نسل جدید اسمارت فون های Quad HD در راه است. پس از ارائه تراکم تصویری 720p در سال 2011 و 1080p در 2013، امسال شاهد پیشرفت تکنولوژی و فرآوری صفحات نمایش با کیفیت خیره کننده 1440p یا همان Quad HD هستیم. در این نوشتار مقایسه‌ای بین این سه استاندارد سپریدن داده‌ایم.

با اینکه در حال آماده چند مدل گوشی با کیفیت Quad HD در چین عرضه شده است اما ظاهراً گوشی LG G3 در ردیف نخستین و پر ترین اسمارت فون Quad HD پیمان خواهد گرفت.

حال ببینیم Quad HD و مزایای به کارگیری آن چیست. تراکم 1440p بی گمان میتواند تصاویری با شفافیت و کیفیت بسیار بالا نمایش دهد. گرد از مزایای آن این است که ریزترین نوشتجات و ظریف ترین جزئیات عکس ها در صفحه نمایش به چشم خواهند آمد. ولی ممکن است بگویید این همان فناوری Apple موسوم به Retina است که در سنه 2010 ارائه شد و قادر است تصاویر را با چنان کیفیتی پرتو دهد که چشم انسان توانا به تشخیص بی گمان پیکسل ها نخواهد بود. در ادامه مقاله بیشتر در این باره بحث خواهیم کرد.

 

اندازه صفحه نمایش و رابطه آن با کیفیت


اجازه بدهید با iPhone4 آغاز نماییم که به به اتفاق صفحه نمایش 640 در 960 پیکسلی و با تکنولوژی Retina عرضه شد. نکته مهم این است که بدانیم کیفیت صفحه نمایش، فقط فاکتور مهم نیست. بطور نمونه اگر شما تصویری را که در iPhone شفاف به عقیده می رسد، بر روی یک صفحه 50 اینچی بیندازید، تصویر به هیچ وجه شفاف به عقیده نخواهد رسید.

 

بنابراین علاوه بر در عقیده دریافت کیفیت صفحه نمایش و تراکم پیکسلی، اندازه آن نیز باید دلخواه پیمان گیرد. گوشی iPhone4 از تراکم 326 پیکسل بر اینچ (ppi) برخوردار بود اما بعد از آن، محصولات دیگری با تراکم پیسکلی بالاتر قدم به میدان گذاشتند:

 

  • Apple iPhone 5s با تراکم پیکسل 326ppi
  • Samsung Galaxy S3 با صفحه نمایش 4.8 اینچی و کیفیت 720p و تراکم پیکسل 306ppi
  • Samsung Galaxy S4 با صفحه نمایش 5 اینچی و کیفیت 1080p و تراکم پیکسل 441ppi
  • Samsung Galaxy Note III با صفحه نمایش 5.7 اینچی و کیفیت 1080p و تراکم پیکسل 386ppi

با رسیدگی گوشی های بالا، می توان دید صفحات نمایش با کیفیت تصویری یکسان، دارای تراکم پیکسلی متفاوتی هستند که شفافیت تصویری متفاوتی را نتیجه خواهند داد.

 

زمانی که کمپانی اپل، iPhone 4 را به بازار عرضه کرد، همه اندیشه تصور می کردند بالاترین تراکم تصویری که چشم انسان قادر به تشخیص ریزترین جزئیات باشد، 300ppi است. بعد انگیزه سعی مستمر متخصصان این حوزه برای رساندن کیفیت تصویری تا مرز 1440p یا Quad HD چه بوده است؟ آیا این همه کوشش برای بالا بردن تراکم پیکسلی الی مرز 535ppi بی دلیل است؟

 

 

 

فاصله دید


علاوه بر رزولوشن و تراکم پیکسل ها، سومین فاکتور موثر در رسیدگی و سنجش کیفیت تصاویر، فاصله دیدن است که اغلب مواقع فراموش می شود. می دانید که اگر از فاصله معینی نزدیکتر بروید، حتی در با کیفیت ترین تلویزیون ها و اسمارت فون ها نیز، عکس ها دچار اعوجاج شده و پله پله دیده می شوند. حال اگر همان تصویر را از فاصله 30 سانتیمتری نگاه کنید، تصویر شفاف و با کیفیتی به نظر خواهد قبض و اگر از فاصله کمی دورتر به آن نگاه کنید، جزئیات تصویر، مفتوح هم شفاف تر و واضح تر دیده خواهند شد.

 

سوالی که به آن خواهیم پرداخت این است که پسندیده ترین فاصله برای ادراک به مزایای صفحات Quad HD و رویت تصاویر با شفافیت مناسب، چه فاصله ای است؟

 

فاصله رویت ایده آل


فرض می نماییم شما دارای دید کامل 20/20 هستید. این از لحاظ تئوری بدین معنی است که اگر ما دایره را به 360 درجه تقسیم کنیم و هر درجه را نیز به شصت تقدیر تقسیم کنیم، چشم شما باید توانا به تشخیص ریزترین بخش بندی، یعنی 1/60 درجه باشد. اغلب کسان دارای رویت 20/40 هستند یعنی فقط قادر به تشخیص 2/60 درجه هستند و تعداد کمی از خلبانان هواپیمای جت جنگنده دارای 20/10 یعنی نیرو تشخیص 0.5/60 درجه خواهد بود که البته بسیار نادر است.

 

حال، مناسب ترین فاصله برای دید عکس ها با حداکثر شفافیت در صفحات Quad HD و همینطور 1080 و 720 چقدر است؟

 

در پایین هر سه حالت مقایسه شده و تفاوت ها مورد رسیدگی پیمان می گیرد:

  • گوشی های یا صفحه نمایش 480p (صفحات 4 اینچی همانند Galaxy S III Mini): حتماً پیکسل ها در فاصله نزدیکتر از 37.4 سانتیمتر قابل تشخیص است.
  • گوشی های با صفحه نمایش 720p (صفحات 4.7 اینچی همانند Nexus 4): بی گمان پیکسل ها در فاصله نزدیکتر از 28 سانتیمتر قابل تشخیص است.
  • گوشی های با صفحه نمایش 1080p (صفحات 5 اینچی همانند Galaxy S5): کران پیکسل ها در فاصله نزدیکتر از 19.8 سانتیمتر قابل تشخیص است.
  • گوشی های با صفحه نمایش 1440p (صفحات 5.5 اینچی همانند LG G3): حتماً پیکسل ها در فاصله نزدیکتر از 16.4 سانتیمتر قابل تشخیص است.
برای مطالعه بیشتر در این مورد به این سایت مراجعه کنید : https://www.tomshardware.com/reviews/what-is-hd,5745.html
حوزه it نمایش ,کیفیت ,صفحه ,تراکم ,فاصله ,پیکسل ,صفحه نمایش ,تراکم پیکسل ,اینچی همانند ,فاصله نزدیکتر ,سانتیمتر قابل ,اینچی همانند galaxy منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

کاشی سرامیک رضا سرلک فروش فلزیاب گریس پمپ خرید سی دی آموزشی محتاج عشق BaxDL_بکس دانلود گیاهان شفابخش