از قدیم الایام تا به امروز هر جا که آب بوده است مردم برای ست در آنجا جمع می شدند.
شاهد تاریخی این موضوع تشکیل اولین تمدن های انسانی در اطراف رود ها  است که می توان از آن جمله ست مردم در بین النهرین را مثال زد.
جایی که آب نباشد کمتر موجود زنده ای می تواند طاقت بیاورد.
بسیاری از مناطق کشورمان به دلیل آب و هوای مناسبی که دارند میزبان  زندگی و ست مردم بوده اند که تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
 تهران در قدیم شهری بسیار سرسبزتر و با هوای بسیار بهتر بوده است.
امروزه به دلیل گسترش شهرسازی و خیابان کشی بسیاری از جنگل ها و باغ ها  از بین رفته اند و به جای آنها آلودگی هوای بسیار زیاد آمده است. آب تهران  از رودخانه ها و بخش عمده ای از آن نیز از قنات ها تامین می شده است. یکی  از مهمترین قنات های این شهر، قنات مقصود بیک بوده است.
 این قنات در شمیرانات قرار داشته است و قدیمی ها آن را باعث آبادانی  شمیرانات می دانند. قنات مقصود بیک از کوه های توچال و سعد آباد به سمت  تجریش سرازیر می شد و مناطق سر راه خود را سیراب می کرد.
 اهالی قدیمی هنوز هم از طعم گوارای این آب صحبت می کنند و می گویند که  از آن برای مصارف کشاورزی و باغداری و همچنین مصارف شخصی استفاده می شده  است.
با توجه به خشکسالی سال های اخیر و مصرف بی رویه ی آب تمام رودخانه های  سراسر کشور دچار افت سطح شده اند و از مقدار آنها بسیار کاسته شده است.  رودخانه ی مقصود بیک که در تجریش واقع شده است نیز دچار افت سطح جدی شده  است و دیگری نه آن مقدار آب قدیم خود را دارد و نه دیگر صفای قدیم را.
 رودخانه ی مقصود بیک در سمت راست پایانه ی اتوبوس ها و تاکسی های  دربند قرار دارد. یکی از اهالی قدیمی تجریش درباره ی مقصود بیک می گوید که  آب آن از کوه های توچال سرازیر می شده و تا کاخ سعد آباد ادامه داشته و از  میانش رد می شده سپس وارد سرپل تجریش می شده است.
با اجاره سوئیت مبله در تهران از طریق ایران ماوا آسایش و آرامش را تجربه کنید.
 قنات مقصود بیک نیز در ابتدای خیابان شهید دربندی بوده که بعد از طی  مسیر تا باغ فردوس به محله های پایینی دولاب می رسیده است. در مورد نحوه ی  نام گیری این قنات توضیحاتی باید بدهیم. دو برادر از سردار های دیلمی بودند  که نام یکی طغرل بیک و نام دیگری مقصود بیک بوده است. طغرل بیک قناتی را  در باغ فردوس به نام خود می زند و مقصود بیک نیز قناتی در ابتدای خیابان  شهید دربندی را. پس از تصاحب این دو قنات توسط برادران نام های آنها بر این  قنات ها ماند.
 اهالی قدیمی می گویند که قنات مقصود بیک یکی از دلایل اصلی آبادانی  تجریش و شمیرانات بوده است. وظیفه تقسیم آب برای استفاده بین سهیمان نیز  برعهده ی میراب بوده است.
یکی از اهالی قدیمی می گوید که آب قنات مقصود بیک بعدا به آب قنات  دربند می پیوسته و رودخانه ای واحد تشکیل داده می شده است. می گویند که این  رودخانه 25 متر کمتر از زمین ارتفاع داشته از این رو به آن دره ی مقصود  بیک هم می گفتند.
اجاره سوئیت مبله در تهران با ایران ماوا

 

منبع: www.iranmavaa.ir