در میان رودان در هنگام جشن اکیتو کدام است ? 

از الواح مکشوفه در میان رودان اینگونه بر می آید که ایزدان در مراسم جشن اکیتو پس از آمدن مردوخ از جهان زیرین به بالا با یکدیگر در شورای ایزدان ملاقات می نمودند. اینکه کدام ایزدان در این جشن با یکدیگر ملاقات می نمودند برای فقیر با توجه به متون اندکی که به زبان فارسی داریم مشخص نیست. اما این را می دانیم که ظاهرا ایزدان ایگیگی تعدادشان عدد ثابتی نبوده است و از 7 و 8 و 10 و بعضاً 12 ایگیگی در متون بابلی و آشوری یاد شده است. متغیر بودن این عدد خود تامل برانگیز است. آیا تمام این ایگیگی ها ایزدان بزرگ در اکیتو حاضر بودند ? پاسخش را نمی دانیم. اما می دانیم که در شب های پایانی جشن اکیتو صورت های فلکی ای در آسمان شب ظاهر بوده اند. ممکن است شورای ایزدان مجموعهٔ این ایزدان بوده باشد. وگرنه سیارات منظومه شمسی در برج حمل هر چندین هزار سال تنها یکبار در این برج قران می نمایند. بنابراین منظور از شورای ایزدان در اکیتو نمی تواند مربوط به سیارات منظومه شمسی باشد. 

 

نکته : خواننده گرامی توجه نماید که رمان نویس معاصر زکریاسیتچین در کتاب خویش دوازدهمین سیاره چگونه از دوازده سیاره مطابق با عدد تعداد 12 ایزد بزرگ یاد می نمایند غافل از اینکه که شورای ایزدان بزرگ عدد ثابتی ندارد. ضمن اینکه ایشان نیبرو را که از القاب مردوخ در انوماالیش است سیاره دوازدهم احتمالی گرفته است. در حالی که بالفرض اگر مردوخ سیاره ای باشد باید طبق الواح متاخر مشتری باشد نه سیاره دوازدهم! (ماه و خورشید نیز در حساب سیتچین سیاره بوده اند) ضمن اینکه نظریات سیتچین نیز نمی تواند  برای سفر مردوخ به جهان زیرین در پاییز و ظهور دوباره اش در فصل بهار توجیهی قانع کننده بیاورد. زیرا نیبروی فرضی ایشان اصلا معلوم نیست کجا هست که در نزدیکی فروردین بخواهد در پهنه آسمان شب ظاهر شود. 

 

ادامه.????

 

@soltannasir

????????????


سلطان نصیر مردوخ ,ایزدان ,مشتری ,آسمان ,فلکی ,سیاره ,شورای ایزدان ,کوکب مشتری ,النوع کوکب ,بازه زمانی ,میان رودان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دپارتمان پژوهشی سفیر دانلود آهنگهای جدید از خوانندهای معروف ایرانی آمد دانلود | دانلود آهنگ و فیلم zeke3cr9 Rede روزگار الــــف دال خدمات اینترنتی رخشان مشهد امروز فایل گیز میز