شهر های شمالی ایرانتنها متنهی به جنگل و دریا نیست این شهر ها در خود جاذبههای دیدنی زیادی جای داده اند که خود به تنهایی انگیزه ای برای سفر هستند  از جمله این جاذبه ها قلعه رودخان  در فاصله 25 کیلومتری فومن ( در استان گلستان ) میباشد.

این قلعه زیبا در روستای رودخان و بالاترین ارتفاعات جنگلی فومن جا خوش کرده است این قلعه زیبا بزرگترین قلعه آجری در ایران است که با ارتفاع 715 متری از سطح در و دیورا های 1500 متری در 45 کیلومتری ماسوله و 20کیلومتری شفت قرار گرفته است.

قلعه رودخان به چه معناست؟

قلعه رودخان به معنی قلعه ایست که نزدیک رودخانه قرارگرفته و نامی که بومیان میشناسند قبعه رخون یا قلعه رودخانه ای است. این قلعه که به هزار پله معروف است دارای 935 پله است و به ثبت ملی نیز رسید.

تاریخچه قلعه رودخان

در گذشته گیلان به دو منطقه گیلان غربی ( بی یه پس ) گیلان شرقی ( بی یه پیش ) تقسیم میشد در آن زمان فومن مرکز بخش غربی گیلان محسوب میشد و همین امر سبب شد تا حکمرانان به فکر احداث قلعه ای مستحکم برای دفاع از حوزه استحفاظی خود بیفتند تا هم محلی برای حکمرانی باشد و هم به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده گردد. این قلعه استوار تا مدت ها مرکز حکمرانی و تخت سلطنت برا حکام گیلان غرب بود.

با توجه به شواهد موجود بسیاری از محققات بر این باورند که این قلعه متعلق به زمان حمله اعراب و دوران ساسانیان ساخته شده و در زمان حکومت سلجوقیان مورد مرمت قرار گرفته است. نتایج سالیابی که برای قدمت اسن قلعه توسط پژوهشکده حفاظت و مرمتآثار تاریخی انجام شده قدمت این قلعه را در دوره سلجوقی نشان میدهد.

بر روی کتیبه ای که  در سردر ورودی این قلعه بود و در حال حاظر در موزه گنجینه رشت قرار دارد نوشته شده که در سال 918 تا 921 هجری قمری این قلعه توسط مظفر السطان ( امیر حسام الدین دباج فومنی ) که در گیلان غرب فرمانروایی میکرد تجدید بنا شده است. از مظفرالسلطان به عنوان اولین قدرتی که از فرمان صفویان سرپیچی کرد یاد میشود او در اصل ای ن قلعه را باسازی کرد تا دست به مقاومت بزند اما موفق نشد به همین دلیل فرارکرد و به دربند ( روسیه امروزی ) پناه برد اما در نهایت دستگیر شد و در تبریز اعدام گردید.

این قلعه بلند در طول تاریخ گروه های مبارزاتی زیادی را به خود دیده که میتوان به اسماعیلیان اشاره کرد و بر اساس برخی احتمالات این قلعه برای سه سال پایگاهی برای میرزا کوچک خان جنگلی بود.

 


جاذبه های دیدنی ایران قلعه ,گیلان ,رودخان ,زمان ,فومن ,قلعه رودخان ,قلعه توسط ,قرار گرفته ,قلعه زیبا منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

200 | منبع آموزش و خدمات سئو سایت دانلود تحقیق طراحی لوگو | نمونه کارهای گرافیک و لوگو | آرم و نشانه بست بیوگرافی پارسیان آذین زند