ریشه فرش یکی از اجزای مهم فرش است و حکم نگهدارنده را برای فرش دارد. ریشه انتهایی‌ترین بخش فرش است که به صورت نخ‌های سفید یا کرم‌رنگ دیده می‌شود. ریشه ممکن است ساده، گره‌دار، توری یا زنجیری باشد. نگهداری از ریشه فرش از هر نوعی که باشد برای طول عمر فرش ضروری است.
فرش به مرور زمان و در اثر آلودگی و گرد و غبار کثیف می‌شود. بسیاری از افراد در زمان فرش، رنگ تیره را برای زمینه فرش در نظر می‌گیرند تا دیرتر کثیف شود. اما ریشه همه فرش‌ها چه با زمینه تیره و چه زمینه روشن در معرض کثیف شدن قرار دارند.
در اثر رفت‌وآمد افراد در منزل ریشه سفید فرش خیلی زود کثیف می‌شود و شکل نامرتبی به خود می‌گیرد. اگر به حفظ کیفیت و پاکیزگی ریشه فرش اهمیت داده نشود ریشه‌ها دچار پوسیدگی شده و در بلندمدت منجر به آسیب جدی به بدنه فرش خواهد شد. در شستشوی فرش هم باید به ریشه‌ها بیشتر توجه کرد تا آسیبی به آنها نرسد.
حفظ ریشه‌های فرش از آسیب‌های احتمالی علاوه بر حفظ زیبایی فرش به سلامت فرش کمک می‌کند و شما را از پرداخت هزینه برای رفو و یا تعویض فرش معاف می‌کند.

نگهداری از ریشه  فرش

چرا باید از ریشه‌های فرش محافظت کنیم؟

با نگهداری از ریشه‌ فرش از پوسیدگی آن جلوگیری شده و طول عمر مفید فرش افزایش می‌یابد. ریشه‌ها حالت اولیه خود را حفظ کرده و نامنظم نمی‌شوند در نتیجه از جلوه فرش کاسته نمی‌شود.
حفظ ریشه‌ها کمک می‌کند از آسیب رسیدن به قسمت‌های متصل به ریشه جلوگیری شود. زیرا اگر ریشه دچار پوسیدگی شود یا در اثر فشار کنده شود آسیب قسمت‌های دیگر فرش نیز اجتناب‌ناپذیر است. در این صورت از ارزش فرش کاسته شده و قیمت آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

فرش شویی عابدینی، معتبرترین قالیشویی تهران ،ریشه دوزی فرش را برای فرش هایی که ریشه آن آسیب دیده است یا به طور کامل ازبین رفته،به صورت تخصصی انجام میدهد.

استفاده از چسب پهن برای محافظت ریشه ممنوع!

خیلی از افراد برای نگهداری از ریشه‌ فرش از چسب پهن استفاده می‌کنند. این کار ممکن است ریشه‌های فرش شما را از آلودگی حفظ کند و ظاهر منظمی به آن ببخشد اما باعث می‌شود ریشه‌ها دچار آسیب‌هایی شوند و هرگز مانند روز اول نباشند.
مواد چسبناک چسب پهن حتی پس از شست‌وشوی روی ریشه‌ها می‌ماند و اثر آن از بین نمی‌رود. این مواد به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی در طولانی‌مدت به ریشه‌های فرش آسیب می‌زند و ممکن است ناچار به ترمیم آنها شوید.
پس از چسباندن چسب پهن در اثر رفت‌وآمد و با گذشت زمان قدرت چسبندگی آن از بین می‌رود و باید چسب را تعویض کنید. در حین تعویض چسب ممکن است ریشه فرش کنده شود در نتیجه به فرش آسیب می‎‌رسد.

محافظت ریشه‌ها با گره زدن ریشه

گره زدن ریشه یکی از مهم‌ترین روش‌های محافظت ریشه فرش است. زمانی که فرش را اری می‌کنید باید ریشه‌های آن را گره بزنید. گره زدن ریشه باعث می‌شود فرش ظاهر مرتبی داشته باشد و همچنین ریشه‌ها از آسیب‌های احتمالی حفظ شوند.
گره زدن ریشه‌ها ظاهر زیبایی به فرش می‌بخشد و همچنین از کنده شدن آنها در هنگام جارو کشیدن جلوگیری می‌کند. البته گره زدن ریشه فرش کاری تخصصی است و بهتر است توسط متخصص این کار انجام شود.

محافظت ریشه‌ها با استفاده از کاور

با استفاده از کاور می‌توان از ریشه‌های فرش محافظت کرد. کاور بر روی لبه فرش محکم می‌شود و در نتیجه از کثیف شدن و نامنظم شدن ریشه‌ها جلوگیری می‌کند. یکی از مزایای کاور این است که برخلاف چسب، جریان هوا را به خوبی از خود عبور می‌دهد بنابراین از پوسیدگی ریشه‌ها جلوگیری می‌کند.
در ساخت کاور از چسب استفاده نشده است بنابراین به ریشه آسیب نمی‌زند. عمر مفید فرش با استفاده از کاور زیاد خواهد شد.
کاور توری یا شیشه‌ای یکی از انواع کاور ریشه است که با استفاده از آن ریشه فرش دیده می‌شود. مزیت بزرگ این کاور عبور آسان جریان هوا از ریشه‌هاست. کاور توری دارای یک نوار باریک چسبی است که با آن به لبه فرش می‌چسبد.
بهتر است کاور ریشه هر چند وقت یک بار تعویض شود تا از آلودگی ریشه و فرش جلوگیری شود. نگران هزینه آن نباشید. کاور ریشه با قیمت مناسب در گاه‌های لوازم خانگی عرضه می‌شود.
لفافه‌دوزی نیز روشی برای محافظت از ریشه فرش در مکان‌های پرتردد مانند اماکن مذهبی و عمومی است. در این روش با استفاده از پارچه متقال یا برزنتی ریشه‌های فرش کاور می‌شوند. لفافه‌دوزی کاری سخت و زمان‌بر است و فقط برای فرش‌هایی که در مکان‌های پرتردد قرار دارند استفاده می‌شود.


فرش شویی ریشه ,کاور ,ریشه‌ها ,می‌شود ,استفاده ,می‌کند ,جلوگیری می‌کند ,کاور ریشه ,محافظت ریشه‌ها ,ریشه‌ها جلوگیری ,کاور توری ,ریشه‌ها جلوگیری می‌کن منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان ICEDOTA میم شاپ پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان SampadNur سایت موسیقی ارزشی2