سالهای زیادی از آن دوران گذشته است .


سالیانی که جاده شیراز _اصفهان درست از وسط یادواره ای که درون آن قرآنی بزرگ بود، می گذشت و نهر ابی که درکنار آن جاری بود و باغات اطراف حافظیه را سیراب میکرد .


زمانی که در مدارس رسم رومه نویسی جاری بود و ورزش جدی گرفته می شد و درس هنر اهمیت داشت و خوش خطی امتیاز بود .


خانه های شیروانی درخیابان فخرآباد (بالاشهر آن دوران) فخری میکردند .


محله یهودیان در سه راه نمازی واقع بود و مدارس آنها در خیابان فرمانیه، هجرت فعلی قرار داشت که اکنون مغازه های ضلع شرقی فرمانیه خراب شدند و انواع مغازه ها از گاه دوغ محلی و ترشی ی و خواربار و. در آن سمت قرار داشت.
اولین نیروگاه برق شیراز در سه راه برق بوسیله شرکت ایگار انگلستان ساخته شد .


در دوره رضا شاه 4 نساجی در خیابان های برق حافظ ،فرمانیه ساخته شد که تاقبل از انقلاب فعال بودند.



روزگاری که خیابان زند پر از کافه بود و شیراز سه برابر اکنون سینما داشت سینما پارامونت در که به خاطر ان که به جای حسینیه ای ساخته شده بود در زمان انقلاب ، سوزاندند و اکنون کاملا تخریب و به جای آن پاساژ تجاری احداث شده است، سینما پرسپولیس که تخریب شد، پاسارگاد و پرسیا در خیابان رودکی بود ، سینما مترو در انوری داخل کوچه ای رو به خیابان زند ، سینما آریانا در فلکه ستاد که طبقه همکف آن سینمای مدور پانوراما بود و زیرزمین آن . که بعد از انقلاب تئاترشد و زمانی آنتونی کوین و کوروساوا کارگردان نامدار ژاپنی در آن حضور یافتند ، سینما تخت جمشید در خیابان داریوش تخریب شد و پاساژی جای آن سبز شد .


سینما مایاک (مهتاب ) در چهاراه مشیر که اکنون به صورت مخروبه ای متروک، به حال خود رها شده ، . همه تخریب شدند .


زمانی که کاباره کازابا در خیابان زند که اکنون جای آن همان ساختمان را هلال احمر کرده اند از معروف ترین کاباره های ایران بود .


روزگارانی که در بلوارگلسرخ( مدرس کنونی) و فلکه علم (دانشجوی کنونی) پر از آسیاب بادی بود و نزدیک آتش نشانی پل فرح، آب انبار ننه نمکی قرار داشت


،نان سنگکی که نانش به اندازه قد انسان بود.


زمانی که پارک هتل با ده طبقه پر از خارجی بود و بعد از خراب شدن دیوار یک گاراژ بزرگ در خیابان سعدی مردم از راه آن به آنجا می رفتند و اکنون با دیواری در اطرافش اکنون باقی است .



روزگارانی که در خیابان مشیر فاطمی مجسمه ی های فراوانی وجودداشت .



هتل هما یا هتل کورش را برای استفاده ی گردشگران ایرانی وخارجی با استانداردهای بین المللی افتتاح کردند.


هنگ ژاندارمری در فلکه هنگ بود و در آن فلکه پر از بستنی ی و تنقلاتی و بدلیجاتی به کسب و کار می پرداختند .


در منطقه کشن باغ های وسیعی متعلق به فردمتمولی به نام دهقان بود که او را به ساواک نسبت می دادند و از این بابت فراری شد و اموالش مصادره گردید .


ثروتمند ترین فرد شیراز رجبعلی هوایی معروف به رجبعلی صراف بود که زمین های روبه روی سینما آریانا متعلق به او بود که اگر مغازه اوفقط یک روز بسته می شد کار شهر مختل می گشت .


باغ ارم که بالغ بر سیصد نوع گل و گیاه در ان کشت شده بود ، متعلق یه خسرو خان و ناصر خان قشقایی بود که بعدها با الحاق به دانشگاه ، دانشکده ی گیاه شناسی شد.


محمد رضا شاه هر زمان به شیرازمیامد در باغ مصفایی بنام باغ صفا (روبروی بلوار ارم و در امتداد پلی به همین نام ) ساکن می شد و به کاخ پذیرایی موسوم بود.


فرد ثروت مند دیگری به نام نادری سازنده درمانگاه نادر کاظمی بود که زمین های پارک آزادی تا باغ تخت متعلق به او بود و سواری *بی ام و* معروفی هم داشت که سفارشی از آلمان برایش فرستادند.



خاندان قدیمی و اصیل شیراز مثل خاندان دستغیب ها در زیر گود عربان ساکن بودند و بسیاری از خانواده های سرشناس شیراز در بازارچه فیل بودند که روزگارانی بازرگانان هندی با فیلی به بازار کاروانی عباسی در بهارستان آمدند بودند.
خانه قوام روضه و مراسمی مختلف برگزار می شد .


زمانی که بیمارستان حافظ بسیار بزرگ تر و اطراف آن پر از باغ بود که به خاطر ایجاد بزرگراه چمران قسمتی از آن تخریب و باغ های بعد از آن قلع و قمع شدند و بر فنا رفتند.


در تاچارا در ۱۳۴۵ تفریحگاهی دو طبقه با کافه و رستوران و تک ، در باغی وسیع احداث شده بود و بعداز انقلاب تخریب شد و.



در قم آباد ۱۳۵۳ تفریحگاه بزرگ که اطراف ان را باغ هایی سرسبز احاطه کرده بود قرار داشت که هتل پنج ستاره کانتیننتال قم آباد با امکانات سونا، جکوزی و. از هتل هایی بود که همیشه مملو ازتوریست های خارجی بود، در آن درخت سروی 400 ساله وجود داشت که فردی ان را برید و 40 هزار تومان آن زمان جریمه شد .



در قصر الدشت کارخانه مشروب سازی خلار قرار داشت که جای آن مخابرات قصردشت را ساختند و چیزی نزدیک به هشت هکتار انبارآن بود


https://www.uplooder.net/img/image/32/c59a62f0bb43c3d1db8bfcd4dce9d5da/hasan-ali-ebrahimi-said.jpg


کهنه سرباز ایران خیابان ,سینما ,شیراز ,تخریب ,زمانی ,فلکه ,قرار داشت ,سینما آریانا منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

طاقت بیار دنیای از خوشمزه ها Para2x ♬ جستاری بر کتاب هایی که می خوانیم. مدرسه ی شاد من طراح حرفه ای سازه آموزشگاه دخترانه فرزانگان جوانمردی perspolis آنلاین98 مرغ زینتی | دستگاه جوجه کشی | تخم نطفه دار