هر کدام از زن و مرد که خواهان  طلاق هستند، دلایل مخصوص به خود را دارند. گاهی با مشکلاتی در زندگی  شویی مواجه می‌شوند که فقط بین زن و شوهر بوده است و مدرکی برای اثبات  آن ندارند. اما دادگاه برای صدور حکم نیاز به دلیل و مدرک  دارد.

درخواست طلاق توافقی

  

امروزه بسیاری از طلاق ها به دلیل عدم تفاهم اخلاقی بین زن و شوهر رخ می‌دهند. به گزارش مجله دلتا منشا و اساس بسیاری از پرونده های طلاق که در دادگاه های خانواده در جریان  رسیدگی هستند به عدم سازگاری و تفاهم زن و شوهر و در مواردی اختلافاتی که  میان خانواده های آن ها به وجود می‎آید بر می‌گردد. هدف از این نوشتار  بررسی فرآیند درخواست طلاق توافقی در نتیجه عدم تفاهم اخلاقی است.

درخواست طلاق توافقی به دلیل نداشتن تفاهم اخلاقی

هرگاه زن یا مرد از خصوصیات و تفاوت‌ های  روانی و رفتاری طرف مقابل خود اطلاع و آگاهی نداشته نباشد، احتمال بروز  سوءتفاهم افزایش می‌یابد. خیلی از متقاضیان طلاق در دادگاه خانواده، دلیل  طلاق را نداشتن تفاهم اخلاقی عنوان می‌کنند. در واقع هر کدام از زن و مرد  که خواهان طلاق هستند، دلایل مخصوص به خود را دارند. گاهی با مشکلاتی در  زندگی شویی مواجه می‌شوند که فقط بین زن و شوهر بوده است و مدرکی برای  اثبات آن ندارند. اما دادگاه برای صدور حکم نیاز به دلیل و مدرک دارد.

طلاق توافقی

درخواست طلاق زن و مرد متفاوت است

باید بین درخواست طلاق از سوی مرد و این درخواست از طرف زن تفکیک قائل شد.

  • درخواست طلاق از جانب زن باشد؛ درخواست طلاق زن از دادگاه خانواده در  صورت مخالفت شوهر، نیازمند اثبات دلیل است. در مواردی که زن از شوهر وکالت  در طلاق یا به عبارتی حق طلاق نداشته باشد باید برای دادگاه ثابت کند که  زندگی مشترک او با شوهر باعث عسر و حرج است.( عسر و حرج به معنی سختی و  مشقت است) بنابراین اینکه صرفا بگوید تفاهم اخلاقی با شوهر ندارم در  دادخواست طلاق مفید به فایده نخواهد بود.
  • درخواست طلاق از جانب مرد باشد؛ هر چند که بر طبق قانون و فقه شیعه مرد اختیار طلاق را  دارد و این امر از طرف وی، نیازمند دلیل نیست، منتها قاضی قطعا در مورد  دلیل طلاق از مرد یا وکیل او جویا خواهد شد. ولی در واقعیت مرد می‌تواند با  پرداخت حقوق مالی همسر از قبیل مهریه و نفقه حتی در مواردی که دلیل موجه  برای این درخواست نداشته باشد، از دادگاه تقاضای طلاق کند. به عبارت دیگر  امکان رد کردن دادخواست طلاق وی به دلیل نداشتن دلیل موجه امکان پذیر نیست.  و در صورتی که دادگاه خانواده چنین حکمی صادر کند و درخواست طلاق را رد  کند در دادگاه های عالی ( منظور دادگاه تجدید نظر و دیوان است) نقض می‌شود.

حق طلاق

تاثیر مراکز مشاوره دادگاه در کاهش درخواست طلاق توافقی

یک وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص  می‌گوید : طبق قانون حمایت از خانواده، دادگاه نمی‌تواند زن و شوهر را  وادار به مراجعه به مشاوره کند و این امر با توجه به نوع اختلاف آنها امری  اختیاری است ولی معمولاً در رویه مراجع قضایی عرف است که طرف های موضوع  مشاوره شوند. این وکیل دادگستری درباره اینکه مشاوره چقدر می‌تواند در کاهش  طلاق مؤثر باشد، معتقد است امکان سازش در مراکز مشاوره دادگاه‌ های  خانواده تقریباً وجود ندارد زیرا زن و مرد قبل از مراجعه به دادگاه و تنظیم  دادخواست همه روش ها و راه های ممکن را سپری کرده‌اند. و تصمیم نهایی در  خصوص جدایی گرفته اند. منتها چون هدف قانونگذار حفظ بنیان خانواده است این  تدابیر در نظر گرفته شده است که تا حد امکان از پاشیده شدن کانون خانواده  جلوگیری شود.

سخن آخر؛ مسؤولیت رسیدن به تفاهم را بپذیریم

فارغ از نظامات حقوقی شاید برای پیشگیری  از جدایی هایی این چنین، بهتر باشد به جاى هر گونه پیش داورى یا مشاهده  اشکالات و ضعف ها، نقاط مثبت و قوت طرف مقابل دیده شود و همچنین این در نظر  گرفته شود که هیچ دو نفری پیدا ‌نمی‌شوند که از هر نظر با هم یکسان باشند و  در نهایت، تمام اعضاى خانواده به خصوص زن و شوهر مسؤولیت رسیدن به تفاهم  را پذیرا شوند.

همچنین بخوانید:

تقسیط مهریه و نحوه پرداخت آن 

با درخواست طلاق مرد در دوران عقد، تکلیف مهریه چیست؟ 

اعسار مهریه و تعدیل مهریه چه فرقی دارند ؟ 

طلاق توافقی طبق قانون جدید 

آیا بعد از ازدواج امکان افزایش مهریه وجود دارد؟ 


مجله دلتا طلاق ,دادگاه ,درخواست ,دلیل ,تفاهم ,شوهر ,درخواست طلاق ,تفاهم اخلاقی ,طلاق توافقی ,نداشتن تفاهم ,دلیل نداشتن ,نداشتن تفاهم اخلاقی ,هستند، دلایل منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

میهن دنیای ترجمه مشاورین املاک اندیش ملک بورس 24 بهترین سایت اجناس فوق العاده 98music06 مهندسی کده