مسجد جامع شهرکرد یا «مسجد خان» با حدود ۱۷۰ سال قدمت در بافت قدیمی شهرکرد و تقریباً در مرکز شهر، در خیابان ملت و در کوچه‌ای به نام مشرف قرار دارد.

مسجد جامع شهرکرد بزرگ‌ترین مسجد تاریخی چهارمحال و بختیاری

این مسجد در سال ۱۲۷۰ هجری قمری توسط یکی از خوانین چالش‌تر به نام «حاج محمدرضاخان ستوده» ساخته شد و سبک ساختمان آن بسیار شبیه به مسجد حکیم اصفهان می‌باشد.

به طور کلی مساحت قسمت‌های مختلف مسجد جامع شهرکرد حدود یک هزار و ۳۳۰ متر مربع شامل صحن مسجد حدود ۷۰۰ متر مربع، شبستان غربی یا زمستانی حدود ۲۸۰ متر مربع، شبستان جنوبی یا تابستانی حدود ۳۵۰ متر مربع است.

این بنا‌ی مذهبی و تاریخی، با نمای تمام آجری و گنبد‌های قدیمی، دارای معماری خاص مناطق سردسیری با دو شبستان تابستانی و زمستانی است.

مسجد جامع شهرکرد که از نظر معماری و وسعت، کامل‌ترین و بزرگ‌ترین مسجد تاریخی چهارمحال و بختیاری و تنها بنای تاریخی چهار ایوانی این استان محسوب می‌شود، دارای دو ایوان بلند و وسیع به صورت قرینه در شمال و جنوب صحن مسجد می‌باشد، این ایوان‌ها بیش‌ترین ارتفاع را در این بنا به خود اختصاص داده است که در جلو با طاق‌های جناقی و در پس آن با ایجاد گوشواره‌ای با نقوش آجری به شکل لوزی و به حالت نیم گنبد جمع شده‌اند.

مسجد جامع شهرکرد بزرگ‌ترین مسجد تاریخی چهارمحال و بختیاری

یکی از مصالحی که در این بنا در حجم زیاد مورد استفاده قرار گرفته، کاشی در انواع هفت رنگ، لاجوردی و فیروزه‌ای است که بیش‌تر آن کاشی هفت رنگ با نقوش اسلیمی که در اکثر بنا‌های دوره قاجار مورد استفاده قرار گرفته، می باشد. کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی نیز در برخی از طاق نما‌ها به کار رفته که مشتمل بر آیاتی از قرآن کریم و ادعیه مختلف است. پشت نعل‌های داخل صحن از کاشی‌های هفت رنگ و بدنه شمالی نیز کاشی‌هایی که شامل آیات قرآن و اشعار محتشم کاشانی می‌باشد، استفاده شده است.

مسجد جامع شهرکرد بزرگ‌ترین مسجد تاریخی چهارمحال و بختیاری

این مسجد دارای سه درب ورودی است که در شمال، شرق و غرب آن واقع شده اند. این ورودی‌ها در جلو و عقب با طاق‌های جناقی و نیم گنبد پوشش داده شده اند. در درون راهرو‌های ورودی، طاق نما‌هایی ایجاد شده که عمق آن حدود ۱۵ سانتی متر و با کاشی هفت رنگ تزیین شده است.

بنای تاریخی مسجد جامع شهرکرد، در تاریخ ۱۰ مردادماه ۱۳۵۶ و به شماره‌ ۱۵۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


گردشگری استان چهارمحال بختیاری مسجد ,جامع ,استفاده ,کاشی ,تاریخی ,شبستان ,مسجد جامع ,استفاده قرار ,قرار گرفته، ,مورد استفاده ,بنای تاریخی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

مرکز آزمونها دانلود رایگان پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان خودم و تنهایی ✍ يک روح می نویسد ✍ سلام شاپ سریال ها/خبرها/ورزشی