معماری بیونیک

آرشیتکت بیونیک چیست ؟

بیونیک همچنین بیومتریک یا مهندسی بیولوژی خلاق گفته می شود، که مجموعه ای از روش ها و سامانه های بیولوژیکی در طبیعت و آرشیتکت است که در مهندسی و فنآوری جدید به کار گرفته شده است. در کنار آرشیتکت بیونیک ، لغت بیومیکس همچنین پیشنهاد شده است. این لغت در سال ۱۹۵۰ توسط اوتو اشمیت و جک استیل استفاده شد که بر روی پروژه ی اختر شناسی کار می کردند. بیونیک به عنوان علم سامانه ها بر مبنای موجودات زنده است. مدلسازی های فراوانی از طبیعت توسط بشر در طول تاریخ انجام گرفته است. اولین پروژه های علمی در این باره توسط لئوناردو داوینچی انجام گرفت. وی‌ تلاش برای ساخت ماشین پرنده با مطالعه پرندگان در حال پرواز داشت. اگرچه موفق نشد اما فرایند تلاش های وی به عنوان اولین مطالعات بیومتریک در سراسر جهان شناخته شده است.

‎خصوصیات آرشیتکت بیونیک ایران

مدلسازی فرم ها و سازه ها از طبیعت برای طراحی ساختمان ها ریشه در اندیشه های ملت ایران از گذشته تا به امروز دارد. فرم آرشیتکت ایرانی و تقلید از طبیعت فرایندی اکتسابی است که به اقتضای نیاز بشر به مسکن قابل رشد است.ساختمان های گنبدی شکل آرشیتکت بیونیک در طبیعت بسیار یافت می شوند از آن جمله اند تخم مرغ، برگ ها، میوه های مغز دار و غیره، فرم سازه ی چنین شکل هندسی به نحوی است که نیرو در سطح آن ها به طور یکسان پخش می شود.استفاده از هندسه ها، اشکال، فرم ها و نسبت های الهام گرفته شده از طبیعت برای طراحی فضا برای تولید سامانه های پایدار,کاربرد مصالح بومی.

‎نمونه های آرشیتکت بیونیک ساختمان

نمونه هایی از اشکال آرشیتکت بیونیک و اورگانیم در جهان عبارت است از:
استودیوم مونیخ در آلمان.
کلوب دیپلمات در ریاض.
نمایشگاه شهر مانهایم در آلمان.
ساختمان لودویگ ارهاردهاوس در برلین اثر نیکولاس گریمشاو که از قوس های بیضی شکل تکراری ساخته شده است و الهامی از اسکلت گورکن است,پل رویال آلبرت در انگلستان (۱۸۵۹) اثر ایسامبارد برونل که از اسکلت حیوانات در میلیون ها سال پیش الهام گرفته است,ساختمان سوئیس ری که شبیه اسفنج دریایی است، موجود دریایی کوچکی که به عمق بستر دریا می چسبد و اسکلت سیلیی با شکل هندسی جامع دارد. این ساختمان اداری به جریان وزش باد کمک می کند دقیقا مشابه اسفنج دریایی، در مقایسه با اشکال مستطیلی، این فرم مخروطی از سرعت وزش باد می کاهد. زیبایی سازه نتیجه ی مدلسازی شکل هندسی است.

‎فناوری معماری بیونیک زیست فنی

فنآوری در سازه های معماری بیونیک سبب شده تا متداول ترین الگوهای ساختمانی با فضاهای وسیع باشند به نحوی که فواصل زیادی بین تکیه گاه های اصلی وجود دارد و حداقل مصالح برای ساخت آن ها مورد نیاز است، تقریبا تمامی آن ها سبک وزن هستند و عمق دیوارهای جانبی تنها چند میلی متر است از آن جمله اند پاویون، سینما، تئاتر، سالن ورزشی و غیره. اشکال در طبیعت دارای بهترین عملکرد در برابر حداکثر نیرو با حداقل مصالح هستند. فرم و سازه ی معماری بیونیک نتیجه تطبیق و ترکیب نیروهای محیطی است. معمولا تمامی سازه های بیونیک مقاوم در برابر واکنش های الاستیک یا فشاری هستند. چنین موردی در ساقه ی گندم یا در ختان دیده شده است که هواپیما و آسمانخراش ها الهامی از مطالعات در طبیعت چنین گیاهانی است.

‎فلسفه سبک آرشیتکت بیونیک

هدف از اعمال اصطلاح معماری بیونیک در میانه ی قرن بیستم اعمال مطالعات بیولوژیکی به جنبه های فنی همانند معماری، طراحی صنعتی و علم مواد است. تحقیقات مرتبط مطالعات بیونیک در غرب به عنوان نمونه های طراحی در فرم هایی از محصولات بیونیکی و معماری است. بشر همیشه در برخورد با مسایل فنی به دنبال راه حل هایی در طبیعت است و اغلب الهام گرفته شده از ویژگی های حیوانات و گیاهان است که می تواند منجر به طراحی بیونیکی شود. در کتاب « تغییر ایده آل ها در معماری ۱۹۵۰-۱۷۵۰»، معمار خلاق پیتر کولینز فصلی را اختصاص داده است که در آن وی ایده « آنالوگ های بیولوژیکی» را مورد بحث قرار داد. وی پیشنهاد کرد که ایده عملکردهایی از طبیعت، سازه، فرم و تکامل بیولوژیکی استخراج و آن ها را در طراحی اعمال کند، به چنین کاربری آنالوگ های بیولوژیکی گفته می شود.

‎تعریفآرشیتکت بیونیک زاها حدید

ساختمان های زاها حدید، شامل مرجع های ویژه ای به طبیعت است.

با منحنی های جذاب و فریبنده ی ساختمان ها و پرسپکتیوهای جالب و شگفت انگیزی.

که نشان می دهد که چطور معماری بیونیک در حال تغییر و تحول است.

هندسه های در هم پیچیده شده، دیوارهایی که هرگز عمودی نیستند.

کف هایی که به ندرت در طولانی مدت صاف و هموار باقی می مانند و تقاطع هایی که ۹۰ درجه نیستند.

نماهای غیرمتقارن و فضاهای داخلی مجسمه وار.

حدید در آثارش نسبت به سرعت و حرکت بسیار حساس است.

روشی که مردم در داخل ساختمان حرکت می کنند و خط دید در خلال سایه و نور تغییر می یابد.

آثار زاها حدید حرکتی از درون به برون و بالعکس است.


ایران ارشیتکت کار بیونیک ,طبیعت ,ساختمان ,طراحی ,آرشیتکت ,سازه ,آرشیتکت بیونیک ,الهام گرفته ,زاها حدید ,حداقل مصالح ,طبیعت برای منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

قطعه بانک سواد آموزی وپرسش مهر در سال جهش تولید تولید آسیب هاي اجتماعي فرياد ميزنند! بهترین مطالب تی تی کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد دکتر سحر میرآبا، جراح-دندانپزشک کسب درآمد از اینترنت تاثیر اینستاگرام بر مشتری