یکی از سؤالاتی که افراد علاقه مند به شروع فعالیت بازاریابی به دنبال جواب آن هستند این است که کدام شرکت، بهترین شرکت برای فعالیت است. آن ها به جز اطلاعات در مورد محصولات شرکت به اطلاعات دیگری از شرکت دسترسی ندارند.

برای مثال بسیاری از آنان تمایل دارند تا از میزان تخلفات سر زده از شرکت، میزان رضایت مشتریان و همچنین میزان شرکت اطلاعات کسب کنند، اما این امکان برای آنان وجود ندارد. در اکثر کشورهای مطرح در زمینه بازاریابی شبکه ای بحثی با نام رتبه بندی شرکت ها وجود دارد که در این رتبه بندی هر سال برترین شرکت های بازاریابی شبکه ای براساس تحلیل های آماری دقیق انتخاب و اعلام می شوند؛ همچنین اطلاعات بسیار دقیق در مورد میزان شرکت ها، تعداد بازاریابان، امتیاز شرکت ها از نظر رضایت مشتریان در اختیار علاقه مندان به مشارکت در این حرفه قرار می گیرد.

در کشور ما با توجه به نوپا بودن این صنعت و مشکلات زیر ساختی و فرهنگی که در زمینه این حرفه وجود دارد، هنوز رتبه بندی رسمی برای شرکت ها توسط مراجع زیربط صورت نگرفته است. ما در این مقاله قصد داریم این مسئله را مطرح کنیم که اگر روزی بنا بر رتبه بندی شرکت ها باشد چه معیارهایی می بایست برای انتخاب برترین شرکت ها مورد توجه قرار گیرد.

در رتبه بندی هایی که در سرتا سر دنیا بر روی شرکت های بازاریابی شبکه ای صورت گرفته چند موضوع کلی و مهم به عنوان اصول رتبه بندی مورد توجه قرار گرفته است: 1- طرح درآمدی شرکت

2- محصولات شرکت

 3- سابقه شرکت

 4- رضایت مشتریان

 موارد مطرح شده با احتساب موارد دیگر از مواردی هستند که در آیین نامه مصوب ما به آن پرداخته شده و مورد رصد دقیق نهادهای نظارتی نیز قرار گرفته است. در طرح درآمدی مهم ترین مسئله تمرکز برخرده ی و پرداخت متناسب پورسانت به سطوح مختلف است.

در برخی از شرکت ها عده کمی که در رأس هرم شرکت قرار دارند پورسانت بالایی را دربافت کرده و عده زیادی که در قاعده هرم قرار دارند پورسانت کمی را دریافت می کنند. یک طرح درامدی عادلانه پورسانت ها به نسبت متناسب بین سطوح توزیع می گردد. دومین معیار مهم محصولات شرکت است.

اکثر شرکت های مطرح خود تولید کننده محصولات شان هستند و محصولات ارائه شده توسط آنان محصولی منحصر به فرد است که توسط سایر شرکت ها توزیع نمی گردد. علاوه بر منحصر به فرد بودن قیمت و کیفیت محصولات نیز در روند ارزشیابی شرکت تأثیر گذار است.

بهترین قیمت برای محصولات قیمتی است که از قیمت کالاهای مشابه در بازار بالاتر نبوده و بتواند مشتریان را راضی نگه دارد. سومین معیار ارائه خدمات مناسب توسط شرکت به بازاریابان و پاسخگویی به موقع به نیتی مشتریان و بازاریابان است. رضایت مشتری و بازاریاب از مهم ترین نکاتی است که در تمامی شرکت های مطرح دنیا مورد توجه قرار گرفته و به عنوان اصلی ترین معیار در رتبه بندی شرکت شناخته می شود.

خدماتی که یک شرکت می بایست به بازاریابانش ارائه دهد عبارتند از:

ارسال به موقع محصولات ،پاسخگویی به موقع به درخواست انصراف و باز بازاریابان، پرداخت به موقع پورسانت به بازاریابان، فراهم کردن امکانات آموزشی رایگان برای بازاریابان، تأمین امکانات زیر ساختی به تعداد کافی جهت فعالیت بازارایابان همانند تأسیس شعب در شهرستان های مختلف جهت سهولت کار بازاریابان، برگزاری همایش های آموزشی و تأمین جروات آموزشی یکسان در سر تا سر کشور جهت بالا بردن سطح علمی بازاریابان.

علاوه بر موارد ذکر شده معیار مهم دیگری نیز وجود دارد که نشان دهنده سلامت قانونی و اخلاقی فعالیت شرکت است و آن رعایت مقررات مصوبه توسط شرکت ها است. شرکتی که خود را ملزم به رعایت مقررات می داند به عنوان شرکتی قابل اعتماد برای فعالیت بازاریابان شناخته می شود.

شرکت هایی که موارد ذکر شده را با دقت نظر به مرحله اجرا درآورند شرکت هایی اخلاق مدار و قانون مدار شناخته می شوند که نه تنها آینده روشنی در انتظار آنان است؛ بلکه بازاریابان آن ها نیز به راحتی می توانند به اهدافشان دست پیدا کنند. با مبحث مطرح شده در بالا به نظر می رسد علاوه بر کمبودهای موجود برای اجرای این صنعت در کشور، بحث رتبه بندی شرکت ها نیز به عنوان یکی از این کمبودها به شمار می آید.

از طریق رتبه بندی شرکت ها نه تنها می توان آن ها را تشویق به فعالیت های قانون مدار و اخلاق مدار کرد؛ بلکه می توان فضای رقابتی سالمی را در بین شرکت ها ایجاد نمود که در آن اهداف اساسی این صنعت یعنی ایجاد اشتغال و حمایت از تولید ملی با فعالیت سالم شرکت ها محقق گردد.  

در سایت atamlm.ir همراه ما باشید.


atamlm.ir شرکت ,رتبه ,بندی ,فعالیت ,محصولات ,مورد ,رتبه بندی ,بندی شرکت ,بازاریابی شبکه ,محصولات شرکت ,رضایت مشتریان ,قرار دارند پورسانت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

... فیلمودین نامعلوم چکیده گل میخک بلاگ نویسی فروشگاه صدای شهر