کار تحقیقی بررسی ضمان تضامنی و آثار آن در قانون مدنی
فرمت فایل اصلی: Doc
تعداد صفحات: 59
حجم فایل: 279 کیلوبایت

کار تحقیقی بررسی ضمان تضامنی و آثار آن در قانون مدنی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)

چکیده
معمولاً اشخاص براي استفاده از امكانات و رفع نيازهاي خود با بستن قراردادهايي با چهره مدني، گاهي متعهد و گاهي متعهدله واقع مي‌شوند. اما، در اين اثناء، همواره براي متعهدله اين نگراني وجود دارد كه چه شرايطي را در قرارداد پيش‌بيني كند تا اگر متعهد به تعهدات خود عمل نكرد يا به تنهايي قادر به پرداخت دين نبود، سهل و آسان بتواند مطالبات خود را علاوه بر مديون اصلي، از ديگران هم مطالبه و به حيطه وصول درآورد؟
اگرچه عقد ضمان قالب مناسبي براي ايجاد چنين تعهدات و تضميناتي به شمار مي‌رود و متعهدله با اين وسيله مي‌تواند هنگام بستن قرارداد و ايجاد تعهد، راهكارپرفايده‌اي را براي نيل به اهداف خود برگزيند؛ ولي، در اين راستا توجه داريم كه براي تحقق امر مزبور، قانون مدني (ضمان عقدي)، تنها ضمان نقل ذمه به ذمه را پيش‌بيني كرده است و اين كافي و وافي به مقصود نيست. (هرچند راه را بر ضمان تضامني هم نبسته است).
بنابراين، ناگزير بايد به قوانين و مقررات و تأسيسات حقوقي ديگر از جمله باب ضمانت مندرج در قانون تجارت و ماده ۱۰ قانون مدني نيز مراجعه كنيم و در كنار ضمان نقل، از ضمان ضم، يعني ضمان تضامني هم بهره‌مند شويم. بدين ترتيب و از آنجا كه ايجاد مسؤوليت تضامني طريق مهمي است كه قانونگذار براي رعايت حقوق اشخاص، رفع برخي از مشكلات مردم و تضمين انجام تعهد و جبران خسارت انديشيده است، ابزاري كه با تشريفات مختصر، مي‌تواند امنيت فراواني را در روابط حقوقي و مالي طرفين پيمان، بويژه متعهدله ايجاد كند، مناسب ديديم، شيوه‌اي را براي ايجاد ضمانت تضامني در حقوق مدني ارائه دهيم كه كمتر موارد توجه قرار گرفته است.
واژگان كليدي: ضمان، ضمانت، نقل ذمه، ضم ذمه، تضامني، ضامن، مضمون‌له، مضمون عنه، دين، تعهد.


دانلود سرای دانشجویی ضمان ,ايجاد ,متعهدله ,تضامني ,مدني ,آثار ,تحقیقی بررسی ,ضمان تضامنی ,بررسی ضمان ,ضمان تضامني ,براي ايجاد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پایگاه محتوای آموزشی دانشگاهی فروشگاه pro-l4i فرهنگ جهانی تک انیمه فروشگاه ارزان شاپ ایرانیان دستگاه برش لیزر arthadis81 free pc and android games