نحوه رسیدگی دادگاه تجدیدنظر در پرونده های کیفری

دادگاه تجدید نظر استان در مرکز هر استان تشکیل می شود. این دادگاه دارای {یک} رییس و دو مستشار است.

*برای ملاحظه مطلب مرتبط: وکیل دادگاه تجدیدنظر در پرونده های کیفری

در صورتی که تحقیقات ناقص باشد، قرار رفع نقص صادر می کند و پرونده را نزد دادسرای صادر کننده کیفرخواست یا دادگاه صادرکننده رأی می فرستد تا پس از انجام دستور دادگاه تجدید نظر استان، آن را بدون اظهارنظر اعاده کند و یا دادگاه تجدید نظر می تواند خود مبادرت به انجام تحقیقات نماید.

*برای مطالعه در خصوص کیفرخواست، مراجعه شود به سایت وکیل سرا با عنوان: کیفرخواست چیست

 

ب)هرگاه رای صادره از نوع قرار باشد و تحقیقات یا اقدامات دیگر ضروری نباشد و قرار مطابق مقررات صادر شده باشد، آن را تایید و پرونده به دادگاه صادر کننده قرار اعاده می شود و چنانچه به هر علت، دادگاه تجدید نظر عقیده به نقض داشته باشد، پرونده برای رسیدگی، به دادگاه صادر کننده قرار اعاده می شود و آن دادگاه مکلف است خارج از نوبت رسیدگی کند.

*برای مطالعه در خصوص رسیدگی خارج از نوبت، مراجعه شود به سایت وکیل سرا: انواع اوقات رسیدگی در دادگاهها

پ) هرگاه رای توسط دادگاهی که صلاحیت ذاتی یا محلی ندارد صادر شود دادگاه تجدید نظر استان رأی را نقض و پرونده را به مرجع صالح ارسال و مراتب را به دادگاه صادر کننده رای اعلام می‌کند.

ت) اگر عملی که محکوم علیه به اتهام ارتکاب آن محکوم شده به فرض ثبوت، جرم نبوده یا به لحاظ شمول عفو عمومی و یا سایر جهات قانونی، متهم قابل تعقیب نباشد، رای مقتضی صادر می کند.

ث) در غیر از موارد مذکور در بندهای فوق، دادگاه تجدیدنظر بلافاصله دستور تعیین وقت رسیدگی صادر و دستور احضار طرفین و تمام اشخاصی را که حضورشان ضروری است را می دهد. طرفین می توانند شخصا حاضر شوند یا وکیل معرفی کنند. در هر حال، عدم حضور یا عدم معرفی وکیل مانع از رسیدگی نیست. (ماده ۴۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲)

دادگاه تجدید نظر {و نیز شعب دیوان عالی کشور} با دو عضو نیز رسمیت دارند. اگر دادگاه تجدید نظر استان جلسه رسیدگی تشکیل دهد، بعد از اعلام ختم دادرسی به شرح زیر اتخاذ تصمیم می کند:

الف) هرگاه رای مورد تجدیدنظرخواهی مطابق ادله موجود در پرونده و طبق قانون صادر شده باشد، رأی را تایید و پرونده را به دادگاه صادر کننده رای اعاده می کند.

ب) هرگاه متهم به جهات قانونی قابل تعقیب نباشد یا دادگاه تجدید نظر استان، به هر دلیل، برائت متهم را احراز کند، رای تجدید نظر خواسته را نقض و رای مقتضی صادر می کند، هرچند محکوم علیه درخواست تجدیدنظر نکرده باشد و چنانچه محکوم علیه زندانی باشد، به دستور دادگاه فوری آزاد می‌شود.

پ) چنانچه رای تجدید نظر خواسته را مخالف قانون تشخیص دهد با استدلال و ذکر مبانی و مستند قانونی، آن را نقض و در ماهیت، انشاء رای می کند.

عدم رعایت تشریفات دادرسی موجب نقض رای نیست مگر آنکه تشریفات مذکور به درجه ای از اهمیت باشد که موجب بی اعتباری رأی شود. (ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲)

در مواردی که رای دادگاه تجدید نظر استان بر محکومیت متهم باشد متهم و یا وکیل او در هیچ یک از مراحل دادرسی نخستین و تجدید نظر حاضر نبوده و لایحه دفاعیه یا اعتراضیه هم نداده باشد، رأی دادگاه تجدیدنظر استان ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ واقعی به متهم یا وکیل او، قابل واخواهی و رسیدگی در همان دادگاه است. رأیی که در این مرحله صادر میشود قطعی است. (ماده ۴۶۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲)

*برای مطالعه در خصوص اقدامات و قابلیت های وکیل متهم مراجعه شود به سایت وکیل سرا با عنوان: وکیل متهم

دادگاه تجدید نظر استان مکلف است پس از ختم رسیدگی، در همان جلسه، و در صورت عدم امکان، در اولین فرصت، و حداکثر ظرف یک هفته انشاء رای کند. تخلف از صدور رای در مهلت مقرر، موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهار است.

*برای مطالعه در خصوص اقدامات و قابلیت های وکیل متهم مراجعه شود به سایت وکیل سرا، با عنوان: تخلفات و مجازاتهای انتظامی قضات

وکیل سرا؛

مصطفی محمدی: وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

 


سایت تفریحی فیلم دانلود آموزشی پیامک شویی خنده دار عاشقانه انیمیشن آنتی ویروس آرایشی نه رایگان دادگاه ,وکیل ,صادر ,تجدید ,متهم ,پرونده ,دادگاه تجدید ,دادگاه تجدیدنظر ,سایت وکیل ,صادر کننده ,*برای مطالعه ,آیین دادرسی کیفری ,رسیدگی دادگاه تج منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

معرفی کسب و کار های کرج آگهی نیازمندی های روز نیازپرداز هدیه پرواز iranembberlin دکتر محمدطاهر رجبی - فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم