اگر بخواهیم ده تا از دیدنی‌‌های ایران را نام ببریم، بی‌تردید غار علیصدر همدان جزو پنج تای اول است. اصولا نام همدان با نام این غار گره خورده است. این غار نه تنها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به حساب می‌آید، یکی از شگفتی‌های طبیعی جهان هم محسوب می‌شود چرا که طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان است. اغراق نیست اگر بگوییم این غار شگفت‌انگیز در بالای لیست گردشگری ‌تمام سفرروهای ایرانی جا دارد.

هرکس هم از غارعلی‌صدر دیدن کرده باشد انقدر برای دیگران از زیبایی و عجایبش تعریف می‌کند که شنوندگان هم وسوسه می‌شوند به همدان سفر کنند. اما بسیاری از گردشگران دوست دارند پیش از سفر درباره محلی که قرار است بروند اطلاعات جامع و کاملی داشته باشند و این روزها با وجود اینترنت جست­وجو برای اطلاعات کار چندان دشواری نیست. اما گاهی اطلاعات موردنیاز پراکنده هستند و برای جمع‌آوری اطلاعاتی که می‌خواهیم باید زمان زیادی صرف کنیم. اما ما می‌خواهیم در مجله سفرزون تمام اطلاعات موردنیاز برای سفر را در اختیارتان قرار دهیم تا با خیال راحت راهی غارگردی هیجان‌انگیز شوید. با مجله گردشگری سفرزون همراه باشید.

غار علیصدر، بزرگ‌ترین غار آبی جهان

غار علیصدر

جالب است بدانید در هیچ کدام از منابع تاریخی مربوط به جغرافیای ایران نامی از علی‌صدر برده نشده است. نام این غار در فرهنگ جغرافیایی و همین‌طور در لغت‌نامه دهخدا «غار علی سرد» یا «علی سد» بوده که به مرور زمان به غار علیصدر معروف شده است. قدمت این غار به لحاظ زمین‌شناسی به دوره ژوراسیک یعنی ۱۴۰ تا ۱۹۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد.

این غار در روستایی به همین نام قرار دارد که از توابع بخش گل‌تپه شهرستان کبودرآهنگ است و با شهر همدان حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

براساس یک روایت این غار حدود ۵۵ سال پیش توسط افسر ارتشی که فرمانده پادگان همدان بود پیدا شد و براساس روایتی دیگر کوه‌نوردانی که در کوه‌های اطراف مشغول کوهنوردی بودند تصادفی دهانه غار را پیدا کردند و سپس اکتشاف آن آغاز شد و به صورت فعلی درآمد. شواهد موجود مانند مجرایی که بخش ورودی غار وجود دارد نشان می‌دهد که مردم منطقه از زمان‌های قدیم غار را می‌شناختند و از آب جاری در آن استفاده می‌کردند.

این غار بی‌نظیر‌ در کوه ساری قیه-به معنای صخره زرد- و چسبیده به روستای علی‌صدر قرار دارد. در این کوه در فاصله ۷ و ۱۱ کیلومتری غار بزرگ و اصلی، دو غار دیگر به نام‌های سراب و سوباشی وجود دارد و در منابع جغرافیایی نوشته شده که آب غارعلی‌صدر از غار سراب سرچشمه می‌گیرد.

سفر در کانال‌های آبی بی‌پایان

بخش اصلی غار شامل تعداد زیادی محوطه تالارمانند بزرگ و کوچک پیچ‌درپیچ است که از طریق دهلیزها و دالان‌های مشبک با هم ارتباط دارند. بعضی از تالارها وسعتی بیش از چند صد متر مربع دارند. سقف غار علیصدر با رسوبات کربنات کلسیم خالص و مخلوط با عناصر شیمیایی دیگر پوشیده شده است که این رسوبات روی سقف غار و نیز کف آن جاهایی 
مجله‌ی گردشگری اطلاعات ,جهان ,همدان ,علیصدر ,وجود ,دارند ,وجود دارد ,اطلاعات موردنیاز منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

سراج Downloader دنیای علم و سرگرمی خرید اینترنتی جدیدترین محصولات رشته مترجمی تفریحات سالم 3 ارزانی