گلابی انواع بسیار زیادی دارد که فقط چند نوع آن برای انسان مناسب است.



گلابی از جمله میوه‌های شیرین و خوشمزه ست که دارای ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی از جمله ویتامین C و فیبر است. خواص گلابی بسیار زیاد  و یکی از میوه‌های تضمین‌کننده سلامتی است.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ گلابی از جمله میوه‌های لذیذ و شیرین با گوشتی آب‌د‌ار است. باوجود انواع زیاد درختان گلابی، فقط تعدادی از آن ها برای انسان مصرف خوراکی دارد و بیشتر آنها به‌عنوان درختان و درخچه‌های زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منشأ گلابی از چین است و بومی اروپا، شمال آفریقا و آسیا است.

ارزش غذایی گلابی
علاوه‌بر فراوانی و طعم دلچسب، گلابی به‌دلیل خاصیت دارویی برای انسان ارزشمند بوده است. پزشکی مدرن به ما می‌گوید که مواد معدنی، ویتامین و ترکیبات طبیعی موجود در گلابی برای سلامتی بسیار مفید است.

یک گلابی متوسط با وزن تقریبی ۱۷۸ گرم حاوی موارد زیر است:

۱۰۱ کالری؛
بدون چربی؛
۲۷ گرم کربوهیدرات‌؛
۱۷ گرم قند؛
یک گرم پروتئین.
خوردن یک گلابی متوسط ۱۲ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C (ده درصد)، ویتامین K (شش درصد) و مقدار کمی از کلسیم، آهن، منیزیم، ریبوفلاوین، ویتامین B6 و فولات بدن را تأمین می‌کند.

گلابی‌ها به‌ خصوص آن هایی‌ که پوست قرمزی دارند، دارای کارتنوئیدها، فلاونول‌ها و آنتوسیانین‌ها هستند. براساس مطالعات، گلابی و سیب بیشترین مقدار فلاونول‌ها را در رژیم‌های غذایی دارند.

خواص گلابی برای سلامتی

گلابی به‌ جز طعم خوبی که دارد، دارای انواع مواد مغذی با خواص دارویی است. بعضی از خواص گلابی به‌طور خلاصه در ادامه آورده شده است:

۱. بهبود عملکرد سیستم گوارش
درحالی‌که مصرف یک عدد گلابی به‌تنهایی ۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به فیبر را تأمین می‌کند، می‌تواند تأثیر قوی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش داشته باشد. همچنین حرکات روده را تنظیم می‌کند و احتمال ابتلا به یبوست و اسهال را کاهش می‌دهد.

۲. کاهش وزن
خواص گلابی در کاهش وزن افراد بسیار موثر است. گلابی یکی از میوه‌های کم‌کالری است؛ یک عدد گلابیِ متوسط حدود ۱۰۰ کالری دارد که فقط ۵ درصد از کالری مورد نیاز روزانه در یک رژیم غذایی سالم محسوب می‌شود. از طرفی مواد مغذی زیاد و فیبر بالایی دارد و برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد.

۳. فعالیت آنتی اکسیدانی
مانند سایر میوه‌ها، گلابی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزادی که در نتیجه‌ی سوخت و‌ سازسلولی در بدن جمع شده‌اند، مبارزه می‌کنند. ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین سی (C)، ویتامین آ (A) و ترکیبات «فلاونوئید» مانند «بتاکاروتن»، «لوتئین» و «زیگزانتین» که همگی در گلابی وجود دارد، می‌تواند به‌ رهایی بدن از این مواد خطرناک کمک کند.

۴. پیشگیری از سرطان
آنتی‌اکسیدان‌ها در درجه‌ی اول به سبب فعالیت ضد‌ سرطانی بودن‌شان تحسین می‌شوند و گلابی موجب پیشگیری از انواع مختلف سرطان مانند سرطان کولون، رکتوم، سینه، سرطان پروستات و سرطان ریه می‌شود.

۵. تقویت سیستم ایمنی
گلابی سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین سی است که موجب تحریک تولید گلبول سفید می‌شود و برای سیستم ایمنی بدن مفید است.

۶. بهبود سلامت قلب

گلابی منبع بی‌نظیری از پتاسیم است و از آنجا که پتاسیم یکی از گشادکننده‌های مهم عروق است، در نتیجه گلابی به‌طور مشخصی به سلامت قلب کمک می‌کند. درواقع فشار کلی روی سیستم گردش قلبی‌-عروقی را کاهش می‌دهد.

۷. بهبود روند التیام
دانستیم که گلابی سرشار از ویتامین C است. وجود ویتامین سی برای ساخت بافتِ جدید در اندام‌های مختلف و ساختار سلول‌های بدن ضروری است. این ویتامین میزان سوخت و ساز دائمی بدن را حفظ  و عملکرد‌های مناسب بدن را تضمین می‌کند.

۸. بهبود گردش خون
یکی از مهمترین خواص گلابی، بهبود سیستم گردش خون است. گلابی به‌ دلیل میزان زیاد مس و آهن می‌تواند برای افرادی با مشکل آنمی (کم‌خونی) یا افرادی با کمبود مواد معدنی مناسب باشد.

۹. جلوگیری از نقص های هنگام تولد
فولات یکی دیگر از ترکیبات مغذی باارزش در گلابی است. فولیک‌اسید ارتباط مستقیمی با کاهش نقص‌های لوله‌ی عصبی در نوزادان دارد. بنابراین مصرف میوه‌های سرشار از فولیک‌اسید مانند گلابی می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی کودک کمک ‌کند، به‌همین‌دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که میزان فولیک اسید خود را بررسی کنند.

۱۰. کاهش التهاب

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و «فلاونوئیدی» موجود در گلابی، باعث درمان التهاب بدن و کاهش دردهای ناشی از التهاب می‌شود. از جمله این التهابات می‌توان به آرتریت روماتوئید، نقرس و بیماری‌های مشابه اشاره کرد.

۱۱. بهبود سلامت استخوان
یکی از مهمترین خواص گلابی کمک به تقویت و استحکام استخوان هااست.گلابی مواد ‌معدنی زیادی دارد که می‌توان به منیزیم، منگنز، فسفر، کلسیم و مس اشاره کرد. این مواد کمبود مواد معدنی استخوان و بیماری‌هایی ناتوان‌کننده را مثل پوکی استخوان و ضعف‌های عمومی بدن که به دلیل فقدان حمایت استخوانی ایجاد می‌شود، جبران می‌کنند.

۱۲. مراقبت از پوست و مو
یکی از ویتامین‌های همه‌کاره در بدن انسان، ویتامین آ (A) است. گلابی دارای مقدار زیادی ویتامین آ و ترکیبات آن مانند لوتئین و زیگزانتین است. مواد موجود در گلابی به‌ دلیل عملکرد آنتی اکسیدانی و همچنین با شرکت در فعالیت‌های آنزیمی و عملکردی اندام‌ها، می‌تواند آثار پیری در پوست مانند چین‌و‌چروک و لکه‌های ناشی از سن را کاهش دهد. این میوه‌ی قدرتمند همچنین ریزش مو، آسیب لکه‌ی زرد چشم، آب مروارید و سایر بیماری‌های مرتبط با پیری را کم می‌کند.

همچنین بخوانید:
هزار و یک راز گیلاس

با این خوراکی ها در تابستان خنک می شوید!

زغال اخته ؛ کم کالری و پر فایده


همه چیز از همه جا گلابی ,مواد ,ویتامین ,کاهش ,بهبود ,خواص ,خواص گلابی ,برای انسان ,آنتی اکسیدانی ,بهبود سلامت ,گلابی سرشار منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فرشید خزایی کارگاه لوازم سردکننده ؛ علی زاده دراهواز انشا کلینیک جراحی های زیبایی فروشگاه ایرانی کتاب مجموعه سوالات قوانین مالی و محاسباتی آرچی تاج مرجع رسمی سازه های ترکیبی فروش دوربین های مداربسته