ماده ۱۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان می‌دارد: "هر شخصی" که متهم به ارتکاب یک جرم کیفری می‌شود حق دارد که بی‌گناه فرض شود مگر این‌که تقصیرش، مطابق قانون در یک دادگاه علنی که در آن تمامی تضمینات لازم برای دفاع پیش‌بینی‌شده باشد، ثابت شود.

اصل برائت از دیدگاه دانشمندان اصول فقه دو قسم است:

برائت عقلی: عبارت است از این‌که به حکم عقل؛ مکلّف در مقام عمل هیچ وظیفه‌ای در قبال انجام تکلیف مشکوک، بعد از تحقیق و دست نیافتن به دلیل، ندارد و این برائت بر اساس قاعده عقلی قبح عقاب بلا بیان می‌باشد؛ زیرا به حکم عقل کیفر کردن کسی که بیان و دلیلی به وی در مورد تکلیفی نرسیده باشد، زشت و ناپسند است، پس مکلف مؤاخذه و عقاب نمی‌شود.

برائت شرعی: یعنی در هر مورد مشکوکی که مکلف اصل حکم واقعی را نداند، شارع مقدّس با قرار دادن حکم ظاهری، تکلیف را از دوش مکلف بر می‌دارد. دانشمندان اصول فقه، برای اثبات برائت شرعی به روایاتی تمسک نموده‌اند.

اصل برائت در امور کیفری:

به این اصل اطلاق می‌شود که فرد بی‌گناه است، مگر آن که جرمش اثبات شود. این اصل یکی از حقوق متهمان در دادگاه‌هاست و بسیاری از کشورها آن را به رسمیت می‌شناسند؛ بنابراین اثبات جرم بر عهده روند بازرسی حقوقی و قضایی،، شاکی یا دادستان است که باید شواهد کافی برای اثبات جرم فراهم آورد و در صورت عدم اثبات جرم، متهمان بری هستند و تبرئه می‌شوند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل برائت را مورد شناسایی قرار داده است.

اصل، برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.

http://iranlawyer.net


سایت وکیل دادگستری برائت ,اثبات ,مکلف ,مورد ,بیان ,برای اثبات ,برائت شرعی ,دانشمندان اصول منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اشعار شايق رژیم غذایی بازی و برنامه اندروید | noobroid جاست 4دانلود جزئیات زلزله امروز - زمین لرزه محمدرضا حسین زاده آرش گیمز اتاقِ سفید