نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که با ازدواج تشکیل می‌شود لذا آموزش و مشاوره در مراحلِ  قبل، حین و پس از ازدواج می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد؛ آموزش در مراحل مختلف ازدواج می‌تواند از آمار ازدواجهای ناموفق و به تبع آن آسیبهایی همچون طلاق،  کودک‌آزاری، خوشونتهای خانوادگی، اعتیاد، همسرآزاری و . را کاهش دهد. 

 

 یکی از علل اختلاف و طلاق در میان خانواده‌ها که در دادگاهها مشاهده می‌شود، این است که زوجین بدون شناخت از یکدیگر و مشاوره وارد زندگی مشترک می‌شوند و این امر کاملاً اشتباه است؛ «هم کُف» بودن از توصیه‌های دین اسلام برای همسرگزینی است در نتیجه یکی از  راه‌ها برای ضمانت پایداری زندگی چند جلسه مشاوره و آزمونهای شخصیتی است. 

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند 10 «تهای کلی خانواده» بر ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن بر اساس مبانی اسلامی ـ ایرانی برای استحکام خانواده تأکید کردند. 

 

برای بررسی ابعاد مختلف بند فوق به سراغ «شیوا فرمانی شهرضا» مشاور خانواده رفتیم؛ در ادامه مشروح این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان ارجمند می‌شود. 

 

به عنوان سوال نخست، با توجه به بالا گرفتن بحثها درباره‌ افزایش آمار ازدواجهای ناموفق، به نظر شما مشاوره در زمینه ازدواج، چه کمکی به افراد در طول زندگی می‌کند؟ 

 

به طور کلی ازدواج یکی از مهمترین حوادثی است که در زندگی هر فردی رخ می‌دهد و توجه به آن در‌خور اهمیت است؛ اهمیت به ازدواج، تشکیل خانواده، تأثیر آن در تداوم و استحکام خانواده، تربیت فرزندان و داشتن زندگی سالم توأم با رضایت و خوشبختی و احساس موفقیت، ضرورت دارد تا دختران و پسران هنگام ازدواج از خدمات مشاوره‌ ازدواج بهره‌مند شوند و از این طریق با اهداف، وظایف و حقوق یکدیگر به خوبی آشنا شوند. 

 

چه راحلهایی از سوی مشاور در مرحله‌ مشاوره پیش از ازدواج به افراد داده می‌شود؟ 

 

در مشاوره پیش از ازدواج، مشاور  جلساتی به‌صورت انفرادی و زوجی، هر یک از طرفین را مشاوره می‌دهد؛ گاهی اوقات بعضی از مشاوران آزمونهای معتبری را به صورت کتبی از طرفین می‌گیرند که احتمال موفقیت‌آمیز بودن ازدواج را بررسی می‌کند البته احتمال به‌ معنی قطعیت نیست؛ این آزمونهای شناختی به‌منظور شناخت زیرساختهای شخصیتی طرفین به‌کار می‌رود به‌عنوان مثال، در نظر بگیرید از طریق این آزمونها، فردی درون‌گرا شناسایی شود که تمایل به کناره‌گیری، سکوت، تنهایی و خلوت دارد؛ در مقابل فردی که برون‌گرا است و  حضور در جمع، کردن و مهمانی رفتن را ترجیح می‌دهد، مسلماً این دو نفر در ارتباط با هم به مشکلاتی برخورد خواهند کرد، چرا که خصوصیات زیرساختی شخصیت‌شان با هم متفاوت است، به این معنی که یک نفر همیشه باید گذشت کند و خواسته‌های خود را نادیده بگیرد. 

 

مشاور در مشاوره پیش از ازدواج توانایی سنجش و شناخت تفاوتهای زیر‌بنایی شخصیت را دارد و نظر زوجین را نسبت به این تفاوتها جلب می‌کند؛ موارد دیگری که در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بررسی می‌شود، آرزوها، تمایلات، توقعات، خط قرمزها، و رمز و رازهای طرفین است؛ مشاوره قبل از ازدواج به طور کلی مشاوره برای انتخاب مورد مناسب برای یک عمر زندگی است. 

 

هدف اصلی در مشاوره پیش از ازدواج چیست و کدام مرحله‌ی مشاوره از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ 

 

هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، کمک به افراد برای انتخاب زوج مناسب است؛ این مرحله مهمترین مرحله‌ مشاوره ازدواج است زیرا جنبه‌ پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می‌شود؛ اهمیت مشاوره پیش از ازدواج زمانی مشخص می‌شود که به این نکته توجه داشته باشیم که انسانها از یکدیگر شناخت کافی ندارند بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک مشاور نیاز داریم. 

 

محققان معتقدند که مشاوره قبل از ازدواج آن قدر اهمیت دارد که انسان برای آن وقت زیادی بگذارد؛ مشاوره قبل ازدواج و تطبیق تناسبهای لازم بین دو فرد برای تشکیل زندگی مشترک باید حتماً قبل از ازدواج به ویژه پیش از ازدواج و نه بعد از آن انجام شود. 

 

در مشاوره پیش از ازدواج، مشاور هیچ وقت به طرفین نمی‌گوید که این کار را بکنید یا نکنید بلکه وظیفه مشاور، آگاه کردن است؛ او می‌گوید که نتیجه چنین ازدواجی چه خواهد بود تا شما خودتان دست به انتخاب بزنید؛ مشاور تلاش می‌کند دیدگاه‌ها و اهداف زوجین را در زندگی مورد بررسی قرار دهد و طرف مقابل را با این دیدگاه‌ها و اهداف آشنا کند. 

 

منبع: مشرق نیوز


همه جا و همه چیز ازدواج ,مشاوره ,زندگی ,مشاور ,خانواده ,است؛ ,برای انتخاب ,مشاوره ازدواج ,مرحله‌ مشاوره ,زندگی مشترک ,آمار ازدواجهای منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

Official Wab Of Dj MorTeza Chizari ( M2M ) دانلود نرم افزار اندروید 96 ❤عشق اولم❤ تخفیف دونی Camilap81 netz وبلاگ نویسی باز تولید اندیشه کار با فوتوشاپ فروشگاه 5050|لنز های عکاسی موبایل|حجم دهنده لب