در شمال استان اصفهان، شهری کویری وجود دارد که به خاطر قدمت و زیبایی‌های شهری‌اش معروف است. آران و بیدگل، از شمال به کویر مرکزی ایران، و از جنوب به کاشان می‌رسد. باستان شناسان، معتقدند که قدمت آران و بیدگل به دوران سیلک برمی‌گردد. آران و بیدگل، پر از است جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، و می‌تواند سفری به یاد ماندنی را برای شما رقم بزند. دریاچه نمک آران و بیدگل ، چون مرواریدی سپید، بر تارک جاذبه‌های طبیعی این شهر می‌درخشد. با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید تا گردشی کوتاه را در این دریاچه زیبا تجربه کنیم.

دریاچه نمک آران و بیدگل کجاست؟

در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهر آران و بیدگل، دریاچه‌ای با وسعت ۳۰۰۰ کیلومترمربع قرار دارد. دریاچه نمک آران و بیدگل آن‌قدر شور است که در تابستان، قطعات بزرگ نمک بر سطح دریاچه شناور می‌شود. این دریاچه شکلی شبیه مثلث دارد. دریاچه نمک از غرب به کوه‌های سفیدآب و منطقه پارک ملی کویر، و از جنوب به کویر مرنجاب محدود می‌شود. شمال و شمال غرب دریاچه، به کویر مسیله می‌رسد. این دریاچه نمکی، یک فرونشست زمین‌ و به‌خاطر انباشت قرن‌ها بارندگی و سیلاب‌های سطحی به وجود آمده است. عمق نمک در این دریاچه بین ۵ تا ۵۴ متر در نوسان است. هر لایه نمک این سیلاب‌ها با یک لایه نازک رس، جدا شده است.

دریاچه‌ی نمک‌پوش، دامن سپید کویر مرنجاب

دریاچه نمک آران و بیدگل در بیشتر فصل‌های سال خشک است. بارندگی‌های فصلی گاهی باعث تجمع آب به عمق حدود ۲ سانتی‌متر در دریاچه می‌شود. بهترین زمان بازدید از دریاچه‌هم بعد از بارندگی است. وقتی آفتاب طلوع کند، این آب به سرعت تبخیر خواهد شد. اما نتیجه صحنه‌ای شگفت انگیز است، نمک‌های دریاچه شکل‌های پلی‌گن «چند ضلعی» زیبایی را تشکیل می‌دهند که دیدن آنها پر از لطف است.

علت تشکیل این چندضلعی‌های نمکین این است که وقتی آب تبخیر می‌شود، سطح منطقه شکاف‌ها و ترک‌های سطحی برمی‌دارد. تبخیر آب شور بین این ترک‌ها، باعث تجمع نمک و سایر محلول‌ها می‌شود. این نمک‌ها منظره زیبایی از پلی‌گون‌های ممتد را تشکیل می‌دهند. شکل دیگری از بلور نمک‌ها نیز شبیه دانه‌های برف است که بر سطح خاک به وجود می‌آیند.

زیست بوم و ظرفیت‌های دریاچه نمک

در اطراف دریاچه خشک آران و بیدگل ، حیواناتی مانند شتر و روباه زندگی می‌‌کنند. اگر در فصل پاییز بروید و شانس هم با شما یار باشد، شاید چند فلامینگو مهاجر هم دیدید. اما در خود دریاچه، تک سلولی‌های از خانواده پلانکتون‌ها زندگی می‌کنند.

در یک روایت تاریخی، آمده است که شاه‌عباس برای شکار به جنگل‌های اطراف این دریاچه می‌آمده است. گفته می‌شود درختان این منطقه را برای سوخت، و ساخت کاشی‌ها و آجرهای عمارات یزد و اصفهان و کاشان استفاده کرده‌اند. به هر روی، حالا فقط دریاچه برای ما مانده است. پوشش گیاهی منطقه در حال حاضر بیشتر «درمنه دشتی» است که بین تپه‌ها 


مجله‌ی گردشگری دریاچه ,آران ,بیدگل ,شمال ,می‌شود ,منطقه ,تشکیل می‌دهند ,باعث تجمع ,دارد دریاچه ,جاذبه‌های طبیعی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

زال دانلود بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. اطلاعات پزشکی، صنعتی کوردیش موزیک مرجع جدیدترین آهنگ های کوردی در دنیا ஜ۩۞۩ ஜ בخـتر刀ノζ乇 ــرکஜ۩۞۩ ஜ آرلیس دانلود و اخبار روز پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان سایتکت:سایبر+پروتکت=امنیت،حفظ و حراست اطلاعات نسیم آر دانلود | دانلود فیلم دانلود سریال دانلود آهنگ