گردشگری شهری عامل مهمی در تمرکز و استفاده درست از فضای شهری است که هرچه گردشگران از امکانات و تسهیلات و جاذبه‌های شهری یک منطقه بیشتر استفاده کنند فضای و ساختار یک منطقه به سمت گردشگری بیشتر سوق پیدا می‌کند. به بیان دیگر ساختار فضای یک شهر تا حد زیادی بر صنعت گردشگری استوار است. یکی از این شهرها ، شهرستان کردنشین استان آذربایجان غربی مهاباد است. مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و در دامنه رشته کوه لند شیخان کوهستانی با آب‌وهوای بسیار خوب قرار گرفته است.  مجله گردشگری سفرزون در این مطلب با شما سفری به برخی از جاهای دیدنی مهاباد خواهد داشت:

این شهر که در ساحل شرقی رودخانه مهاباد است بدلیل قرار گرفتن در مرکز تلاقی سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان از اهمیت خاصی برخوردار است. شهرستان مهاباد ۹۱ اثر ملی ثبت شده دارد و ۴۰ اثر دیگر این شهر هم در حال ثبت در فهرست آثار ملی است.

غار سهولان ؛ غاری سرد در دل مهاباد

سهولان که در زبان کردی به معنای یخبندان است غاری است در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد میان مهاباد- بوکان و همچنین در ۲۸ کیلومتری شهر بوکان در استان آذربایجان غربی واقع شده است. دمای این غار در تمام طول سال ثابت و بین ۱۰ تا ۱۳ درجه بالای صفر است و عمق آب درون آن از یک متر تا ۶۲ متر است.

دخمه سنگی فخریگاه در مهاباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی مهاباد که در فاصله ۱۰ کیلومتری این شهر واقع شده دخمه سنگی فخریگاه است. قدمت این دخمه به هزاره‌ی اول قبل از میلاد بازمی‌گردد و منتسب به مادهاست. برخی باستان‌شناسان مقبره موجود در این گوره دخمه را متعلق به یک شاهزاده مانایی می‌دانند. اما یک باوری در بین ساکنین روستای اگریگاش وجود دارد که میگویند این دخمه بزرگ کنده شده در دل کوه زمانی اقامتگاه فرهاد بوده و مدت زمانی را در اینجا سپری کرده و به یاد معشوق خود حجاری‌هایی را انجام داده است.

 

دریاچه سد مهاباد ؛ نزدیک‌ترین سد جهان به شهر

سد مهاباد که در زمان احداث خود دور از شهر بوده امروزه بدلیل گسترش مهاباد این سد در داخل شهر قرار گرفته است. در اطراف این سد و دریاچه آن جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و مهاباد به پیرانشهر قرار دارد. از جمله جاهای دیدنی اطراف این دریاچه می‌توان به جزیره گردشگری، قاضی‌آباد، سرمیدان و تاقه دار اشاره کرد. از جمله تفریحات و سرگرمی‌ها در دریاچه سد مهاباد شنا و ماهیگیری است. ماهی کپور و سوف از جمله ماهی‌های این دریاچه است. دریاچه سد مهاباد در روزهای تعطیل، آخر هفته‌ها و همچنین در ایام نوروز و شب سال‌ نو گردشگران بسیاری را از جنوب استان، شهرها ادامه مطلب.


مجله‌ی گردشگری مهاباد ,دریاچه ,آذربایجان ,دخمه ,غربی ,دیدنی ,آذربایجان غربی ,جاهای دیدنی ,استان آذربایجان ,دیدنی مهاباد ,دخمه سنگی ,جاهای دیدنی مهاباد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پاکو مویز هتل داریوش کیش کلینیک لیزر ???? اینجا همه چی هست تحلیل آماری مقالات و پایان نامه ها