خانه توکلی بنایی زیبا که در دوره قاجار ساخته شده است. این خانه متعلق به «کشمشیان» از تاجران آن دوران بوده است که پس از درگذشت وی در ۴۰سال پیش، این خانه توسط فردی به نام «توکلی» اری می‌شود. این بنای دیدنی در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

 مکان های تاریخی مشهد، خانه توکلی

نمایی زیبا از خانه توکلی مشهد

از درب ورودی این بنا تا نمای بیرون و حتی داخل این خانه با آجرکاری و کاشیکاری نفیس مزین شده اند که این ویژیگی ها باعث متمایز شدن این خانه با خانه های دیگر شده است.در ورودی این بنا دارای ۲ کتیبه کاشی‌کاری شده است که روی آن آیه «انا فتحنا لک فتحا مبینا» و آیه «و ان یکاد» به صورت کاشی‌کاری حک شده است.

 مکان های دیدنی مشهد، خانه توکلی

درب ورودی خانه توکلی

این بنا از دو طبقه تشکیل شده و  دارای ۵ ستون می باشد وجود ستون های آجری در نمای ساختمان و کتیبه ای که در بالای ستون ها قرار گرفته اند جلوه ای خاص به این بنا داده است. گردشگران می توانند با شرکت در تور مشهد به شهر مشهد سفر کنند و از نزدیک تماشاگر این بنای زیبا  باشند.

 مکان های دیدنی مشهد، خانه توکلی

بنای دو طبقه خانه توکلی با نمای از آجر کاری

در داخل خانه نیز شاهد وجود ارسی هایی هستیم که جدا کننده فضاهای داخلی از یکدیگر می باشند. اتاق های خانه توکلی همگی از جنس چوب هستند. در حیاط خانه نیز یک حوض زیبا ملاحظه می شود که درون باغچه اطراف آن چند درخت تنومند قرار دارد.

 جاذبه های ایران، خانه توکلی

حیاط زیبای خانه توکلی

منبع: https://تورکیش-تورمشهد.com/mashhad-tour/


هیوا کیش خانه ,توکلی ,نمای ,ستون ,ورودی ,مشهد ,خانه توکلی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود کتاب شرکت آموزشی ، پژوهشی ، تبلیغاتی ژمیس anasohrabi قصه شب آشپزخونه مدرسه تفسیر شهید محمدعلی لطفیان سرگزی شرکت امید مواد آذربایجان نسیم افکت