تصویر مسیر و جایگاه انلیل و آنو و انکی در آسمان شب. 

{در فرضیهٔ سه طبقه بودن آسمان، انو Anu، بالاترین طبقه را اشغال کرده است. «راه انو Anu»، مسیر عمودی افق شرقی بین «راههای» انلیل Enlil و ائا Ea (انکی Enki) است که به ترتیب در شمال و جنوبش قرار می گیرند.}(کتاب فرهنگنامهٔ خدایان، دیوان و نمادهای بین النهرین باستان مدخل انو صفحات 57 و 58) 

 

انلیل برابر با صورت فلکی عوا است. در متون پهلوی ما ستاره هفتورنگ برابر با سماک رامح در این صورت فلکی سپاهبد یا نگهبان شمال است.

 

انکی در نقطه مقابل انلیل در جنوب قرار دارد. به این نکته در لوح پنجم انوما الیش، تلویحاً اشاره شده است. بنا به آنچه پیشتر نشان دادیم انکی با صورت فلکی نهر و بخشی از صورت فلکی شاه تخته و احتمالا کشتیدم ارتباط دارد. و در متون پهلوی ما ستاره سدویس برابر با سهیل سپاهبد نیمروز (نگهبان جنوب) است. 

 

اما مسیر و جایگاه آنو در این تصویر در میانه است. به نظر فقیر به احتمال قوی آنو با ستاره ونند (نسر واقع) که در اساطیر ایرانی نگهبان خاور (غرب) می باشد مرتبط است. احتمالا این ایزد پیشاتاریخی در میان رودان با صورت فلکی جاثی و شلیاق مرتبط بوده است. 

 

@soltannasir


سلطان نصیر صورت ,فلکی ,انلیل ,انکی ,مسیر ,ستاره ,صورت فلکی ,متون پهلوی ,جایگاه انلیل ,تصویر مسیر منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تیدا کلیپ بانک لینک های دانلود فیلم ، دانلود سریال و دانلود آهنگ میباشد. فروشگاه بهترین شرکت طراحی سایت سورپرایز دانلود زیرنویس فارسی انیمه همه غم ها رفت جم رایگان کلش 100%تضمینی خوشمزه ترین مزه ها