بعدها از دل شرکت «نوتریلایت» شرکت تولیدی « American Way Association » مادر شرکت « ام وی Amway » تأسیس شد که شرکت Amway با بیش از ۵ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۸ به بزرگترین شرکت بازاریابی شبکه ای دنیا تبدیل شد و پس از آن شرکت های بزرگ دیگری قدم به این عرصه گذاردند.
«ریچارد پو» سیر تکاملی بازاریابی شبکه ای را به چهار دوره تقسیم کرده است؛

«موج اول» بین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۷۹ را «مرحله مخفی» نامگذاری کرده است. دراین زمان، بازاریابی شبکه ای در مرحله حیات وحش خود قرار داشته و هیچ نظم و قانونی بر آن حاکم نبوده است. بعضی ها صادقانه عمل می کردند و بسیاری راه فریبکاری را پیش گرفتند. همزمان قانونگذاران دولتی نیز این شرکت ها را هدف قرار داده و با همان شتابزدگی، شروع به تدوین قوانینی در این زمینه کردند. هرج و مرج در موج اول در سال ۱۹۷۹ به پایان رسید. زمانی که پس از یک رشته تحقیقات طولانی و برخوردهای قضایی، سرانجام کمیسیون تجاری فدرال آمریکا (FTC) اعلام کرد که شرکت Amway و در واقع صنعت «بازاریابی شبکه ای» قانونی بوده و جزء طرح های هرمی به حساب نمی آید.

«موج دوم» بین سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ با ایجاد فضای مثبت آغاز شد که به آن «مرحله گسترش» می گویند. در دهه هشتاد، تعداد شرکت های بازاریابی شبکه ای، به شکل چشم گیری افزایش یافت و البته این گسترش با مشکلاتی نیز همراه بود.

«موج سوم» بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ با نوآوری هایی تبدیل به «مرحله بازاریابی انبوه» شد و این صنعت در اختیار توده های مردم قرار گرفت و کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان را به همراه داشت. در نتیجه میلیون ها نفر به سوی این صنعت هجوم آوردند.

و «موج چهارم» که به سال های بعد از سال ۲۰۰۰ اطلاق می شود، «مرحله جهانی شدن» این صنعت به حساب می آید و سرعت رشد شرکت های بزرگ بازاریابی شبکه ای در کشورهای دیگر بسیار بیشتر از ایالات متحده بود.

در طول سه مرحله اول، بازاریابی شبکه ای به رشد و شکوفایی رسید، اما همواره به عنوان مقوله ای ضدفرهنگی و ضداجتماعی و احتمالاً دارای مشکلات قانونی به آن نگاه می شد. بازاریابی شبکه ای در جریان کلی اقتصاد، از جایگاه چندانی برخوردار نبود و در نشریات تجاری، گزارشات تحلیل گران وال استریت، جلسات هیات مدیره شرکت ها و دانشکده های اقتصاد و بنگاه های تجاری، نامی از آنها برده نمی شد، گویی بازاریابی های شبکه ای به دنیای دیگر تعلق داشتند.

اما با آغاز موج چهارم، دوران انزوا به پایان رسید. امروزه بازاریابی شبکه ای در دنیا، به عنوان یکی از ابزارهای قانونی و مشروع بازاریابی و به حساب می آید و موفقیت های آن بارها در مطبوعات تجاری معتبر آمریکا و دنیا بازتاب یافته است.
شرکت های مبتنی بر موج چهارم، برخلاف شرکت های گذشته، به جزئی انکارناپذیر از اقتصاد امروز جهان مبدل شده اند، افرادی که به صورت تمام وقت در این شرکت ها فعالیت می کنند به درآمدی دست می یابند که کفاف همه مخارج یک زندگی عالی را می دهد و افرادی که به صورت پاره وقت مشغولند، درآمد معقول و قابل توجهی کسب می کنند و افراد با انگیزه و بلندپرواز می توانند از درآمدی فوق العاده و نامحدود و زندگی رویایی برخوردار شوند.
البته در گذشته نیز شرکت های بازاریابی شبکه ای با رویکردهای ساده لوحانه خود، وعده زندگی رویایی را می دادند، اما بسیاری از آنها در عمل قادر به تحقق وعده های خود نبودند و بر همین اساس نهادهای نظارتی در آمریکا و کشورهای دیگر تأسیس شدند تا جلوی رشد شرکت های دروغ پرداز گرفته شود و شرکت های متعهد و استاندارد از شرکت های نامتعهد و ناسالم بازشناخته شوند و در کنار این نظارت ها، رشد علمی این صنعت باعث شده شرکت های بزرگ و قوی و استاندارد، گسترش فوق العاده ای پیدا کنند.
«انجمن مستقیم  DSA » در آمریکا و در اکثر کشورهای دنیا تأسیس شده تا استانداردهای لازم برای فعالیت صحیح و اصولی شرکت ها، به صورت مشخص و مدون در اختیار افراد قرار گیرد و از سال ۱۹۹۴ برای اولین بار آموزش اصولی این صنعت به دانشگاه راه یافت و «دکتر چارلز کینگ» به همراه گروهی از مربیان تراز اول این صنعت در دنیا، دوره های آموزشی بازاریابی شبکه ای را در دانشگاه «ایلینوی» در شهر شیکاگو به صورت آزاد برگزار کردند که همچنان ادامه دارد.
کتاب های بسیار زیادی در باب شناخت صحیح این صنعت و روش اصولی و موثر انجام آن چاپ شد و کنفرانس ها و سمینارهای آموزشی در گوشه وکنار دنیا دائما برگزار می شود.
شرکت های بزرگ بازاریابی شبکه ای وارد بورس های سهام شهرهای بزرگ دنیا شدند و سهام آنها به سرعت رشد کرده و در مرحله جهانی شدن، « فدراسیون جهانی انجمن های مستقیم (WFDSA) » با همکاری حدود ۵۰ انجمن مستقیم تأسیس شده و اطلاعات آماری مفیدی را تهیه و ارائه می کند.
و دهها پیشرفت دیگر که همه آنها نشان از سامان دهی هر چه بیشتر این صنعت در دنیا و تثبیت آن به عنوان یک روش عالی برای و درآمدزایی است همه روزه در حال اتفاق می باشد.

با هلدینگ بزرگ عطاکو در سایت atamlm.ir همراه ما باشید.


atamlm.ir شرکت ,بازاریابی ,شبکه ,صنعت ,آمریکا ,صورت ,بازاریابی شبکه , مستقیم ,زندگی رویایی ,کشورهای دیگر ,بزرگ بازاریابی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

نساجی نخ اکریلیک فرش ماشینی kamoohome صداجوان | دانلود آهنگ جدید هر روز بیا اینجا عظیم خودرو تولید ماشین اشتراک مطالب مرکز جوار دانشگاهی دانشگاه صنعتی سیرجان وبلاگ خبری قاطی پاتی