گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو  یافت می شود که 75 تا 85 درصد از کل پروتئین موجود در گندم نان است. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فراورده نهایی می گردد. ریشه کلمه گلوتن کلمه لاتینی «گلوتن» به معنای «چسب» می باشد. گلوتن ترکیبی پروتئینی است که از غذاهای فرآوری شده از گندم و سایر غلات مرتبط به آن از جمله چاودار و جو بدست می آید. گلوتن ترکیبی از دو گلیکوپروتئین گلیادین gliadin و گلوتلین glutelin می باشد که متصل با نشاسته در اندوسپرم (بافت تغذیه‌ای اطراف جوانه) بسیاری از غلات علوفه‌ای حضور دارند. گلیادین (از پروتئین های پرولامینی prolamins می باشد) و گلوتلین حدود ۸۰٪ محتوای پروتئینی دانه گندم را تشکیل می دهند. (گلیادین محلول در الکل است و گلوتنین فقط در باز و اسیدهای رقیق محلول می‌باشد).

 

گلوتن چیست

دلایل خشک شدن نان/ علت ور نیامدن خمیر نان

پایین بودن کیفیت نان دلایل زیادی دارد که از آن جمله می توان به بی‌کیفیت بودن آرد و رعایت نکردن استانداردهای تولید در کارخانه های آردسازی عنوان شود. آرد گندم حاوی گلوتن و پروتئین است که به نان ساختار می دهد. میزان زیاد ملاس، شکر قهوه ای، میوه و آب میوه حاوی اسیدها مانع فعالیت گلوتن می شود. محتوای گلوتن نان احتمالاً بعلت جذب آب در روندآبگیری، بعنوان یکی از عوامل بیات شدن نان مورد توجه می باشد.

 


متن غم انگیز گلوتن ,گندم ,گلیادین ,خمیر ,پروتئین ,پروتئینی ,گلوتن ترکیبی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

چرا سایت های ما نیاز به سئو دارند؟ پارت سیل Aferat هواشناسی ممسنی نمایندگی فلزیاب مسعود زراعتی ♥♥ رویای خیس☂ ....! ♥♥ جنرال لند فیلم و سریال