اختلال لیپیدی چیست؟

 

اگر پزشکتان بگوید مبتلا به اختلال لیپیدی ( چربی خون ) هستید، یعنی خونتان سطح بالایی از کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم ( LDL یا کلسترول بد )، چربی هایی به نام تری گلیسیرید و یا هر دو را دارد. اگر سطح این مواد در بدنتان بالا باشد خطر ابتلایتان به بیماری های قلبی نیز بیشتر می شود.

کلسترول

 

برای درک اینکه اختلال لیپیدی به چه معنا است باید درباره کلسترول بیشتر بدانید. دو نوع کلسترول اصلی در بدن انسان وجود دارند که عبارتند از لیپوپروتئین با چگالی کم ( LDL ) و لیپوپروتئین با چگالی بالا ( HDL ).

LDL با نام کلسترول بد شناخته می شود که توسط بدنتان ساخته می شود و توسط غذاهای سرشار از کلسترول مانند گوشت قرمز یا لبنیات جذب می شود. کلسترول با دیگر چربی ها ترکیب و در خون باقی می ماند که سبب انسداد شریان ها می شود.

HDL را نیز کلسترول خوب می نامند و از قلب محافظت می کند. HDL کلسترول های مضر را از شریان ها خارج می کند به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند سطح HDL را در بدن افزایش دهید.

تری گلیسیرید

 

تری گلیسیرید نوعی از چربی است که با مصرف غذاها جذب می شود. بدن نیز وقتی کالری اضافی را به ذخایر چربی تبدیل می کند، تری گلیسیرید می سازد. برخی از تری گلیسیریدها برای بعضی عملکردهای سلولی ضروری هستند؛ اما مقدار زیادشان ناسالم است. درست مانند LDL، پایین آوردن سطح تری گلیسیرید نیز توصیه می شود.

چربی بالای خون

 

چه چیزی موجب بالا رفتن کلسترول و چربی خون می شود؟
در ادامه راجع به غذاهای سرشار از بعضی چربی ها، مشکلات سلامتی و دیگر شاخص هایی که موجب بالا رفتن کلسترول و تری گلیسیرید می شوند صحبت می کنیم.

غذا

 

دو نوع چربی هستند که به عنوان افزایش دهنده سطح کلسترول شناخته می شوند.

چربی های اشباع:

 

چربی های اشباع می توانند سطح LDL را افزایش دهند. برخی از غذاهای گیاهی مانند روغن پالم و روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع هستند. با این حال بیشتر در غذاها و محصولات حیوانی مانند پنیر، شیر، کره و استیک یافت می شوند.

چربی های ترانس:

 

چربی های ترانس یا اسید چرب های ترانس از چربی های اشباع بدتر هستند چون سطح LDL را افزایش و سطح HDL را پایین می آورند. برخی از چربی های ترانس به صورت طبیعی در محصولات حیوانی وجود دارند و در غذاهای فرآوری شده مانند مارگارین و چیپس سیب زمینی که فرآیند هیدروژناسیون را گذرانده اند، یافت می شوند.

مشکلات سلامت

 

برخی از مشکلات سلامتی روی سطح کلسترول تاثیر می گذارند. علائم چربی بالای خون ممکن است به واسطه این موارد بروز کند:

دیابت
کم کاری تیروئید
سندروم متابولیک
سندروم کوشینگ
سندروم تخمدان پلی کیستیک
بیماری کلیوی


کلینیک من چربی ,کلسترول ,گلیسیرید ,شوند ,اشباع ,ترانس ,چربی بالای ,اختلال لیپیدی ,شوند چربی ,محصولات حیوانی ,علائم چربی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

سئو وب طراحی گروه آموزشی آمادگی دفاعی استان مرکزی کارگزاری فارابی تخفیف ویژه خرید اینترنتی انواع ریموت کنترل جرثقیل Sadullah Nasiri پاییز دانلود