نیاوران پر است از ساختمان های بلند و برج های سر به فلک کشیده. این منطقه از شمال به جمال آباد، از غرب به جماران، از شرق به کاشانک و از جنوب نیز به اقدسیه مربوط می شود. اگر از ساکنان قدیمی محله وجه تسمیه ی آن را بپرسید جواب های متعددی می گیرید که بیشتر آنها قانع کننده نخواهد بود.

اگر کنجکاو هستید که علت نامگذاری این منطقه را بدانید با ما همراه باشید.

بعضی می گویند که دلیل نامگذاری منطقه به نیاوران قرار داشتن برکه و نی زار های بسیار در اطراف آن بوده است که عمدتا از بین رفته اند و در اصل نی آوران بوده که به نیاوران مبدل گشته است.

حکایت دیگری در باب نامگذاری این منطقه است که به آن هم اشاره می کنیم. برخی افراد نیز می گویند که این منطقه دارای درخت های انار بسیاری بوده است ازین رو به نارون شناخته می شده. که آن هم با گذشت زمان به نیاوران مبدل شده.

 ایران ماوا مرکزی مطمئن برای اجاره سوئیت مبله در تهران با امکانات رفاهی کامل . اما جدای از این دو، برخی نیاوران را به دلیل وجود درختان گردوی بسیار به نام گردوی می شناسند  که البته این نام ها متعلق به ۲۵۰ سال پیش بوده است.

 این حکایات از زبان فردی به نام محمد رضا شیر افکن می باشد. اگر علاقه به تحقیق و جستجوی بیشتر دارید می توانید در اینترنت به دنبال آن بروید. وی همچنین اذعان می کند که این محله از سال های ۱۲۷۰ به نیاوران معروف شده است.

از نظر تاریخی نیاوران دارای اهمیت می باشد زیرا تاریخچه زندگی در آن به سالهای حکومت ساسانیان باز می گردد. زمانی که آن منطقه پر از آب بوده است و به دلیل هوای بسیار خوب و نزدیک کوهستان بودن افراد زیادی از نقاط مختلفی به آنجا برای ست می رفتند.

 باغ های میوه ی بسیاری در این منطقه وجود داشته است که بسیار منطقه را باصفا می کرده است. از جمله این باغ ها می توان به گیلاس، توت فرنگی، گردو، آلبالو و… اشاره کرد.

نیاوران محل هواخوری شاهان بوده است. آب مصرفی مردم این منطقه از قنات ها و چشمه ها تامین می شده است.نیاوران در گذشته دارای چند ده بوده است که از مهمتین آنها می توان به جمال آباد اشاره کرد.

در جمال آباد می توان نشانه های بسیاری از قدیمی بودن نیاوران پیدا کرد. در آن خانواده های اندکی که تعداد آن ها به ۵ می رسید زندگی می کردند. مانند بقیه ی روستاها، افراد ساکن جمال آباد نیز باغدار، دامدار و یا کشاورز بوده اند. اطراف جمال آباد نیز گندم زار هایی بوده است. مهمترین طایفه های کهن نیاوران عبارت اند از جوزی ها، لاجوردی ها، خدابخشی ها و شیر افکنی ها.

وقت آن است که در مورد تغییر شکل نیاوران به صورت مدرنو امروزی اش شروع کنیم. نیاوران منطقه ای بود که به دلیل آب و هوای خوبی که داشت هموارهمورد نظر شاهان قاجاری و شاهان قبل از آنها بوده است.

 دو تن از رجال قاجاری کاخ برای خود در این منطقه ساختن که یکی از آنها کوشک احمد شاهی بود و دیگری کاخ صاحبقرانیه. پس از این دو کاخ در زمان محمد رضا پهلوی کاخ نیاوران ساخته شد. پس از ساخته شدن کاخ نیاوران افراد تمایل به ساخت ساختمان اطراف کاخ پیدا کردند.

 یکی از این ها خیبر نام داشت که با آمدن وی به نیاوران اعمالی از قبیل جاده سازی، برق کشی و… انجام شد. خیبر در نیاوران و جمال آباد برای خودش خانه های ویلایی ساخت. محمد هادی پشت کوهی درباره ی خیبر می گوید که نخستین نشانه های شهر نشینی در نیاوران با آمدن خیبر صورت پذیرفت.

با اجاره سوئیت مبله در تهران از طریق ایران ماوا آسایش و آرامش را تجربه کنید. از جمله قسمت های قدیمی نیاوران که به شکل قدیمی خود مانده اند و تغییر خاصی در آنها صورت نگرفته است می توان به ده نیاوران اشاره کرد که در آن یک درخت کهنه توت قرار دارد. علاوه بر آن حمام قدیمی نیز در این منطقه است که قدمت آن به ۸۰ سال می رسد.

 تکیه قدیمی محله، نقاشی های داخل تکیه، قنات های قدیمی و… همگی از قسمت های قدیمی محله به شمار می آیند. تما این قسمت ها به عنوان بخش های شاخص شهر به حساب می آیند. قسمتی که اکنون بعنوان خیابان شهید باهنر شناخته می شود در واقع نیزار و شالیزار هایی بوده است که اطراف روستای جمال آباد قرار داشته اند.

اجاره سوئیت مبله در تهران با ایران ماوا

 

منبع: www.iranmavaa.ir