مبانی پرداخت حقوق حالت اشتغال 4


برابر ماده 54 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، کارکنان شهید، جانباز و آزاده ازکارافتاده کلی همانند سایر کارکنان شاغل دستگاه‌ها، از کلیه تسهیلات اجتماعی، رفاهی، آموزشی و خدمات قابل ارائه به کارکنان دستگاه‌ها، نظیر دفترچه اتکا، علاوه بر تسهیلات بنیاد برخوردار خواهند شد.


پس از گذشت سال‌ها از تصویب این قانون، در توافق اخیر بنیاد و وزارت دفاع مقرر شد حکمت کارت به مشمولین قانون حالت اشتغال بنیاد اعطا شود و اقدامات اخیر بنیاد نیز در این راستا بوده است.


نکته حائز اهمیتی که قبل از قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران پیش‌بینی نشده بود و با فوت جانباز حالت اشتغال، خانواده او دچار مشکلات شدید معیشتی می‌شد، انتقال دریافتی مشمول قانون حالت اشتغال به صندوق بازنشستگی مربوطه و پرداخت مستمری به خانواده وی بود.


در ماده 55 قانون جامع، این مشکل رفع شد و جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی، چنانچه قبل از سن بازنشستگی فوت کنند، عائله تحت تکفل آنان از حقوق و مزایای حالت اشتغال تا سن بازنشستگی برخوردار خواهند شد و انتقال حقوق عائله تحت تکفل آنان به صندوق‌های بازنشستگی مغایر با قانون است.


از مشکلات جدی قانون حالت اشتغال تبعیض آشکاری است که در روند پرداخت حقوق جانبازان و آزادگان مشمول این قانون به وجود آمد. قانون حالت اشتغال در تاریخ 3/6/72 به تصویب مجلس رسید و جانبازان و آزادگان به مرور به کمیسیون‌های پزشکی معرفی و مشمول این قانون شدند. با عنایت به طولانی بودن نوبت‌های کمیسیون پزشکی و محدودیتی که در منابع مالی هر سال برای تحت پوشش قراردادن جانبازان و آزادگان وجود داشت، اکثر جانبازان و آزادگان از تاریخ تصویب قانون تا زمان برقراری حقوق حالت اشتغال مطالباتی داشتند که به مرور به بخش عمده‌ای از آنان پرداخت شد. مدیریت وقت بنیاد به‌منظور کنترل هزینه‌ها و به دلیل کمبود منابع مالی با ارائه پیشنهادی به مجلس سعی کرد با اصلاح قانون حالت اشتغال منابع پرداخت مطالبات جانبازان و آزادگان از ابتدای تصویب قانون شود.


به همین منظور ابتدا در قانون بودجه سال 90 و سپس به صورت کامل‌تر در قانون بودجه سال 91 تبصره 5 قانون حالت اشتغال به شرح زیر اصلاح شد:

«برقراری حقوق برای افراد موضوع تبصره یک این قانون مستلزم تشخیص بنیاد شهید انقلاب اسلامی و مبنا و مبداء پرداخت حقوق ازکارافتادگی جانبازان حالت اشتغال، تاریخ صدور رای ازکارافتادگی کلی توسط کمیسیون پزشکی بنیاد است. حکم  این بند به کلیه جانبازانی که در سنوات قبل نیز ازکارافتاده کلی شده‌اند، تسری می‌یابد.»

با اصلاح تبصره 5 قانون حالت اشتغال چندگانگی در پرداخت مطالبات جانبازان و آزادگان از کارافتاده به‌وجود آمد.

1- گروهی که مطالبات خود را دریافت کرده و حقوق آنان در حال پرداخت است.

2- گروهی که بخشی از مطالبات خود را دریافت کرده‌اند و با اصلاحیه مجلس امکان ادامه پرداخت بقیه مطالبات آنان منتفی شد.

3- گروهی که مطالبات آنان به ظاهر محاسبه شده بود که با این اصلاحیه امیدی به دریافت نخواهند داشت.

4- گروهی که در سال‌های پس از اصلاح قانون، ازکارافتاده کلی شدند که بنابر اصلاحیه قانون مطالباتی نداشته تا محاسبه‌ای انجام گیرد.

این نحوه برخورد با حقوق ایثارگران که گواه یک نوع آشفتگی در وضع قوانین است به هیچ‌وجه شایسته این قشر ارزشی نیست و مجلس برای رفع این تبعیض باید تدابیری اتخاذ کند تا نسبت به رفع آن اقدام شود.

برخی از ایثارگران مشمول قانون حالت اشتغال به دلایل مختلف در صندوق‌های بازنشستگی کسوراتی پرداخت کرده و خواهان انتقال سوابق پرداخت آن کسورات به سوابق حالت اشتغال خود در بنیاد هستند تا زودتر بتوانند از مزایای پاداش پایان خدمت بهره‌مند شوند.


پرداختی حقوق حالت اشتغال توسط بنیاد به دلیل آنکه از گذشته کسورات آن به صندوق تامین اجتماعی پرداخت نشده است و بنیاد متولی ادامه پرداخت حقوق حالت اشتغال بعد از تکمیل سنوات است، امکان انتقال این کسورات به دلیل نبود صندوق بازنشستگی ممکن نیست و ایثارگرانی که سوابقی در سایر صندوق‌ها مثل تامین اجتماعی دارند، سعی کنند نسبت به تکمیل و ادامه پرداخت کسورات در آن صندوق تا تکمیل سنوات و یا رسیدن به سن بازنشستگی اقدام کنند. با این نحو پرداخت، آنان می‌توانند از صندوق که سنوات خود را تکمیل کرده‌اند بازنشسته شده و علاوه بر دریافت حقوق حالت اشتغال از مزایای مستمری بازنشستگی آن صندوق نیز برخوردار شوند.


انجمن رزمندگان و جانبازان زیر 25 درصد حالت ,اشتغال ,پرداخت ,حقوق ,بنیاد ,جانبازان ,حالت اشتغال ,قانون حالت ,حقوق حالت ,پرداخت حقوق ,ادامه پرداخت ,پرداخت مطالبات جانبازان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فسفرپلیت حرمک جلس جایی برای شاد بودن شرکت اوژن اطلس DIGIKALA bayatilar بیست رام,20رام,دانلود رام,download rom,دانلود رام سامسونگ,هواوی,Huawei,samsun,Samsung, سامسونگ,رام تک فایل,رام چهار فایل,ASUS,رام ایسوس, لنوو,دانلود رام لنوو, معرفی کالا فروشگاهی rainamusic