وقتی از دشت لوت حرف میزنیم، احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می آید مقداری شن است ولی واقعیت این است که دشت لوت همانند یک فرش است هر قسمت از آن پدیده ای در دل خود دارد. در این مطلب از مجله گردشگری سفرزون می خواهیم روی شن های دشت لوت پا بگذاریم و شما را به دل این دشت ببریم که حرفهای زیادی برای شما دارد.

دشت لوت، کویر لوت، یا بیابان لوت

دشت لوتدشت لوت

دشت لوت از آن جاهایی در ایران است که نام های زیادی بر روی آن گذاشته شده است، دشت لوت بیابان است و به اشتباه به آن کویر می گویند، دشت لوت در دل خود کویر دارد و بخشی کوچک از آن کویر است. لوت درجنوب شرقی کشورمان و در محدوده‌ای بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان میباشد این دشت خالی از سکنه نیست، بزرگترین ناحیه جمعیتی دشت لوت ، شهداد میباشد که در گذشته‌های دور به آن خبیص نیز می گفتند. دره سیرچ و ناحیه مسی که با این نام شناخته می شود یکی از زیبا ترین قسمت های دشت است.

یک پرانتز باز تفاوت بین بیابان و کویر چیست

در باور عامه اصطلاح کویر و بیابان یکی است اما در واقعیت بین این دو تفاوت های بسیاری وجود دارد. بیابان به جایی از مناطق خشک و گرم گفته می‌شود که بارندگی در آن هر سال کمتر از پنجاه میلی متر باشد. بیابانی چون لوت شادی چندین سال آب باران به خود ندیده است و پوشش گیاهی به این خاطر در آن کم شده است. اما کویر به زمین‌های رسی که پف‌کرده و یا اینکه نمک بسیار شدید دارند گفته می شود. این قسمت شاید باران داشته باشد ولی این شوری خاک است که سبب می شود گیاه در آن رشد نکند. پس کویر به جاهای شور و نمک زار گفته می شود و درجه بارندگی در آن کمی بالا است.

کلوت در دشت لوت

یکی از شگفت انگیز ترین بخش های دشت لوت، کلوت نام دارد. این منطقه که چشم اندازی صد در صد طبیعی دارد در چهل و سه کیلومتری شهداد و سی کیلومتری ده سیف قرار دارد.

منظور از کلوت یا شهر لوت، تپه هایی است که با شکل های مختلفی از جنس رس هستند.

این عوارض کاملا طبیعی سطح غربی لوت مرکزی را پوشانده اند، در اثر عمل آب و باد به شکلی تغییر داده اند گویی زندگی در آنجا جریان داشته است. این منطقه ها حاصل از بارندگی های موقتی در بیابان ادامه مطلب.


مجله‌ی گردشگری کویر ,بیابان ,بارندگی ,قسمت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

!همه چی تموم! بلبرینگ حسن آبادی خرید و فروش زایلن - خرید و فروش مواد شیمیایی آلفا 8 از نصرت پند گیر اشپزی دارو شناسی ، بیماریها و کمک های اولیه در تیرخوردگی ،تصادفات ، .شکستگی ها ترفند های خانگی