سلام . با دومین قسمت از سری مقالات آموزش راه اندازی VOIP با مرکز تلفن پرطرفدار FreePBX در خدمت شما عزیزان هستیم . همانطور که از عنوان مقاله پیداست ، در این قسمت از مجموعه بلاگ آموزشی VOIP می‌خواهیم به بررسی انواع Extension‌ها یا انواع داخلی در FreePBX بپردازیم . با ما همراه باشید .

یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی پیاده سازی ویپ با FreePBX این است که ما می‌توانیم از انواع مختلف پروتکل‌ها برای ساخت داخلی در آن استفاده کنیم . این پروتکل‌ها عبارت‌اند از  :

  • SIP
  • PJSIP
  • IAX
  • DAHDI

که در ادامه مقاله هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد .

ساخت داخلی با پروتکل SIP در FreePBX :

یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌هایی که می‌توانیم با استفاده از آن Extension یا داخلی در FreePBX ایجاد کنیم پروتکل SIP می‌باشد . برخی نکات کاربردی و مفیدی که بهتر است در مورد پروتکل SIP بدانید عبارت است از :

  • پروتکل SIP یک پروتکل سیگنالینگ در دنیای VOIP می‌باشد که ما می‌توانیم آن را با RTP همراه کرده و به این شکل یک ارتباط مالتی‌مدیا ایجاد کنیم . یا به عبارتی می‌توان گفت زمانی که شما با همکارتان تماس می‌گیرید مراحل زنگ خوردن تلفن توسط پروتکل SIP انجام شده و پس از برداشتن تلفن توسط همکارتان ، صدای شما توسط پروتکل RTP منتقل می‌شود .
  • بسیاری از IP Phoneهایی که امروزه تولید می‌شوند از پروتکل SIP استفاده می‌کنند که همین امر باعث می‌شود پروتکل SIP کاربرد بیشتری نسبت به دیگر پروتکل‌های مورد استفاده برای ساخت داخلی در مرکز تلفن داشه باشد . شما figika ) می‌توانید با ساخت داخلی SIP بسیاری از تلفن‌های IP و Soft Phoneها را روی سیستم تلفنی سازمان خود رجیستر کنید .
  • پروتکل SIP به صورت مستقل عمل می‌کند ، بنابراین می‌توانید در لایه انتقال از UDP و یا TCP و برای رمزنگاری آن از TLS استفاده نمایید .

 

ساخت داخلی با پروتکل PJSIP در FreePBX :

پروتکل PJSIP یک کتابخانه Open Source استاندارد برای ارتباطات بر پایه Protocolهای استاندارد مانند :  STUN ، DSP ، TURN ، SIP و RTP می‌باشد . یا به عبارتی PJSIP یک اجرایی سبک‌تر از پروتکل SIP می‌باشد که قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیاری را در اختیار ما قرار می‌دهد . برای استفاده از PJSIP در FreePBX باید چند نکته را به یاد داشته باشد  :

  1. این پروتکل در Asterisk ورژن ۱۲ به بالا موجود می‌باشد .
  2. به دلیل کاربردی‌تر بودن و سبک‌تر بودن این پروتکل نسبت به SIP ، در سیستم تلفنی FreePBX به صورت پیش‌‌فرض پورت SIP برابر با ۵۱۶۰ و پورت PJSIP برابر با ۵۰۶۰ می‌باشد . ( بنابراین زمانی که می‌خواهید تلفن‌های خود را با SIP رجیستر کنید باید پورت پیشفرض را تغییر دهید . )
  3. برخی از تلفن‌های IP که از داخلی نوع SIP برای برقراری ارتباط آن‌ها استفاده می‌کنیم ( مانند تلفن‌های سیسکو که با تغییر فریمور روی مراکز تلفنی SIP ساپورت رجیستر می‌کنیم . ) هنگام استفاده از پروتکل PJSIP دچار اختلالاتی می‌شوند که در این مواقع بهتر است از همان پروتکل SIP برای برقراری ارتباط این تلفن‌ها استفاده کنیم .

ساخت داخلی با پروتکل IAX در FreePBX :

IAX یک پروتکل بومی Asterisk می‌باشد که در حال حاضر تعداد کمی از تلفن‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند . یکی از ویژگی‌های جالب این پروتکل این است که سیگنالینگ و مدیا هر دو توسط این پروتکل حمل می‌شوند ، در حالی که همانطور که در ابتدای مقاله هم دیدیم ، عموما جریان سیگنالینگ و انتقال مدیا در سایر پروتکل‌ها از یکدیگر جدا می‌باشد . این ویژگی در پروتکل IAX باعث می‌شود که ما مطمئن باشیم که هر زمان که سیگنالینگ تماس به درستی ارسال شود ، انتقال مدیا نیز به درستی صورت می‌گیرد .

 

استفاده از DAHDI در مرکز تلفن FreePBX :

به طور کلی زمانی از داخلی نوع DAHDI استفاده می‌کنیم که می‌خواهیم با استفاده راه اندازی VOIP ) از کارت‌هایی که روی مرکز تلفن خود قرار داده‌ایم با خطوط E1 ، تلفن‌های آنالوگ و … ارتباط برقرار کنیم . نحوه ساخت این نوع داخلی و استفاده از کارت‌ها برای برقراری ارتباطات را در قسمت‌های بعدی سری مقالات آموزش VOIP مورد بررسی قرار خواهیم داد .

 

مطالب مرتبط با این بحث آموزشی در همین نقطه به پایان می‌رسد . در قسمت‌های بعدی بلاگ آموزش راه اندازی VOIP با FreePBX به یکی دیگر از مباحث جذاب دنیای VOIP خواهیم پرداخت . در صورتی که در مورد هر یک از مطالب مطرح شده در این مقاله سوال یا ابهامی داشتید می‌توانید از طریق فیلد دیگاه‌ها با کارشناسان Figika در ارتباط باشید .


فناوری اطلاعات و ویپ پروتکل ,استفاده ,freepbx ,داخلی ,می‌باشد ,pjsip ,ساخت داخلی ,مرکز تلفن ,پروتکل pjsip ,برای برقراری ,سیستم تلفنی ,برای برقراری ارتباط منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

dreamshop sevil_alroom@ تکستفا | متن آهنگ جدید دنیای طراحی گرافیک سینا game news تخفیف موج دریا