مقدمه


گاهی وقت ها پیش می آید كه در جایی یا در مواجه با كسی،نمی دانیم چه رفتاری انجام دهیم كه مناسب و درست باشد. یك انسان عاقل می داند كه بی اعتنایی به احساسات دیگران ،كاری زشت و ناپسند است و سرچشمه بسیاری از مشكلات روزمره می شود.


آداب معاشرت، آدابی است كه برای رعایت احوال دیگران و ابراز محبت به وجود آمده است. اگر سلام و احوالپرسی می كنیم ،به خاطر این است كه علاقه خود را به سلامتی طرف مقابل نشان می دهیم. اگر با او دست می دهیم ،دوباره با او عهد اخوت می بندیم ،و ده ها مورد دیگر. هر چند كه بعضی از این آداب و رسوم ،معنی اصلی خود را از دست داده است و اكثراً بدون فكر و اراده انجام می شود ،اما با این وجود هر كس كه رفتار مهربانانه،درست و شایسته با دیگران داشته باشد ، به همان اندازه محبوب تر و مقبول تر خواهد بود. بنا بر این، رعایت احترام ،ادب و برخی آداب پسندیده در برخوردهای اجتماعی ،هم شأن و منزلت اجتماعی فرد را بالا می برد و هم جامعه را به سمت یك جامعه با نشاط و سالم و سوق می دهد.


 


 


 


اصول معاشرت،زندگی بهتر


معاشرت در لغت به معنی آمیختن ،با هم زیستن ،با هم گفتن و شنیدن و با هم دوستی و الفت داشتن است. آدم ها برای اینكه منظور شان را بهتر به هم برساند و راحت تر با هم زندگی كنند،آداب و رسومی را به وجود آوردند. بعضی از این آداب و رسوم برای نشان دادن دوستی و احترام و بعضی از آن ها برای به هم نزدیك شدن و یا درست زندگی كردن است.آدم ها به همنشینی و هم صحبتی نیاز دارند و هر كسی دوست دارد كه در نظر دیگران خوب جلوه كند . دو صفت خوش گویی و خوش رویی از مهم ترین صفاتی است كه به خصوص در برخورد های اول باعث نزدیك شدن دیگران به ما می شود.


 


گذشته ها


امروزه ما به نشانه دوستی ، آشتی یا آشنایی با هم دست می دهیم. در گذشته ،انسان های اولیه چون همیشه سلاحی برای دفاع از خودشان در دست داشتند و آن را پشت خود یا در لباس شان پنهان می كردند،وقتی به هم می رسیدند دستشان را جلو می آوردند كه نشان بدهند سلاحی ندارند و برای دوستی آمده اند. این رسم از آنجا برای ما مانده است. یا در قرون وسطی كه مرد ها كلاهخود به سر می گذاشتند، وقتی به دوست و آشنایی می رسیدند، كلاهخود را بر می داشتند تا به طرف مقابل نشان دهند كه دوست هستند. امروزه بر داشتن كلاه به نشانه احترام و دوستی از آن دور مانده است.


معاشرت دو طرفه است


نمی توانیم از دیگران انتظار داشته باشیم كه مثلاً با ما به احترام رفتار كنند،حریم ما را محفوظ نگه دارند،امانت های ما را بر گردانند،از ما بدگویی نكنند و در زندگی خصوصی ما دخالت نكنند،و در مقابل خودمان را ملزم به رعایت این رفتارها در برابر آنها ندانیم . بهترین راه فهم توقع دیگران از ما این است كه ما خود را به جای آنها بگذاریم و تصور كنیم كه اگر ما جای آنها بودیم چه توقعی از طرف مقابل خود داشتیم.




پرسش مهر ۱۳۹۷ دیگران ,دوستی ,آداب ,احترام ,نشان ,مقابل ,مقابل نشان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

انتشارات میانرشته ای (صفحه اصلی) معرفی کالا آشپزی iranjess اینجا یک من پیچیده خرید کتاب ، بانک کتاب ، خرید اینترنتی کتاب ، کتب درسی ، ارسا IP Server Samp