نکات لازم برای نگهداری گل شمعدانی

بهترین زمان برای کاشت گل شمعدانی بهار و پاییز است؛ البته در تمام فصول سال میتوان این گل را کاشت.
برای رشد و پرورشو نگهداری گل شمعدانی در منزل رعایت نکات زیر لازم است .

نور مناسب برای رشد گل شمعدانی :

گل شمعدانی نسبت به نور بسیار واکنش میدهد به طوری که نیاز به آفتاب مستقیم دارد و نور آفتاب گلدهی گیاه را بیشتر میکند. اما آفتاب بسیار شدید هم باعث سوختن گل میشود. پس نیاز است کمی سایه هم برای گل در نظر گرفته شود. در زمستان گلدهی کم شده اما میتوان با نور مصنوعی گلدهی در زمستان را افزایش داد.

آبیاری و میزان رطوبت مورد نیاز :

گل شمعدانی معمولی به محیطی خشک نیاز دارد در نتیجه برای نگهداری گل شمعدانی فاصله آبیاری باید به گونه ای باشد که سطح خاک خشک باشد. اما شمعدانی پیچ و شمعدانی عطری نیاز به محیط مرطوب دارند و به آبیاری بیشتری نیازمندند.

دمای مورد نیاز برای رشد و نمو شمعدانی :

شمعدانی ها در گستره دمایی بین ۱۰ تا ۲۵ درجه را ترجیح می دهد. اما بسته به نوع شمعدانی و نوع تکثیر آن گستره دمایی گلدهی تغیر میکند. شمعدانی عطری در دمای ۵ تا ۱۰ درجه گلدهی و رشد بیشتری دارد. در صورتی که بخواهید از رشد سریع گل جلو گیری کنید میتوانید دما را بالا تا ۱۷ یا ۲۰ درجه بالا برده و از رشد طولی جلوگیری کنید.
در زمستان ها و شب های پاییزی که هوا خنک است؛ بهتر است شمعدانی را به خانه آورده و در گلخانه نگهداری کنید.

اینترنتی بذر کاکتوس در اصفهان

خاک مناسب برای شمعدانی :

خاکی برای شمعدانی مناسب است که کمی سنگین باشد این خاک را اگر متشکل از ده قسمت در نطر بگیرید باید شامل : دو قسمت خاک برگ، چهار قسمت خاک باغچه ، دو قسمت کود گاوی پوسیده و دو قسمت شن باشد.
در مناطقی که تابستان های خیلی گرم دارد توصیه می شود که نیمی از خاک گلدان را از تورب استفاده کنند تا رطوبت را حفظ کند.
pH  مناسب برای شمعدانی حدودا ۶٫۵ است در صورتی که مقدار تورب یا خاک برگ زیاد باشد؛ به علت اسیدی شدن خاک از رشد شمعدانی کاسته می شود.

همچنین بخوانید:  نکات کاکتوس که لازم است بدانید

کود دهی و تغذیه گل شمعدانی :

پرورش گل شمعدانی نیز نیاز به کود دهی دارد. در فصل زمستان گیاه نیازی به کود ندارد اما در دیگر مواقع لازم است هر یک ماه با یک کود کامل و با غلظت کم گیاه را تغذیه کنید. در نظر داشته باشید که کوددهی زیاد باعث رشد بیش از حد و کاهش گل دهی می شود.

آفات و بیماری ها :

برای نگهداری گل شمعدانی به بهترین نحو لازم است وقتی گیاه بیمار می شود و مشکلی برای آن پیش می آید با آگاهی کامل برای رفع مشکل اقدام کنید.

پوسیدگی ریشه یکی از مشکلاتی است که ممکن است زیاد اتفاق بیوفتد و دلیل آن آبیاری زیاد، اکسیژن کم و آبشویی بیش از حد و هم چنین زیاد شدن نمک های محلول در آب است.

زرد شدن برگ های شمعدانی به دلایل مختلفی اتفاق بیوفتد که از عوامل شایع آن میتوان به آبیاری زیاد یا کمبود آب، خشکی بیش از حد و شرایط جوی نامناسب و یا کمبود نور اشاره کرد .

وجود تار بر روی برگ ها ناشی از دو عامل است. این تار ها اگر مربوط به کنه باشد که باید با فیدور سم پاشی شود و اگر این تارها مربوط به عنکبوت باشد که برای گیاه مفید است و نیازی به سم پاشی و از بین بردن عنکبوت نیست .

سیاه شدن سر شاخه ها : حاصل یخ زدگی و سرمای زیاد است. با انتقال گل به مکانی سرپوشیده و گرمتر از سیاه شدن سر شاخه ها جلوگیری کنید.

قرمز شدن برگ ها حاصل کمبود  فسفر است. در هوای سرد فسفر موجود در خاک به حالت نامحلول وجود دارد و گیاه نمی تواند از آن استفاده کند.

ریزش گل ها : تغییرات ناگهانی هوا مانند گرم و خشک شدن زیاد و یا سردی هوا موجب ریختن گل ها می شود.

پرورش گل شمعدانی در آپارتمان و محل کار حس خوب تازگی و طراوت میدهد. این گل زیبا که از زمان های قدیم نیز مهمان خانه های مردم ایران بوده است. با استفاده از نکات بالا به خوبی رشد و نمو کرده و سالم خواهد ماند.

منبع:sabzaneh


اصفهان کاکتوس: عرضه کننده انواع کاکتوس و ساکولنت شمعدانی ,زیاد ,گیاه ,نگهداری ,گلدهی ,قسمت ,برای شمعدانی ,مناسب برای ,برای نگهداری ,اتفاق بیوفتد ,جلوگیری کنید منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تازه ترین اخبار اختصاصی معماری و سازه موسسه مشاوره حقوقی و وکیل دادگستری محمدجلال ژاله رادیو فارسی | پخش آهنگ تعمیر مبلمان عاشقونه