۱۰ غذا برای رشد و سلامت کودکان
کودکان در سنین ۲ تا ۱۲ سال، به سرعت رشد می کنند و نیاز به تغذیه صحیح دارند. در طی سال های رشد غذاهایی که پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین ها را تأمین می کنند برای سال های رشد کودکان مناسب هستند. بدون این مواد ممکن است دچار انسداد شوند و در مواردی به رشد مهارت های ذهنی و حرکتی کودکان نیز آسیب هایی وارد می شود. این مواد مغذی در گروه های اصلی غذایی از جمله، غلات، میوه ها، سبزیجات، لبنیات و غذاهای پروتئینی وجود دارند. به طور کلی انتخاب های زیادی برای تهیه غذای کودک وجود دارد اما ما در این مقاله به ۱۰ رژیم غذایی اشاره می کنیم.
۱. میوه و سبزیجات با رنگ روشن
شامل هویج، کدو تنبل، سیبزمینی شیرین، گوجه فرنگی و پاپایا می شود. دلیل اینکه به شما پیشنهاد این میوه ها و سبزیجات را می دهیم این است که حاوی مقادیر بسیار از کاروتن و سایر کاروتنوئید ها می باشد که برای تولید ویتامین A در بدن کاربرد دارد. ویتامین A برای داشتن پوست و بینایی مناسب و تولید بافت های آسیب دیده در بدن بسیار مفید می باشد.
طرز تهیه: انواع سبزیجات را خورد کرده و آنها را همراه با سس پنیر، سالسا و یا حمص( این خوراک از نخود پخته، روغن زیتون، ارده، آبلیمو و سیر له شده درست می‌شود. ) بخار پز کنید.
۲. کلم بروکلی
این ماده غذایی حاوی مواد مغذی است که باعث بهبود عملکرد چشم می شود و به خاطر وجود منابع زیاد فیبر کمک بسیاری به هضم غذا می کند و از یبوست جلوگیری می کند.
طرز تهیه: از کلم بروکلی می توانید در سالاد استفاده یا می توانید آنها را قطعه قطعه کنید و در انواع سس پنیری و یا سس کنجد غوطه ور کنید. در پیتزا و املت نیز طعم خوشایندی در کنار دیگر مواد غذایی ایجاد می کند.
۳. انواع توت ها
توت فرنگی و زغال اخته سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و فیتو شیمیایی ها هستند. آنها سلول های سالم را از آسیب محافظت و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.
طرز تهیه: انواع توت ها را می توانید بر روی ماست، بستنی، پنکیک و غلات استفاده کنید. یک راه بسیار ساده نیز برای درست کردن پنکیک زغال اخته وجود دارد، که شما می توانید در آخر زغال اخته را در مواد اولیه تهیه پنکک اضافه کنید.
۴. کره بادام زمینی
سرشار از چربی های اشباع نشده، انرژی و پروتئین در کودکان است. اما در برخی از برند ها دیده شده که نمک، روغن نخل، شکر و رخی از روغن هیدروژنه استفاده می کنند که البته باعث کاهش کیفیت کره بادام زمینی می شود و ما پیشنهاد می کنیم حتما محتویان روی بسته ها را بخوانید تا بهترین کیفیت را تهیه کنید.
طرز تهیه: شما می توانید کره بادام زمینی را با نان، بیسکوئیت، و یا مستقیما از شیشه میل نمایید. می توانید به همراه بسیتنی و وافل نیز در رژیم غذایی کودکتان قرار دهید.
5. تخم مرغ
تخم مرغ سرشار از پروتئین ها و ویتامین ها هستند و یکی از غنی ترین موادی است که در آن ماده غذایی کولین یافت می شود که در سنین رشد بسیار لازم برای رشد مغز کودکان می باشد.
طرز تهیه: شما می توانید به صورت آب پز، سرخ کرده و یا به صورت املت میل کنید. یا می توانید در سوپ ها، فرنی،‌ برنج، نودل اضافه کنید. حتی در دسر کاستارد نیز می توانید از تخم مرغ استفاده نمایید.
دسر کاستارد:
مواد لازم: شیر ۲ پیمانه شیرینی پزی – نشاسته ذرت ۲ قاشق سوپ خوری – شکر نصف پیمانه – زرده تخم مرغ ۲ عدد
شیر سرد، نشاسته ذرت و شکر را با هم حل کرده، تخم مرغ ها را اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم. سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم و به طور مداوم هم می زنیم تا غلیظ شده و مثل فرنی شود. بعد از این که به غلظت رسید از روی حرارت بر می داریم، وانیل یا هر اسانس دیگری که تمایل داریم به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم.
۶. شیر گاو
این ماده غذایی سرشار از کلسیم و فسفر است که به ساخته شدن استخوان ها و ماهیچه ها بسیار مهم می کند. اگر کدکتان هنوز به سن ۲ سال نرسیده است، می توانید از انواع شیر های پر چرب و کم چرب در ریژیم غذایی استفاده نمایید. کودکانی که دارای وزن زیادی نیستند به انواع این مواد برای رشد احتیاج دارند.
طرز تهیه: برای مصرف این ماده غذایی کافیست شما شیر را با انواع غلات و میوه های تازه و یا خشک مخلوط کنید تا انواع اسموتی ها حاضر شود و غذایی بسیار پر فایده را برای کودکانتان آماده نمایید.
۷. پنیر
پنیر نیز منبع پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین D می باشد.که پنیر هم برای رشد و تقویت استخوان ها بسیار مفید هستند.
طرز تهیه: شاید بعضی از کودکان بوی پنیر را دوست نداشته باشند. پنیر های موزرلا پنیر های آمریکایی و اروپایی عطر و طعم بهتری دارند. می توانید در برش های مربع شکل و یا به صورت رنده شده بر روی نان و سالاد برای کودکان آماده کنید. همچنین می توانید بر روی ماکارونی و برنج سرخ شده پنیر بریزید و برای کودکان سرو کنید.
۸. گوشت
گوشت منبع بسیار قوی از پروتئین و آهن است. که بسیار مورد نیاز کودکان در سنین پایین است. سیستم پشتیبانی بدن را پشتیبانی می کند.
طرز تهیه: شما می توانید برش های نازکی از گوشت را فراهم کنید و به همراه پوره لوبیا، پودر سوخاری، تخم مرغ و یا پوره سیبزمینی مخلوط کنید و غذایی بسیار مقوی را برای فرزندان خود آماده کنید.
(پوره لوبیا=Tofu)
۹. ماهی
ماهی ها سرشار از پروتئین هستند و بسیار به تقویت و استحکام ماهیچه ها و استخوان های کودکان کمک می کند. انواع ماهی قزل آلا، ماهی تن و ساردین دارای مقادیر بسیاری از اسید های چرب یا همان امگا ۳ می باشد که به تقویت چشم، مغز واعصاب بسیار مفید می باشند.
طرز تهیه: شما می توانید ماهی را به همراه خمیر برنج، آرد ذرت و یا خرده نان سبوس دار بپوشانید و غذایی بسیار مقوی را برای فرزندتان آماده کنید.
۱۰. غذا های سبوس دار
فیبر موجود در غذا های سبوس دار به هضم بهتر غذا ها کمک می کند.

 


گاه اینترنتی اسباب بازی توانید ,تهیه ,غذایی ,کودکان ,انواع ,مواد ,ماده غذایی ,غذایی بسیار ,بسیار مفید ,آماده کنید ,بادام زمینی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

سایت فیلم برگر دانلود همه چی دلدار موزیک نیکا دکور مادرمی حبیب دانلود