اثرات تفکیک اسباب بازی پسرانه :

دخترانه و پسرانه کردن اسباب‌بازیها ریشه‌ای فرهنگی دارد که از گذشته این کلیشه‌ها بین کودکان وجود داشته است. اینکه تفیک بازی‌های دختران و پسران نه تنها باعث می‌شود آنها نسبت به یکدیگر شناختی نداشته باشند بلکه در بازی‌هایشان به نوع اغراق شده‌ای این تفاوت‌ها را بازتولید می‌کنند.

 می‌توان بحران‌های زندگی شویی و آمار بالای طلاق در بین جوانان را  ناشی از تربیت دوران کودکی دانست، باید به جای جداسازی اسباب‌بازیهای کودکان به آنها آموزش‌ داد و برایشان فرهنگ‌سازی کرد.

 باید برای دختران و پسران در بستر سالم و  اسلامی، فرهنگ مناسبی برای شناخت از هم بنا کرد ادامه داد: زمانی که ن و مردان نسبت به یکدیگر دید منفی داشه باشند، قطعا در چنین جامعه‌ای بازی‌ها نیز دخترانه و پسرانه می‌شود.

از حدود دهه 80 و 90 میلادی در کشورهای صنعتی رواشناسی تربیتی بسیار جدی گرفته شده است، در حال حاضر نیز این شاخه محبوب‌ترین و پرکاربردترین شاخه از رشته روانشناسی در کشورهای صنعتی است. روانشناسان در این کشورها در کلیه بازی‌ها، داستان‌ها و قصه‌هایی که برای کودکان هستند، اصلاح و بازبینی‌های لازم را انجام داده‌اند. برای مثال در اغلب داستان‌های نوشته شده توسط هانس کریستین اندرسن آسیب‌هایی برای شخصیت‌های داستان دیده می‌شود. مانند داستان دختر کبریت که به نظر می‌رسد می‌تواند کودکان را آزرده خاطر کند.

عده‌ای معتقدند این داستان‌ها و بازی ها ابزارهایی حقیقی هستند که می‌توانند با تاثیرگذاری روی کودکان آنها را برای روبه‌رو شدن با واقعیات دوران بزرگسالی آماده کرد ادامه داد: معمولا کسانی که معتقدند باید کودکان را برای بزرگسالی آماده کرد، در مقابل کسانی که می‌گویند باید به کودکان فرصت بیشتری داده شود، موفق‌تر عمل می‌کنند.

 در ایران نیز همانند فضای جهانی، آموزش‌ها به این سمت می‌رود که کودکان برای بزرگسالی آماده شوند ، همچنین عروسک‌هایی که معلولیت را نشان می‌دهند و در حال حاضر در کشورهای دیگر تولید و عرضه می شوند، می‌توانند کودکان را برای این بخش آماده کنند. در حال حاضر ما بزرگسالانی داریم که با دیدن معلولان به آنها خیره می‌شوند و یا اینکه احساس ترحم و دلسوزی پیدا می‌کنند. اما اگر در کنار ورود این اسباب‌بازی‌ها آموزش‌هایی هم داده شود، کارکرد آنها مثبت خواهد بود.

ممکن است خود تولیدکنندگان عروسکهای معلول  آموزش‌هایی را به شکل صحبت‌های از پیش ضبط شده درباره نوع معلولیت و سایر توانمندی‌های افرادی که این نوع معلولیت را داشتند ارائه دهند. اما اگر این آموزش‌ها در این عروسک‌ها وجود ندارد، بهتر است آموزش‌ها به این سمت برود که کودکی که این عروسک‌ها را در اختیار دارد به جای دلسوزی با نوابغی آشنا شود که این نوع معلولیت‌ها را داشته‌اند، اما توانسته‌اند توانمندی‌هایشان را در جای دیگری بروز دهند.

در ابتدا ممکن است نسبت به پذیرش و چنین عروسک هایی مقاومت هایی در بین خانواده‌ها وجود داشته باشد اما اگر در کنار عرضه این محصولات نگاه سازنده وجود داشته باشد تقاضا در بین خانواده ها ایجاد خواهد شد.

در حال حاضر بیشتر خانواده‌های ایرانی به این سمت می‌روند که سطح سواد کودکانشان را تا حد ممکن ارتقا دهند، اگر به خانواده‌ها این مساله قبولانده شود که این محصولات می‌توانند در ابعاد روانی، ارتباطی، اجتماعی، اخلاقی و یا به طور کلی در رشد هوش هیجانی و عاطفی تاثیر مثبتی داشته باشند، برای چنین محصولاتی بازار خوبی در کشور ایجاد خواهد شد.

خانواده ها باید در انتخاب اسباب‌بازی‌ها به طور مستقیم اعمال نظر کنند، زیرا کودکان بعد از سن 11 سالگی ذهنیت انتزاعی پیدا می‌کنند. برای مثال مفهوم معلولیت، مفهومی انتزاعی است ولی کودک تنها شکل ظاهری آن را می‌بیند و این فرآیند را با تمام ابعاد آن به درستی درک نمی‌کند، بنابراین خانواده‌ها باید براساس آگاهی خودشان برای کودکان دست به انتخاب بزنند.

منبع لینک : ایسنا


معرفی اسباب بازی های پسرانه برای گروه های سنی مختلف کودکان ,پسرانه ,حاضر ,داشته ,می‌کنند ,وجود ,وجود داشته ,بزرگسالی آماده ,اسباب بازی ,برای بزرگسالی ,داده شود، ,برای بزرگسالی آماده ,اثرات تفکیک ? منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

IndustrialBlog مو موفق میشوم آمینامیس فایل هرچی بخوای عطر شناسی | خرید عطر و ادکلن مشاوره و اجرای ایمنی اعلام حریق گرمایش برودت پارس حسابداران خبره آذربایجان