آموزش تفکر انتقادی در رسانه

تفکر انتقادی( فلسفه برای کودکان) و دانش و مهارت‏‌‌های رسانه ای، برنامه آموزشی نوینی در خصوص آموزش سواد رسانه‌ای ارایه می‌شود که در این برنامه، آموزش مهارت‏‌‌های تفکری بر پایه گفت و گو و در بستر حلقه کند و کاو، زیرساخت و مقدم بر آموزش دانش و مهارت‏‌‌های رسانه‌ای است و مجموع آنها، مطلوب آموزش سواد رسانه‌ای را تامین می‌نماید.
در این مقاله، پس از بررسی رویکردهای موجود و طرح آموزش سواد رسانه ای، با تلفیق دو دوره آموزشی تفکر انتقادی( فلسفه برای کودکا ن) و دانش و مهار ت‏‌‌های رسانه ای، برنامه آموزشی نوینی در خصوص آموزش سواد رسان ه‌ای ارایه می‌شود که در این برنامه، آموزش مهارت‏‌‌های تفکری بر پای ه گفت و گو و در بستر حلقه کند و کاو، زی رساخت و مقدم بر آموزش دانش و مها رت‏‌‌های رسانه‌ای است و مجموع آنها، مطلوب آموزش سواد رسانه‌ای را تامین می‌نماید.
یافته‏‌‌های تحقیق نشان می‌دهد که سواد رسانه‌ای با تاثیر گذاری بر مولفه‏‌‌های مختلف تفکر انتقادی، می‌تواند موجب بهبود این نوع تفکر گردد با توجه به اینکه در دنیای امروز رسانه‌ها یکی از اجزای اصلی جوامع بشری هستند، آموزش سواد رسانه‌ای یکی از مومات اساسی برای شهروندان محسوب می‌گردد.
روش اجرا بدین ترتیب بود که ابتدا برای هر دو گروه( آزمایشی و کنترل) پیش‌آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا اجرا شد، سپس طرح درس ۸جلسه‌ای آموزش سواد رسانه‌ای برای گروه آزمایش اجرا شد اما برای گروه کنترل، هیچگونه آموزشی اعمال نشد، بلافاصله بعد از اتمام آموزش سواد رسانه‌ای برای گروه آزمایش، پس‌آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی برای هر دو گروه اجرا شده و در نهایت با استفاده از آزمون کوورایانس و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به تحلیل یافته‌ها پرداخته شد.
معیار و محک هر برنامه آموزش سواد رسانه ای، مواجهه انتقادی دانش آموزان در استفاده و فهم شخص خودشان از رسانه است، تا بتوانند اطلاعات دریافتی از رسانه‏‌‌های مختلف را رمزگشایی کرده و توانایی داوری مستقل خود درباره محتوای رسانه‏‌ها را ارتقا بخشند.
بدین ترتیب با مطالعه ادبیات موضوع و تحقیقات انجام شده، ابتدا به بیان مفهوم سواد رسانه‌ای و تفکرانتقادی و مولفه‏‌ها و ضرورت آموزش هر یک از آنها پرداخته شده و سپس نقش سواد رسانه‌ای در تقویت تفکرانتقادی مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته‏‌‌های تحقیق نشان می‌دهد که سواد رسانه‌ای با تاثیر گذاری بر مولفه‏‌‌های مختلف تفکر انتقادی، می‌تواند موجب بهبود این نوع تفکر گردد

منبع : آموزش تفکر انتقادی در رسانه


بانک مقالات آموزش ,سواد ,رسانه‌ای ,تفکر ,انتقادی ,رسانه ,سواد رسانه‌ای ,آموزش سواد ,تفکر انتقادی ,برای گروه ,مولفه‏‌‌های مختلف ,آنها، مطلوب آموزش ,تفکر ا منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دنیای رنگارنگ ایمی رز احمد شیری البرز گوگل saheleaftab عنوان zagrosfacemaker omenont کوهستان رویایی