سرزمین کهن ایران، عارفان و بزرگان و نامداران بسیاری به خود دیده است. بزرگانی که قرن‌ها پیش زندگی می‌کردند و امروز آرامگاه‌هایشان ارزش تاریخی، فرهنگی و معماری بسیاری دارند. تقریبا در هر شهر و منطقه‌ای از ایران چنین اماکنی یافت می‌شود و که مورد توجه علاقه‌مندان معماری و هنر هستند. این بار در مجله گردشگری سفرزون قصد داریم یکی از این آرامگاه‌ها را به شما معرفی کنیم. آرامگاه بابا لقمان در شهر سرخس در مرز ایران و ترکمنستان و در مجاورت صحرای قره‌قروم. معمولا گردشگرانی که به شمال خراسان سفر می‌کنند، به جز گشت‌وگذار در طبیعت زیبای منطقه، حتما بازدید از مقبره بابا لقمان را هم در برنامه‌شان دارند. اگر شما هم به چنین جاهایی علاقه دارید با ما همراه شوید.

آرامگاه بابا لقمان، مروارید سرخس

آرامگاه بابا لقمان ، در شهر سرخس خراسان رضویآرامگاه بابا لقمان ، در شهر سرخس خراسان رضوی

نام شهر سرخس شاید به گوش‌تان خورده باشد. این شهر در شرقی‌ترین گوشه‌ی شمال ایران، در استان خراسان رضوی و در فاصله ۱۸۵ کیلومتری مشهد قرار دارد. شهر سرخس از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در دوران باستان ساریکا نام داشته اما در متون قدیمی به نام «سرخس نو»، «سرخس ناصری»، «سرخس افراسیابی» و «ساریگا» هم نامیده شده است. نام این شهر در داستان جنگ هفت‌گردان شاهنامه فردوسی هم آورده شده است.

شهر سرخس در روزگاران گذشته بسیار مهم بوده است چرا که در سر راه واقع شده بود و قرن‌ها هر کس می‌خواسته از خراسان به مرو یا ماوراالنهر برود باید از این شهر عبور می‌کرد. علاوه بر این، سرخس به دلیل داشتن مدرسه‌ها و کتابخانه‌‌های خود از مراکز علمی و فرهنگی مهم بوده است. در دوران قاجار هم سرخس شهر مهمی بود، در این دوران ترکمن‌ها زیاد به مرزهای ایران حمله می‌کردند و ناصرالدین شاه بارها مامورانی را به سرخس می‌فرستاد تا اخبار محلی و مرزی را برایش بیاورند.

از این پیشینه‌ی تاریخی آثاری مانند آرامگاه بابا لقمان در شهر سرخس به جا مانده است. این آرامگاه منسوب است به یک عارف مشهور سرخسی ادامه مطلب.

 بلیط هواپیما خارجی و بلیط هواپیما داخلی و رزرو هتل خارجی و رزرو هتل داخلی به سایت سفرزون مراجعه کنید.


مجله‌ی گردشگری سرخس ,آرامگاه ,لقمان ,«سرخس ,خراسان ,دوران ,بابا لقمان ,آرامگاه بابا منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

نگاه یک موزیک سوشال یاد شهدا فیلم , سریال , اهنگ , خبر ملودی طرح اجناس فوق العاده کانتر بازان جادوی کلمات | سایت تفریحی , سرگرمی روزهای من گروه آموزشی صدرا