انواع افزایش سرمایه :

 

افزایش سرمایه از محل #تجدید_ارزیابی :

 

 یعنی اینکه  مثلا شما یک زمین دارید که این زمین رو ده سال قبل ید ۵ میلیون ,الان این زمین شده ۴۰۰ میلیون.حالا توی صورت های مالی بخواهند این ۵ میلیون رو به ۴۰۰ میلیون تبدیل کنند باید افزایش سرمایه صورت بگیرد.یعنی ارزش یک دارایی رو که قبلا کم بوده ولی الان زیاده رو در  صورتهای مالی اصلاح و یا تجدید می کنند.خب زمین شما یک دارایی است.یک دارایی بدون استهلاک.پس این افزایش سرمایه خوبه,دوست داشتنیه.

    

ولی یک وقت شما می گید من ماشینم رو که ده سال  قبل م ۵ میلیون الان شده ۲۰ میلیون,اینو می خوام تجدید و در صورتهای مالی تصحیح کنم.خب درسته که قیمتش افزایش پیدا کرده ولی این ماشین ۱۰ سال هم کار کرده,هزینه تعمیرات داره,استهلاک بالا میره و استهلاک هزینه است.

 

 

2⃣ افزایش سرمایه از محل #آورده_نقدی :

 

 این مال زمانی است که شرکت پول لازم داره,مثلا می خواد جایی رو توسعه  دهد و یا طرحی رو تکمیل و یا راه اندازی کنه و نقدینگی کم داره.

در این صورت شرکت به ازاء مقدار قبلی سهم هر سهامدار, امتیازی جهت سهام جدید می دهد که به آن حق تقدم میگویند.این حق تقدم ۱۰۰ تومان برای شرکت داره.یعنی سهام شما رو به نسبت افزایش سرمایه گفته شده افزایش می دهند ولی به همان نسبت مبلغ اون رو کاهش می دهند.و شما برای بدست آوردن سهام کامل بجای حق تقدم باید ۱۰۰ تومان به شرکت بدهید.

صرفا این گونه افزایش سرمایه زمانی خوبه که ببینید این پول رو می خواهند کجا سرمایه گذاری کنند.آیا می خواهند باهاش طرح توسعه راه اندازی کنند؟ که خب خیلی خوبه چون مستقیم روی سود تاثیر داره, یا اینکه نه می خواهند مثلا وام های عقب افتاده خود را بدهند و یا جایی رو تعمیر کنند و در کل گزارشی در جهت توسعه شرکت ندادند که این بد خواهد بود.

 

 

3⃣ افزایش سرمایه از محل #سود_انباشته :

هر سال شرکت ها باید سود پرداخت کنند.حالا این سود نقدی سالیانه وقتی پرداخت نشود و یا صرفا قسمتی از اون پرداخت شود, روی هم جمع میشه زمانی که زیاد شد, افزایش سرمایه از سود انباشته نام میگیرد.این نوع افزایش سرمایه خوب و جذابه.چرا؟؟چون آورده ندارد.یعنی نیازی نیست پولی بدید.و به اصطلاح در ایران می گویند سهام جایزه تعلق گرفته.در این روش معمولا نسبت کاهش قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه, بسیار کمتر از درصد افزایش سرمایه است.و معمولا خیلی زود این کاهش قیمت جبران می شود

 

 

4⃣ افزایش سرمایه از محل #مطالبات :

یعنی اشخاص و یا شرکت هایی که از شرکت طلبکارند در افزایش سرمایه, دیگر اون ۱۰۰ تومان رو نمی دهند.

اینجا هم صحبت از یک آورده نقدی مطرح است.یعنی پولی که شرکت باید بپردازد رو نمی پردازد و بجای اون, سهم به سهامدار داده و اون ۱۰۰ تومن رو نگرفته. و به شما گفته  این ۱۰۰ تومان رو قبلا دادید.متوجه شدید؟یعنی بجای پولتون اون صد تومان رو نمی دیدید.این شکل هم مثل افزایش سرمایه از محل آورده نقدی است.یعنی همراه با آورده است.پس تا حالا جذابیتی ندارد.جذابیت اون (مثل افزیش سرمایه از محل آورده نقدی) زمانی است که بدانیم این پولی که نداده و دستش هست رو کجا می خواهد سرمایه گذاری کند.و این خرج کردن پول, آیا تاثیر مثبتی روی سود  دارد(مثل طرح های توسعه) ؟ و یا نه تاثیر منفی دارد و سود شرکت و به تبعه آن ارزش سهام شرکت کاهش پیدا می کند

 

سرمایه ,افزایش ,شرکت ,یعنی ,میلیون ,سهام ,افزایش سرمایه ,آورده نقدی ,سرمایه گذاری ,کاهش قیمت ,صورتهای مالی ,انواع افزایش سرمایه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تفریحی آژانس تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ آران اخبار جدید Iran End Music اردیبهشت رنگ زندگی زنبق بهترین سایت