گوینده: علی دنیوی ساروی

ناشر صوتی: آوانامه

ناشر متنی: نشر چشمه

مدت زمان: 02 ساعت و 33 دقیقه

.

پس از بیست سال …

علی‌اشرف درویشیان در سال 1373 بعد از گذشت بیست سال از انتشار کتاب «از این ولایت»، کتاب درشتی را منتشر کرد. این کتاب شامل ده داستان کوتاه با نگاهی انتقادی به مسائل و مشکلات جامعه است. درویشیان در کتاب «درشتی» به زیبایی، مشکلاتی که «جنگ ایران و عراق» و «جنگ در کردستان ایران» برای مردم این مرز و بوم به وجود آورده به تصویر می‌کشد. مشکلاتی چون بیماری، آوارگی، تنهایی، از دست دادن عزیزان و مرگ افراد عادی و مردم فرودست.

بهانه‌ی درشتی: یک عکس

درشتی نخستین داستان این مجموعه می‌باشد که برای نام کتاب انتخاب شده است. الهام بخشِ به رشته‌ی تحریر در آوردن این داستان، عکس اعدام دسته جمعی کردها در فرودگاه سنندج بوده است. داستان از زبان پسری روایت می‌شود که برای بریدن نی و تهیه قلم از آن، به نیستان می‌رود و در آن‌جا متوجه می‌شود که نی‌ها ناگهان به خون آغشته می‌شوند و … «…پسرک خیس از باران، نی‌ها را در چنگ می‌فشرد. بی‌حرکت، در جا خشکش زده بود و به آن سوی برکه ماتش برده بود. گاه لرزشی سراپایش را تکان می‌داد. باران شفاف، میله میله و تکه تکه، فضا را می‌برید و مه در بین تکه‌ها می‌لغزید. سیاه‌پوش‌ها، تفنگ‌هاشان را از زیر بارانی‌ها در آوردند و زانو زدند…»

درویشیان و چپ‌گرایی

علی‎اشرف درویشیان در سال 1320 در محله آبشوران شهر کرمانشاه دیده به جهان گشود و در سال 1396 دار فانی را وداع گفت. وی داستان‌نویس، پژوهشگر سوسیالست و چپ‌گرا بوده و در ابتدای کار حرفه‌ای خود از نام مستعار «لطیف تلخستانی» بهره می‌برده است. وی بارها به دلیل نوشته‌هایش دستگیر و ممنوع‌القلم شد. درویشیان در بین سال‌های 1350 تا 1357 برای نگارش کتاب «از این ولایت» دستگیر شد. اولین بار به مدت 8 ماه در کرمانشاه، دومین بار 2 ماه پس از آزادی و به مدت 7 ماه که نتیجه آن اخراج از دانشگاه و منفصل شدن از خدمت معلمی بود و در آخر در سال 1353 به مدت یازده سال یعنی تا پیروزی انقلاب در حبس بود. علی‌اشرف درویشیان بیش از 30 کتاب نوشته و منتشر کرده است که در تمام این کتاب‌ها به رنج مردم فرودست اشاره کرده است. از جمله کتاب‌های وی می‌توان به فصل نان، آبشوران، همراه آهنگ‌های بابام، بیستون، چون و چرا، رومه دیواری مدرسه ما، سلول، سال‌های ابری و … اشاره کرد.

آلبوم افتخارات

وی در سال 1375 برای نگارش کتاب فصل نان عنوان کتاب برگزیده شورای کودک ایران، در سال ۱۳۸۶ در هشتمین دوره جایزه ادبی مهرگان، جایزه «یک عمر تلاش در عرصه نوشتن» را برای مجموعه آثار علی‌اشرف درویشیان با تأکید بر رمان سال‌های ابری و در سال 2007 توسط دیده‌بان حقوق بشر جایزه هلمن-همت را به خود اختصاص داد.

صدای خون

نسخه‌ی صوتی کتاب درشتی با صدای دل‌انگیز استاد علی دنیوی ساروی ما را به سال‌های اول انقلاب می‌برد و مخاطب را با مردمان درگیر جنگ، همراه می‌کند.

 

.

بخش هایی از این کتاب صوتی را بشنوید:

بخش اول

بخش دوم

نسخه کامل کتاب صوتی درشتی را می توانید از اینجا دانلود کنید.