"تهاتر نفت در برابر اجرا" یا "تهاتر نفت در برابر سرمایه‌گذاری" راهکار جدیدی است که مجوز آن در قالب قانون بودجه سال ۹۸ صادر شده و نخستین قرارداد در این زمینه به‌منظور احداث نیروگاه جدید ری در جنوب شهر تهران در هفته پیشِ‌رو امضا می‌شود.

اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در تشریح راهکار جدید ایران برای نفت، عنوان کرد که می‌توان به‌جای پول نقد، نفت به شرکت‌ها (شرکت‌های سرمایه‌گذار در پروژه‌ها یا نده کالا به ایران) انجام شود.

این راهکار، ابزاری است که در قانون بودجه سال جاری دیده شده؛ در بند ی تبصره یک قانون بودجه آمده: "به دولت اجازه داده می‌شود پس از گردش خزانه و پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی تا مبلغ چهارصد هزار میلیارد ریال از خالص بدهیهای قطعی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی که در چهارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 1397 ایجاد شده و همچنین اجرای تکالیف این قانون را از محل تحویل نفت خام به این اشخاص بر اساس قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه‌ای تسویه کند".

براین‌اساس، نخستین قرارداد نفت در برابر اجرا، در هفته پیشِ‌رو به امضا می‌رسد. این قرارداد مربوط به نوسازی نیروگاه ری است که ارزش کلی آن 500 میلیون یورو تعیین شده و قرار است به‌ازای سرمایه گذاری یک شرکت ایرانی در اجرای این پروژه، به‌میزان اصل و سود این سرمایه گذاری، نفت خام در اختیار این شرکت داخلی قرار گیرد.

محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در این خصوص گفت: 3000 مگاوات نیروگاه فرسوده در کشور داریم که به‌دنبال آن هستیم بتوانیم رفته رفته با احداث واحدهای جدید، این نیروگاه‌های فرسوده را از مدار خارج کنیم.

وی افزود: طرحی به‌منظور نوسازی نیروگاه ری با تأمین مالی از سوی ژاپن در دستور کار قرار گرفت اما به‌دلیل مشکلاتی که ناشی از تحریم‌ها در خصوص تأمین مالی خارجی ایجاد شد، تصمیم گرفتیم راهکار جدیدی را با استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه اجرایی کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در تبصره یک بند ی قانون بودجه سال جاری امکان تهاتر نفت با اجرا برای تسویه پول پیمانکار با دادن نفت به آن دیده شده، که هفته آینده قراردادی به‌منظور تأمین مالی نوسازی نیروگاه ری به‌صورت تهاتر نفت در برابر اجرا امضا می‌شود.

وی ادامه داد: مبلغ قراردادی که هفته آینده به‌منظور نوسازی نیروگاه ری امضا می‌شود، 500 میلیون یورو است؛ این‌که تمام این مبلغ با دادن نفت قرار است تأمین شود و یا راهکار دیگری نیز کنار تهاتر نفت برای تأمین مالی در نظر گرفته می‌شود، هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست و تا زمان امضای قرارداد مشخص می‌شود.

به گزارش تسنیم، با اجرایی شدن این راهکار، شرکت (داخلی یا خارجی) سرمایه گذار یا پیمانکاری که اقدام به سرمایه گذاری یا اجرای پروژه در ایران می‌کند، به‌جای پول نقد، اصل و سود سرمایه گذاری یا کار خود را از طریق نفت خام دریافت می‌کند و می‌تواند نفت خام خود را در بازارهای بین‌المللی به‌ برساند. قیمت‌گذاری نفت خام نیز به‌صورت به‌روز بر اساس قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه‌ای محاسبه می‌شود.


اخبار بروز و لحظه ای نیروگاه ,می‌شود ,هفته ,سرمایه ,تهاتر ,شرکت ,قانون بودجه ,نوسازی نیروگاه ,تأمین مالی ,سرمایه گذاری ,میلیون یورو ,به‌منظور نوسازی نیروگاه منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

گلشهر شعر فارسي انجام پروژه های وکا weka خدمات شبکه،مجازی سازی،مایکروسافت کانال تلگرام کلید حرارتی افراد فنی کار دات نیوز | اخبار فیلم و سریال