سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان است که علت مشخصی برای آن پیدا نشده است و متاسفانه در مراحل اولیه قابل تشخیص نبوده و علائم چندانی ندارد. اکثر افراد زمانی از بیماری خود اطلاع می‌یابند که بیماری آنها پیشرفت کرده است. خوشبختانه در صورت تشخیص زودهنگام، سرطان معده درمان می‌شود. درمان اصلی سرطان معده در مراحل اولیه جراحی است و در صورت نیاز رادیوتراپی و شیمی درمانی به صورت تکمیلی انجام می شود.

 

طی دو سه ساله اخیر، بارها مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرده سرطان معده عامل اصلی علت مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان در کشور است.

 

نشانه‌هایی سرطان معده

 

افراد میانسال و مسنی که دچار علائم گوارشی بویژه احساس نفخ، پری معده، ترش کردن، آروغ زدن، تهوع و استفراغ می‌شوند در اولین فرصت به متخصص گوارش مراجعه کنند تا تحت آندوسکوپی از حیث تائید سلامت و خوش خیم بودن زخم‌های احتمالی معده قرار بگیرند.

 

این توصیه از آن رو حائز اهمیت است که سرطان معده علائم اختصاصی مشخصی ندارد و معمولا مبتلایان با نشانه‌هایی مثل پری و نفخ بالای شکم، سوزش سردل و ترش کردن در مراحل اولیه بیماری مراجعه می‌کنند. البته در مراحل پیشرفته‌تر بیماری، عوارضی چون گیر کردن غذا در قسمت فوقانی معده و انتهای مری و تورم شکم نیز بروز می‌کند.

 

در مواردی که سرطان به بقیه ارگان‌های بدن متاستاز داده باشد نیز با عوارضی چون درد ناحیه فوقانی شکم و راست شکم، زردی، خارش بدن، درد استخوان (در صورت درگیری استخوان‌ها)، درگیری مغز یا مشکلات کلیوی همراه است.

 

علائم بیماری سرطان معده

 

برخی از علائم سرطان معده عبارتند از :

 

سو هاضمه یا سوزش معده

یبوست و یا اسهال

احساس گیر کردن غذا در گلو در هنگام غذا خوردن

آروغ زدن بعد از هر وعده‌ی غذایی

احساس درد یا ناراحتی در شکم

بی‌اشتها بودن

حالت تهوع و استفراغ، خصوصاً بالا آوردن غذاهای سفت فوراً بعد از خوردن آن‌ها

برخی از علائم سرطان پیشرفته‌ی معده

دفع مدفوع خونی ویا بالا آوردن خون

احساس ضعف و سستی

کاهش وزن بدون داشتن هیچ علتی

 


دکتر ستایش سرطان ,معده ,علائم ,بیماری ,مراحل ,صورت ,سرطان معده ,مراحل اولیه ,بالا آوردن ,علائم سرطان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

خرید دارو گیاهی مدیریت Mitchell63e24 Rede پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان پرتال تفريحي تکپر