در اين مطلب از همراه مکانيک، به مقايسه خودروهاي رانا و ساينا پرداخته و ويژگي‌هاي بارز اين دو خودروي نسبتاً ملي را از نزديک بررسي خواهيم کرد؛ لذا با ما همراه باشيد تا نگاهي داشته باشيم به تلاش خودروسازان ايراني در جهت بومي‌سازي خودروهاي توليد شده در اين مرز و بوم!  

طي سال‌هاي اخير خودروسازان بزرگ کشورمان (سايپا و ايران‌خودرو) تلاش‌هاي فراواني را در راستاي ملي‌سازي توليدات داخلي به عمل آورده‌اند. گرچه غالب اين تلاش‌ها منجر به توليد نمونه‌هايي فيس‌ليفت شده از موارد خارجي و داخلي شده است، اما به هر روي نمي‌توان منکر اين شد که تمامي اين توليدات، صنعت خودروسازي کشور را تحت تأثير قرار داده‌اند. ما در ادامه اين مقاله به دو مورد از خودروهاي بومي (نسبتاً بومي!) که توسط دو توليدکننده بزرگ ايران يعني: سايپا و ايران‌خودرو توليد شده‌اند خواهيم پرداخت.

طراحي‌هاي جهش يافته: شکست يا پيروزي؟

 


بدون شک يکي از مهم‌ترين نکات در مقايسه خودروهاي رانا و ساينا و هر خودروي ديگري، بررسي طراحي خارجي و داخلي است! نکته مهمي که در مقايسه خودروهاي رانا و ساينا بايد مورد توجه واقع گيرد، نسخه‌هاي پايه اين دو خودرو است. منظور از نسخه پايه همان مدلي است اين خودروهاي فيس ليفت شده از روي آنها ساخته شده است. يعني نسخه پايه ساينا همان تيبا و نسخه پايه رانا همان پژو 206 صندوق دار است.

طي سال‌هاي متمادي، شرکت‌هاي سايپا و ايران‌خودرو همواره براي بهبود توليدات خود تصميم به توليد مدل‌هاي تماماً ايراني گرفته و در اغلب موارد براي تکميل چنين فرآيندي با شکست مواجه شده‌اند. به عنوان مثال تيبا که يکي از اولين اقدامات ملي در عرصه خودروسازي محسوب مي‌شد، پس از عرضه به بازار توسط سايپا مورد انتقادات شديدي از منظر مسائل ايمني و مهندسي قرار گرفت و سايپا را وادار به آغاز تلاشي مجدد براي بهبود ويژگي‌هاي فرزند نسبتاً ايراني خود نمود. از سويي ديگر ايران‌خودرو نيز در يکي از اقدامات آغازين خود جهت بومي‌سازي خودروهاي توليدي‌اش، کمر به طراحي نسخه‌اي ارزان‌تر از پژو 206 بسته و در نهايت رانا را وارد بازار کشور کرد (که همانند تيبا به باد انتقادات فني گرفته شد!).  

مقايسه رانا و ساينا

در طراحي خارجي، ساينا به عنوان يک نسخه به‌روز شده از تيبا، تغييراتي داشته است که از نظر اغلب کارشناسان خودرو به هيچ عنوان کافي و قابل توجه نيست! اگر تغييرات موجود در شکل کاپوت و چراغ‌هاي جلويي را در نظر نگيريم، طراحي خارجي ساينا تغيير شگرفي نسبت به تيبا نداشته است.

از سويي ديگر اضافه شدن يک ورودي هواي نسبتاً عضلاني در قسمت جلويي ساينا اين سوال را ايجاد مي کند که آيا خودرويي با اين سايز واقعاً به يک ورودي هواي عضلاني نياز دارد؟؟ البته قسمت پشتي ساينا تغييرات بهتري داشته و چراغ‌هاي عقب آن که به نوعي فيس‌ليفتي از خودروهاي خارجي نيز مي‌باشند، ظاهري جذاب به اين محصول بخشيده‌اند. هرچند که در همين بخش هم انتقاداتي به ساينا وارد بوده و تاکنون رانندگان بسياري از عدم هماهنگي طراحي قسمت جلو و عقب خودرو يا فارسي نوشته شدن اسم ساينا روي قسمت عقبي مدل‌هاي جديدتر، شاکي شده‌اند. همچنين بزرگ‌ترين ايراد وارد شده به سايناي سايپا، عدم تغيير قسمت‌هاي جانبي اين خودرو است چرا که ساينا از نگاه جانبي دقيقا شبيه برادر خود يعني تيبا است.



اما رانا (که اقدام ايران‌خودرو در جهت ملي‌سازي پژو 206 محسوب مي شود)،  نيز از نظر طراحي خارجي دست‌خوش تغييراتي بوده است. گرچه قالب طراحي رانا فيس‌ليفتي از پژو 206 است اما ايران‌خودرو مهندسي و طراحي‌هاي بومي‌اي را نيز به اين مدل افزوده و يا حداقل تلاش خود را در اين زمينه کرده است!

در نگاه کلي بايد گفت که رانا در طراحي خارجي مشکلات بيشتري را به نسبت ساينا دارد. رانا مونتاژ ضعيفي دارد و حتي در قسمت عقبي چراغ مه شکن سمت شاگرد کاملاً نمايشي است! از طرفي ديگر مواردي همچون بيرون‌زدگي قلاب بکسل و عدم وجود محافظ و پوشش براي قفل صندوق عقب نيز به مشکلات طراحي خارجي رانا افزوده‌ است.  

مقايسه خودروهاي رانا و ساينا از نظر طراحي داخلي نيز تفاوت چشم‌گيري با مقايسه بخش‌هاي خارجي ندارد و در بحث طراحي داخلي هم ساينا يک سر و گردن بالاتر از رانا قرار مي گيرد! طراحي داخلي ساينا پيشرفت قابل قبولي نسبت به تيبا داشته و شايد بتوان اذعان داشت که بهترين بخش خودروي ساينا، همين طراحي داخلي جهش يافته است!

استفاده از رنگ سياه و نقره‌اي، در کنار بهبود کنسول و داشبورد و افزايش راحتي صندلي‌ها، همگي گواه از تلاش سايپا در جهت افزايش محبوبيت فرزند ايراني خود داشته و اين اقدام، تا حدودي موفقيت آميز نيز بوده است! اين در حالي است که رانا از ضعف در مونتاژ قطعات داخلي نيز رنج برده و کيفيت پايين مواد بکار گرفته شده در طراحي داخلي آن به شدت مشخص است. (حتي يک دکمه نمايشي نيز در ميان کليدهاي بخش‌هاي داخلي به چشم مي‌خورد!). 

مقايسه رانا و ساينا

در جمع بندي مقايسه رانا و ساينا از ديد طراحي داخلي و خارجي بايد گفت که تغييرات اعمال شده از سوي سايپا بر روي محصول نسبتاً داخلي خود موفق‌تر از موارد تغيير داده شده از سوي ايران‌خودرو است و همين امر مي‌تواند موجب خريد و آسان‌تر ساينا نسبت به رانا شود! 

پيش به سوي پيشرانه‌هايي تکراري!

مقايسه رانا و ساينا

مقايسه خودروهاي رانا و ساينا از نظر پيشرانه و تجربه رانندگي اندکي خسته‌کننده است چرا که پيشرانه‌ يا همان موتورهاي بکارگرفته شده در اين دو خودرو، کاملا مشابه با ديگر محصولات اين شرکت‌هاي سازنده است! موتور رانا همان گزينه هميشگي ايران‌خودرو يعني موتور TU5   است و با داشتن 105 اسب بخار (در هر 5800 دور بر دقيقه)، حجم 1587 سي‌سي و گشتاوري معادل با 142 نيوتن متر، يک کلاسيک ملال‌آور محسوب مي شود. هرچند ساينا هم از نظر پيشرانه وضعيت بهتري ندارد و موتور آن در مدل M15 که توسط تيم مهندسي يک دانشگاه اتريشي نسبتاً بهبود يافته است با قدرتي معادل با 80 اسب بخار و 4 سيلندر در کنار 1503 سي‌سي حجم وارد بازار مي‌شود، که اصلاً جالب نيست! 

لذا مقايسه فني رانا و ساينا به ما مي‌گويد که رانا شتاب و حداکثر سرعت بيشتري نسبت به ساينا داشته و علاقه‌مندان به قدرت موتور را نسبتاً راضي نگه مي‌داريد (البته در بخش خودروهاي ارزان قيمت!). اين در حالي است که شتاب صفر تا صد خودروي ساينا از طرف سايپا اعلام نشده و از طرفي قدرت پايين اين محصول تنها اجازه بالا بردن سرعت تا سقف 175 کيلومتر بر ساعت را به رانندگان مي دهد. 

مقايسه رانا و ساينا

در بحث تجربه رانندگي بايد گفت که رانندگي با رانا از نظر قدرت و شتاب خوشايندتر است. از طرفي طراحي داخلي بهينه، راحت و خوشايند ساينا در کنار سيستم هدايتي روان‌تر، مي‌تواند مرهمي بر قدرت و سرعت پايين آن شده و اين کمبود را با ارائه يک رانندگي راحت و خوش فرم جبران نمايد. 

بومي‌سازي محصولات يا فيس‌ليفت‌هاي ارزان قيمت؟

در بخش جمع بندي مقايسه رانا و ساينا بايد به اين نکته اشاره کرد، که تلاش خودروسازان ايراني در جهت بومي‌سازي خودروهاي توليد شده در داخل کشور امري قابل تحسين است، اما انتقادات وارد شده به اين توليدکنندگان در سال‌هاي اخير گواه از کافي نبودن اين کوشش‌ها و گوياي خلأهاي بسيار در اين زمينه‌ است. 

متاسفانه همانند رانا و ساينا اغلب توليداتي که نام «ايراني» را يدک مي‌کشند، تنها فيس‌ليفت‌هايي از مدل‌هاي قديمي بوده و کيفيت توليد پايين اين محصولات نيز موجب شعله‌ور شدن انتقادات وارده به صنعت خودروسازي کشورمان شده است. 


موفق باشیم. ساينا ,رانا ,طراحي ,داخلي ,خودروهاي ,خارجي ,طراحي داخلي ,طراحي خارجي ,خودروهاي رانا ,نسخه پايه ,بومي‌سازي خودروهاي ,بومي‌سازي خودروهاي توليد , منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

لونه هر چی که بخوای ░█░(|m-i-i-m |مجله اینترنتی ایران من})░█░ شهر عشق اپلای به المان و روسیه گروه آموزشی آمادگی دفاعی استان مرکزی سامانه کیفیت شرق