786
روایات خواص عقیق

روایات عقیق  برگرفته از کتاب حلیة المتقین از علامه محمد باقر بن محمد تقی مجلسی


1.امام صادق (علیه السلام) فرمودند: دوست دارم هر مومنی پنج انگشتر در دست کند، عقیق بابت دفع فقر، فیروزه بابت گشایش کار، یاقوت بابت دفع پریشانی، حدید بابت غلبه بر دشمنان، درنجف بابت آسان شدن امور

2.منقول است که حضرت امیر المؤمنین (ع) چهار انگشتر در دست می کردند، انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش، فیروزه برای نصرت و یاریش، حدید صینی برای قوتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلاها.

3.در حدیث صحیح از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) مروی است که عقیق فقر و درویشی را برطرف می کند و در دست کردن عقیق، نفاق را زایل می کند.

4.امام رضا (ع) فرمودند هرکه قرعه به انگشتر عقیق بزند، بهره او تمام تر بیرون می آید.

5.در حدیث معتبر از امام جعفر صادق(ع) منقول است که انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد، امید است که عاقبش مقرون به خیر و نیکی باشد.

6.از ربیعه الروای منقول است که در دست حضرت امام زین العابدین(ع) انگشتر عقیق دید، پرسید که این چه نگین است؟ فرمود که این عقیق رومی است و حضرت رسول(ص) فرمود که هرکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده می شود .

7.از حضرت صادق(ع) منقول است که انگشتر عقیق مورث ایمنی است در سفر و در حدیث دیگر از آن حضرت منقول است که هرکه انگشتری بگیرد که نگینش عقیق باشد، پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکو باشد. و در حدیث دیگر وارد شده که حاکمی پی شخصی فرستاده بود به سبب جرمی، حضرت صادق(ع) فرمود که انگشتر عقیق به او برسانید چنان کردند، مکروهی به او نرسید.

8.در حدیث دیگری از پیامبر منقول است که شخصی به نزد حضرت رسول(ص) آمد و شکایت کرد که در راه به من رسید و اموال مرا برد  حضرت فرمود که چرا انگشتر عقیق در دست نمی کنید؟  مادام که آدمی آن انگشتر را با خود دارد اندوهی به او نمی رسد.

9.در حدیث دیگر فرمود که انگشتر عقیق با خود دارید که آن اول کوهی است که اقرار کرده است از برای خدا به یگانگی و از برای من به پیغمبری و از برای تو یا علی به امامت.

10. در حدیث معتبر از بشیر دهان منقول است که عرض کردم کدام یک از نگین ها بر انگشت خود بنشانم؟ رسول اکرم(ص) فرمودند: چرا غافلی از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید که این ها سه کوهند در بهشت اما کوه عقیق سرخ پس مشرف است بر خانه رسول خدا(ص) و اما کوه عقیق زرد پس مشرف است بر خانه حضرت فاطمه(س) و اما کوه عقیق سفید پس مشرف است بر خانه حضرت امیر المؤمنین(ع) و همه آن ها یک خانه است و از زیر هر کوهی نهری جاری است از برف سردتر، از شیر سفید تر، و نمی خورد از آن نهرها مگر آل محمد(ص) و شیعیان ایشان و هر سه نهر از کوثر می آید و به یک جا می ریزد و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهی می کنند و از برای محبان آل محمد(ص) طلب آمرزش می کنند. پس هر که از شیعیان آل محمد یکی از این عقیق ها را در دست داشته باشد، جز خیر و نیکی و فراخی روزی و سلامتی نبیند، از جمیع بلایا در امان باشد و ایمنی یابد از شر پادشاه ظالم  و از هر چه آدمی از آن می ترسد و حذر می نماید.

11.در حدیث دیگر منقول است که شخصی را از برابر امام محمد باقر(ع) گذرانیدند که تازیانه بسیار بر او زده بودند، حضرت فرمود انگشتر عقیق او کجاست؟ اگر با او می بود تازیانه نمی خورد.

12.در روایت دیگر از حضرت صادق (ع) منقول است که دستی به سوی آسمان بلند نمی شود که خدا دوست تر دارد از  دستی که در آن انگشتر عقیق بوده باشد.

13.در حدیث معتبر از امام حسین(ع) منقول است که چون حضرت موسی (ع) بر کوه طور با حق تعالی مناجات کرد و بر زمین نظر کرد، حق تعالی از نور روی او عقیق را آفرید ، پس فرمود که قسم خوردم به ذات مقدس خود که دستی را به آتش جهنم عذاب نکنم که انگشتر عقیق در آن باشد، اگر ولایت علی بن ابیطالب(ع) داشته باشد.

14.در حدیث دیگر منقول است که جبرئیل نازل شد بر حضرت رسول (ص) و گفت یا محمد(ص) پروردگارم سلامت می رساند و می فرماید انگشتر را به دست راست بکن و نگینش را از عقیق بکن و بگو به علی بن ابیطالب(ع) پسرعمت که انگشتر را به دست راست بکند و نگینش را عقیق بکند، حضرت امیر المؤمنین(ع) پرسید که یا رسول الله عقیق کدام است؟ فرمود که کوهی است در یمن که برای خدا اقرار کرده است به یگانگی و برای من به پیغمبری و برای تو و اولاد تو به امامت و برای شیعیان تو به بهشت و برای دشمنان تو به جهنم.

15.از حضرت امیرالمؤمنین منقول است که نماز کسی که انگشتر عقیق در دست داشته باشد بر نماز جماعتی که غیر عقیق در دست داشته باشند،به چهل درجه زیادتی دارد.

16.سلیمان اعمش روایت می کند که در خدمت حضرت امام صادق(ع) بودم در خانه منصور عباسی پس شخصی را بیرون آوردند که تازیانه خورده بود، حضرت فرمود که ای سلیمان ببین که انگشترش چه نگین دارد؟ گفتم یابن رسول الله عقیق نیست، فرمود که ای سلیمان اگر عقیق بود، تازیانه اش نمی زدند. ایشان را گفتم یابن رسول الله دیگر بفرما، فرمود: که ای سلیمان انگشتر عقیق امان می بخشد از خون، گفتم دیگر بفرما، فرمود: ای سلیمان خدای عزوجل دوست می دارد که بلند کند به دعا به سوی او دستی را که در او نگین عقیق باشد. گفتم دیگر بفرما، فرمود: که عجب دارم از دستی که در آن نگین عقیق باشد، چگونه خالی ماند از دینار و درهم. گفتم دیگر بفرما، فرمود: نگاه دارنده آدمی است از هر بلا. گفتم یابن رسول الله، دیگر بفرما، فرمود: که ایمن می گرداند از فقر. گفتم یابن رسول الله روایت کنم این حدیث را از جدت حسین بن علی (ع) از پدرش امیر المؤمنین(ع) ؟ فرمود بلی.

17.در روایت دیگر منقول است که دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد.


دعا عقیق ,انگشتر ,حضرت ,فرمود ,منقول ,حدیث ,انگشتر عقیق ,حدیث دیگر ,بفرما، فرمود ,دیگر بفرما، ,یابن رسول ,دیگر بفرما، فرمود منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ساک دستی | شاپینگ بگ | ساک خرید تبلیغاتی بیا با هم بدانیم روزای خوب حصیل ریاضیات دوره اول متوسطه ( سرزمین ریاضی ) هیئت حضرت ابوالفضل العباس(ع) باب الحوائج شهرستان تنکابن معرفی کالا خیسه