رهبری تحول گرا

رهبری تحول­ آفرین بیان­‌کننده فرایندی است که افراد را متحول می­کند و با ارزش­ها و خصیصه­های اخلاقی و اهداف بلندمدت ارتباط دارد.
رهبری تحول آفرین یکی از پارادایم‌های رهبری در روانشناسی سازمانی است که مورد تحقیق گسترده‌ای قرار گرفته است.
رهبری تحول آفرین، رضایت زیردستان و اعتماد آنان به رهبری و به علاوه تعهد عاطفی آنان را افزایش می‌دهد.
رهبرانی که رفتارهای تحول آفرین را از خود نشان می‌دهند مجموعه‌ای از نتایج مثبت را در سازمان ایجاد می‌کنند.
با این حال، تعداد اندکی از پژوهش‌ها به واکاوی عمیق یک الگوی مشخص رهبری در اداره‏ی فرایند پیاده‌سازی استراتژی پرداخته‌اند.
پژوهش پیمایشی و کاربردی حاضر با هدف بررسی عمیق مولفه‏ی رهبری، سبک رهبری تحول‌گرا را در تسهیل فرایند پیاده‌سازی استراتژی مورد مطالعه قرار داده است و نقش چهار متغیر قابلیت نوآوری، تعهد سازمانی، یادگیری سازمانی و انگیزش کارکنان را در رابطه میان سبک رهبری تحول‌گرا و پیاده‌سازی استراتژی ارزیابی کرده است.
رونالد ای، روان‌شناس و متخصص رهبری توضیح می‌دهد که: «شواهد حاصل از تحقیقات به‌روشنی نشان می‌دهند گروه‌هایی که رهبران تحول آفرین آنها را هدایت می‌کند، عملکرد بهتری دارند و در مقایسه با گروه‌هایی که با سبک‌های دیگر رهبری اداره می‌شوند، از سطح رضایت بیشتری برخوردار هستند». دلیل او این است که رهبران تحول آفرین باور دارند که زیردستان‌شان می‌توانند کارشان را به بهترین شکل انجام دهند و این باعث می‌شود که اعضای گروه احساس قدرت بکنند.
برای تبدیل شدن به رهبری تحول آفرین چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ متخصصان رهبری پیشنهاد می‌کنند که داشتن چشم‌اندازی مثبت و قوی نسبت به آینده نقشی اساسی دارد.
نه‌تنها مهم است که خودتان به این چشم‌انداز باور داشته باشید، بلکه باید دیگران را نیز تشویق کنید که به چشم‌انداز شما باور داشته باشند.
ویژگی‌های اساسی دیگری که به ترغیب زیردستان برای رسیدن به اهداف گروه کمک می‌کنند، عبارت‌اند از باهوش بودن، داشتن اشتیاق، حمایت کردن و معتمد بودن.

منبع :  رهبری تحول گرا


بانک مقالات تحول ,آفرین ,باور ,پیاده‌سازی ,استراتژی ,رهبری تحول ,تحول آفرین ,پیاده‌سازی استراتژی ,باور داشته ,رهبران تحول ,فرایند پیاده‌سازی استراتژی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پخش هیراد بازی و برنامه اندروید | KolbeRoid آزادی بیان همه دنبال چیزند من دنبال یار انتشارات ميانرشته ای (INTER-PUB) دلنوشته سریال ها تجهیز آنلاین