اهل حق کیست ؟

یکی از سلسله های عرفای شریعت محمدی را می گویند .به عبارت دیگر به پیروان آیین حق وحقیقت اهل حق می گویند ونام دیگر آنها یارستان وبا تخفیف یارسان نیز گفته اند .

مرام اهل حق چیست ؟

اهل حق به کسی گفته می شود که مراحل شریعت وطریقت ومعرفت را طی کند تا به مقام حقیقت برسد.

یکی از فرقه هایی که نه تنها از حیث نام بلکه از جهت عقاید ، مناسک وآداب گرایش به صوفیه دارند فرقه اهل حق هستند وتصوف در حکمت اشراقی را با عناصر ی از عقاید یهود، مجوس وتعالیم شیعه وغالیان بویژه دروزیه ونصیریه با رنگ وبوی صوفیه در آمیخته اند گرچه بعضی از اعتقاداتشان در مواردی با برداشتهای رسمی ومتشرعانه اسلامی مطابقت ندارد .

این فرقه دربین مردم کرد ، لروترک زبان پیروان زیادی دارد .

برخی از محققان اهل حق درایران را علویانی که قائل به الوهیت علی هستند می دانندوواژه حق به حساب ابجد یکصد وهشت می باشد وچنانچه نقطه حق را به آن اضافه نمایید یکصد وده می شود ونام علی هم به حساب ابجد صد وده می باشد .

تاریخچه پیدایش اهل حق :

اهل حق آغاز مسلک خود را به زمان «الست»می دانند ومدعی هستند که این آیین از عهد «الست»تا عهد حضرت علی (ع)در شمار اسرار انبیا بوده است وحضرت علی (ع) اسرار حقیقت را به حسن بصری ودیگریاران خود آموخته است سپس این اسرار سینه به سینه به امثال کمیل ومقدادوابوذر ومعروف کرخی رسیده است .

برخی گفته اند آیین اهل حق در قرن چهارم هجری توسط فردی به نام مبارک شاه ملقب به شاه خوش بین در لرستان شایع شده است وشاه خوش بین همان کسی است که اهل حق اورا مظهر خدا می دانند

مورخین بعد از قرن چهارم اطلاعاتی را ثبت نکرده اند لکن در قرن ششم سلطان اسحاق فرزند شیخ عیسی برزنجه ای در منطقه اورامان از توابع استان کرمانشاه با تربیت شاگردان ومریدان وتعیین رهبرانی برای خاندان به این مسلک سروسامان داد از این رو می توان گفت آغاز پیدایش این مرام در قرن ششم است .

باظهور سلطان اسحاق که از او به سلطان سحاک (صحاک)یاد می شود باردیگر این مسلک در مناطق کرد نشین عراق وایران رواج فراوان یافت.واز آن موقع به بعد سلطان اسحاق به عنوان موسس فرقه اهل حق نامیده شد .

بعضی ها هم قائلند آیین اهل حق در قرن دوم توسط بهلول ماهی پایه ریزی شده است .

منبع :

نژاد-حسین –مقاله اهل حق در آیینه حقیقت -مجله کتاب نقد –شماره 39-پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی دایره المعارف بزرگ اسلامی


سایت شخصی حجت الاسلام عظیم تواضعی سلطان ,فرقه ,آیین ,اسحاق ,اسرار ,مسلک ,سلطان اسحاق ,حساب ابجد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه اینترنتی بوتیک می مارکت کد ۱۳۸۳۱۳ وبلاگی برای درس دفاعی آهنگ گلچین j امید كرگان آموزشی کتابخانه عمومی شهدای کمال آباد مرکز مشاوره و روانشناسی شاداب اراک شـــب وصــــالم آرزوســـــــت