گل محمدی را می‌توان در دسته‌ی یکی از خاص‌ترین گونه‌های رز دانست. گلی خوشبو که با رنگ صورتی ملایمش خودنمایی می‌کند. عطر گل محمدی یکی از ویژگی‌های خاص این رز است. بویی که خیال را تازه می‌کند و بسیار آرامبخش است. یکی از محصولات ویژه‌ای که از این گل تولید می‌شود گلاب است. روند گلاب گیری در ایران یکی از جذابیت‌های کشور ما محسوب می‌شود. برای اینکه درباره‌ی گلاب گیری کاشان بیشتر بدانید با مجله گردشگری سفرزون همراه شوید.

گلاب گیری کاشان ، فصل عطر و لبخند

گل محمدی در اقتصاد بسیاری از شهرهای ایران اهمیت بسیاری دارد. یکی از شهرهایی که به‌طور خاص این فعالیت را پیگیری می‌کند کاشان است. تصور این‌که در شهری کویری، گلستان‌هایی آکنده از عطر خوش گل محمدی حیات دارند، بسیار لذت‌بخش است. گلاب گیری کاشان یکی از جاذبه‌های مهم فرهنگی این شهر است. در کنار تمام زیبایی‌های تاریخی کاشان و آثار با ارزش آن، همین مراسم گلای گیری هر سال حدود ۲ میلیون گردشگر را به این شهر دعوت می‌کند.

مسافران در این بازه‌ی زمانی در بخش‌های مختلف شهر ساکن می‌شوند. در طی این ست در مراسم‌های مختلفی که در ارتباط با گلاب گیری است شرکت می‌کنند.

ریشه تاریخی گلاب گیری

ایرانیان را می‌توان در فهرست نخستین جوامعی دانست که به علم گلاب گیری به این شیوه‌ی کنونی دست پیدا کرده‌اند. سیستم تقطیری که امروزه به جا مانده حاصل تلاش و تجربه‌های مختلفی است.  آن‌چه در این فرآیند تولید می‌شود عصاره‌ی این گل ارزشمند و مفید است. البته از این روش برای عرق‌گیری سایر گیاهان نیز استفاده می‌شود.

آئین گلاب گیری

گلاب گیری کاشان یکی آئین‌های مهم در بخش‌های مختلف شهر است. این مراسم‌های ویژه در قمصر، نیاسر، برزک و جوشقان با حضور گردشگران برگزار می‌شود. جشن گلاب گیری در گذشته بسیار باشکوه‌تر از امروز بوده است. اما همچنان زیبایی‌هایی در این فستیوال وجود دارد که طرفداران خودش را گرد هم می‌آورد. در روزگار پیش از این محصول باغ‌ها را پس از جمع آوری با ساز و آواز‌های محلی راهی کارگاه می‌کردند. این رسم همچنان حفظ شده است اما در برخی نقاط از میزان آن کاسته شده. البته اگر راهی قمصر باشید شاهد مراسمی پر نشاط هستید. در این منطقه گل‌های چیده شده را با شتر با شتر بار می‌زنند و راهی گلاب گیری می‌شوند. این آئین از ۱۴۰ سال پیش به یادگار مانده است. همچنین دیگ‌ها و کل ظروفی که برای مراسم لازم را از قبل آماده کرده‌اند و طی مراسمی آن‌ها

مجله‌ی گردشگری گلاب ,گیری ,کاشان ,می‌شود ,محمدی ,می‌کند ,گلاب گیری ,گیری کاشان ,بخش‌های مختلف ,تولید می‌شود منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اخبار روز هر چی کی بخوای هست منابع آزمون دکتری اخبار سایت بلگ بیست sonic hero adventure{سونیک قهرمان ماجراجو} فروشگاه همه جوره,فروشگاه فایل,فروشگاه لوازم خانگی,همه جوره, hihotel