تکنولوژی‌ های خانه هوشمند متعدد هستند؛ و ابزار های هوشمند سازی ساختمان‌ ها بر مبنای پروتکل‌ های خاصی طراحی و تولید می‌شوند. تعداد پروتکل‌ های هوشمند سازی ساختمان به نسبت زیاد است؛ اما تنها چند مورد آنها از اعتبار و محبوبیت جهانی برخوردار هستند. یکی از بهترین و احتمالا محبوب‌ترین پروتکل‌های هوشمندسازی ساختمان، پروتکل z-wave است. در این مقاله وب‌سایت خانه هوشمند مبنا می‌خواهیم شما را با ویژگی‌های این پروتکل آشنا کنیم.

About z-wave protocol

 

پروتکل Z-Wave چیست؟

به زبان ساده پروتکل Z-Wave پدیدآورنده یک روش ارتباطی بر مبنای امواج رادیویی با فرکانس پایین (یک تکنولوژی مشابه اینفرارد در گوشی‌های همراه نسل قبل) است. این پروتکل بر مبنای یک تراشه الکترونیکی که درون بسیاری از دستگاه‌های هوشمند قرار گرفته فعالیت می‌کند.

در واقع اگر بخواهید ساختمان خود را بر مبنای پروتکل Z-Wave هوشمند کنید؛ تنها می‌توانید از ابزارهای پیروی کننده از استانداردهای این پروتکل استفاده کنید. البته این محدودیت درباره پروتکل‌های دیگر نیز وجود دارد؛ و خوش‌بختانه پروتکل Z-Wave در مجموعه گسترده‌ای از دیوایس‌های مرتبط با اینترنت اشیاء حضور دارد. در واقع این پروتکل مورد تایید قالب شرکت‌های تولیدکننده محصولات مرتبط با اینترنت اشیاء است؛ و با هوشمندسازی خانه خود بر مبنای این پروتکل، می‌توانید با خیال راحت از طیف گسترده‌ای از محصولات این حوزه استفاده نمایید.

همچنین پروتکل Z-Wave به دلیل قدمت نسبت زیادی که دارد و از سال 2002 میلادی در بازار اینترنت اشیاء فعال است؛ روند تکاملی گسترده‌تری را تجربه کرده و در جزئیات از توسعه بیشتری برخوردار است.

 

روش کار پروتکل Z-Wave چیست؟

Z-Wave protocol method

پروتکل Z-Wave بر مبنای یک کنترل‌کننده طراحی شده بر اساس این پروتکل کار می‌کند. این کنترل‌کننده در واقع قلب تپنده ساختمان هوشمند شماست. در قصد دوم یک ساختمان هوشمند بر مبنای این پروتکل، نیازمند دستگاه‌هایی است که از آن پشتیبانی کنند. این دستگاه‌ها می‌تواند یک مورد مثل سیستم تهویه هوا باشد؛ و یا چندین و چند مورد مختلف مثل نورپردازی، دمای هوا، باز و بسته شدن پرده‌ها، ماشین لباسشویی، ماکروفر و… را شامل شود.

در واقع شما می‌توانید به تعداد دلخواه ابزارهای مختلفی را به کنترل‌کننده Z-Wave خود متصل کنید. در ادامه کافی است که این کنترل‌کننده را به شبکه اینترنت متصل نمایید؛ و اپلیکیشن آن را روی گوشی هوشمند خود نصب نمایید. حالا می‌توانید به راحتی از پروتکل هوشمندسازی ساختمان Z-Wave برای کنترل وسائل مختلف خانه بهره ببرید. البته فراموش نکنید که هر وسیله‌ای که قصد اتصال آن به سیستم هوشمند را دارید؛ باید از این پروتکل پشتیبانی کند.

البته توضیحات داده شده، ساده‌ترین حالت درک چگونگی استفاده از این پروتکل بود. در حالی که در پس زمینه این پروتکل پیچیدگی‌های زیادی دارد.

 

مزایای پروتکل Z-Wave چیست؟

این پروتکل در مقایسه با رقبا مزایای زیادی دارد؛ و به همین دلیل هم با اقبال بیشتری از سوی سازندگان محصولات حوزه اینترنت اشیاء مواجه شده است. همین اقبال نیز امروزه تبدیل به اصلی‌ترین مزیت آن شده است. به نوعی که گروه متنوعی از محصولات شرکت‌های سامسونگ، ال‌جی، هواوی و صدها برند دیگر، از این روش پشتیبانی می‌کنند.

یکی از ویژگی‌های جالب این پروتکل مصرف کم انرژی آن است. پروتکل Z-Wave این ویژگی را مدیون سیستم ارتباط رادیویی خود است. این ویژگی اجازه می‌دهد اتصال ابزارها بر اساس این پروتکل با مصرف انرژی بسیار پایین و حتی به کمک باطری نیز قابل انجام باشد.

مزیت دیگر این پروتکل طراحی آن بر اساس شبکه مش است. ویژگی‌های این طراحی کمک می‌کند تا با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه، کیفیت کار شبکه بالاتر برود. همچنین این پروتکل منطقه پوشش بالایی دارد؛ و می‌تواند تا شعاع 30 متری را تحت پوشش خود قرار دهد. در نتیجه برای اجرای پروژه‌های هوشمندسازی در ساختمان‌های خیلی بزرگ هم، انتخاب بسیار مناسبی است.


ترموستات و کلید لمسی هوشمند | گروه مبنا پروتکل ,wave ,هوشمند ,مبنای ,اینترنت ,می‌توانید ,اینترنت اشیاء ,wave چیست؟ ,ساختمان هوشمند ,هوشمند سازی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بررسی تخصصی کالا برقی آموزش های همگانی هواداران باشگاه شیرین فراز کرمانشاه پیرو ولایت فقیه آگاهترین KittyVolkman تولید و پخش برند MOHER تنها موزیک . دانلود آهنگ جدید تولید اپلیکیشن و تولید سایت در افغانستان