میاندوآب (قوشاچای-قوشا در ترکی به معنی جفت – دوتا کنار هم – دوشادوش و چای به معنی رود خانه ) یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران است.

این شهر در جنوب دریاچه ارومیه و میان دو رود زرینه‌رود(“جیغاتی” نام یکی از پسران هولاکوخان مغول ) و سیمینه‌رود (“تاتائو” نام یکی دیگر از پسران هولاکو خان مغول ) واقع شده‌است.

زبان مورد استفاده اکثریت مردم در این شهرستان ترکی آذربایجانی است ولی در اطراف شهر میاندوآب ، به سمت شهرستان مهاباد ” ساووق بولاغ ” مردم چند روستا به زبان کردی سورانی تکلم می‌کنند .

وجه تسمیه این شهر حاصل موقعیت این شهر بین دو رود جیغاتی و تاتائو هست.

با توجه به وضعیت رودخانه‌ها و موقعیت جغرافیایی منطقه ، مسیر ارتباطی استانهای آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، کردستان و زنجان از طریق این شهرستان می‌باشد . فاصله دو روستای “باداملو ” در جنوب شرق و “قلعه” در شمال غرب میاندوآب حدود 120 کیلومتر می‌باشد .

این شهر به مهمان‌نوازی مردم و آب و هوای معتدل مطلوبش و جلوه زیبایی که رودهای جیغاتی و تاتائو به آن بخشیده اند بخصوص عبور جیغاتی از وسط شهرستان ، مشهور است.

 

 

منبع: m2b.ir


میاندوآب شهرستان ,جیغاتی ,میاندوآب ,آذربایجان ,مردم ,آذربایجان غربی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بهترین سایت ایران تراول صنعت گردشگری تور هتل پرواز کینگو دانلودس|فقط برای تو خلاصه کتاب و جزوات درسی آهن آلات علاقه های موفقیت و راه های موفقیت طراحی لوگو | نمونه کارهای گرافیک و لوگو | آرم و نشانه پایگاه فرهنگی خبری دانش آموزان ممسنی