@soltannasir 

 

    {پیوند اسطوره با دین 325}

 

    {ذوالقرنین قرآن کیست ?88} 

  

 {نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب49}

 

{انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی 41}

 

                 { نیبیرو 9} 

      

             { مردوخ کیست 5}

 

 

ادامه.????

 

همانگونه که ملاحظه نمودید که دو نگاره مردوخ از میان رودان با یکدیگر متفاوت است. در یک نگاره مردوخ کمان در دست دارد و با هیولایی بالدار می جنگد و در حال شلیک تیر به این هیولا است. که همانگونه که گفته شد این هیولا محتملاً تیامت است زیرا در انوماالیش مردوخ تیامت را با تیر و کمان می کشد.

در نگاره ای دیگر مردوخ با اژدهایی می جنگد که متفاوت از هیولای بالدار است. و در این نگاره مردوخ تیرکمان ندارد. می توانیم حدس بزنیم که اژدهای نگاره دوم با صورت فلکی اژدها و یا شاید صورت فلکی آبمار (شجاع_هیدرا) تطابق داشته باشد. و نظر پیشین فقیر مبنی بر اینکه صورت فلکی اژدها تیامت است. اشتباه بوده است. البته باز اسطوره شناسان و اخترباستان شناسان غربی در اشتباه فقیر موثر بوده اند. زیرا عده ای از آنان صورت فلکی اژدها را معادل تیامات سومری گرفته اند.

اگر سعی نماییم که در متن انوماالیش برای اژدهای موجود در نگاره مردوخ همتایی بیابیم. دو گزینه نسبتا منطبق  خواهیم یافت. یکی اژدهایی است که در متن انومالیش از آن یاد شده است و دیگری کینگو فرزند تیامت می باشد که چهره وی توصیف نشده است اما ممکن است شکل اژدها داشته باشد و با صورت فلکی دراگون اژدها اینهمان باشد زیرا در متن انوماالیش این کینگو است که مرتبه آنو را در مجمع خدایان تصاحب می نماید به فقرات زیر از متن انوماالیش توجه نمایید : ????

 

{ پس از کشته شدن آپسو شوهر تیامت توسط اآ (انکی) «هنگامی که آنها همسرت اپسو را کشتند تو او را یاری نکردی، خاموش ماندی. گر چه او ارّه وحشتزا را آفرید. باطن تو رقیق شده است و بنابراین ما نمی توانیم بیارامیم. بگذار تا همسرت أپسو در ذهن تو باشد، و مومو (وزیر اپسو)که شکست خورده است، تو تنها مانده ای، .تو عجولانه به هر سو گام بر می داری، 

.بدون توقف. تو ما را دوست نداری. 

.چشمان  ما تیره و گرفته است، 

.بدون توقف. بگذار تا بیارامیم، 

.بجنگ. از آنها انتقام بگیر، 

.و (آنها را) به شکل باد در آور!» 

[هنگامی] که تیامت (این) سخنان را [شنید] خشنود شد : «.تو داده ای. بگذار هیولاها را بسازیم، 

.و خدایان در میان.

.[بگذار تا] بجنگیم و علیه خدایان.!» آنها گرد آمدند و در کنار تیامت حرکت می کنند. خشمگین شب و روز بی وقفه توطئه چیدند، خود را برای جنگ، خرناس کشیدن، خروشیدن آماده کردند، آنها به منظور آماده شدن برای جنگ تشکیل شورا داده اند. مادر خوبور، که همهٔ چیزها را می آفریند، سلاحهای بی رقیب را افزایش داد، ????مار_هیولاها???? را هستی بخشید، (با) دندانهای تیز، دندانهای نیش بی دریغ. بدن آنها را [با زهر] برای خون پر کرد. ????اژدهاهای غران را جامهٔ وحشت پوشاند. تاجهایی از هاله بر سر آنان نهاد، آنها را شبیه خدایان ساخت، }(کتاب تاریخ تمدن بین النهرین، جلد دوم، یوسف مجید زاده، ترجمه لوح اول آفرینش صفحه 297)

 

نکته: به وجود مار هیولاها و اژدهاها که آفریده تیامت هستند توجه نمایید که ممکن است اژدهایی که مردوخ با آن مبارزه می نماید یکی از این اژدهاها باشد. 

 

فقره دوم : ????

 

{ . از میان خدایان، نخستین فرزند او، که [مجمع وی] را تشکیل داد، کینگو را ترفیع داده او را میان آنها به ریاست گمارد. رهبر رده ها، فرمانده مجمع، بالابرندهٔ سلاحها برای مصاف، برای پیشروی در جنگ، فرمانده کل در جنگ. 

چندان که او را در مجمع نشاند، اینها را به دستش سپرد: «من افسون را برای تو طرح ریخته ام، ترا در مجمع خدایان تعالی بخشیدم. برای م با همهٔ خدایان قدرت کامل، قدرت کامل به تو اعطا کرده ام. به درستی تو بزرگترینی، تو تنها همنشین منی! سخن تو بر همهٔ آنوناکی برتری خواهد داشت! » او الواح سرنوشت را به وی سپرد، (آنها را) بر سینهٔ او بست: « تو فرمانت تغییر ناپذیر خواهد بود [کلامت] پایدار خواهد بود،» همین که کینگو ارتقا یافت، [مرتبه آنو] را تصاحب کردند، برای خدایان پسران او، [تعیین] سرنوشت کرد:«کلام تو آتش را فرو خواهد نشاند، قدرت سلاح را، که آنچنان نیرومند (در) حرکت است، پست و ناچیز خواهد کرد!». } (تاریخ تمدن بین النهرین جلد دوم یوسف مجیدزاده ترجمه لوح اول صفحات 297 و 298)

 

نکته : همانگونه که ملاحظه می نمایید کینگو مرتبه آنو را در مجمع ایزدان تصاحب می کند. اینجا چند سوال پیش می آید : ????

 

1: مجمع ایزدان کجاست? 

مجمع ایزدان می تواند صورت های فلکی شمالی آسمان شب باشند. یا شاید صورت های فلکی نزدیک به قطب که در طی 26000 سال هر کدام از این صورت های فلکی یک بار در جایگاه ستاره قطبی قرار می گیرند.

 

ادامه دارد.

 

@soltannasir 

????????????????????⭐️????✨☀️


سلطان نصیر فلکی ,تیامت ,صورت ,مردوخ ,مجمع ,خدایان ,صورت فلکی ,نگاره مردوخ ,فلکی اژدها ,مجمع ایزدان ,توجه نمایید منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

هر چی که بخوای کسب درآمد از اینترنت سی اس پاب ارزانی علمی، آموزشی، اطلاع رسانی امید تسلی فلسفه طراحی طلا و جواهر آرزین