«واته ی لکی »

«خدا اج سلطو ممود قایم تره »

در میان مردمان لک اینگونه در افواه است که :

در زمان سلطان محمود غزنوی مردی نجار و تابوت ساز زندگی می کرد .نجار زنی به غایت زیبا و فریبنده داشت .از کمالات و جمالات چیزی کم نداشت.

سلطان محمود با یک بار دیدن این زن عاشق و دلباخته ی او شد.سلطان در پی راهی برای به دست آورد زن بود به طوریکه مورد شماتت خاص و عام و مفتیان نگردد.

فلذا به نجار پیغام داد که یا زنت را طلاق ده تا با من همسر شود یا یک خرووار چو را از سر شب تا فردا صبح طوری بتراش که همه هم اندازه و یک شکل باشند.اگر به این شرط عمل نکردی طلاق را حتمی بدان و اگر جوها را تراشیدی از تو میگذرم.

نجار ناراحت، غمگین ، گرفته و افسرده دل به خانه آمد ، زنش علت را جویا شد ، نجار ماجرا تعریف کرد.

زن لبخندی زد و گفت : غمگین مباش ! خدا از سلطان محمود قائم تر است.تا فردا هزاران کلاه را باد خواهد برد.با دلداری و سخنان آرامبخش زن در خانه ی محقر خود به خوابی پر از اضطراب فرو رفتند.

سحر کسی دق الباب در را می کوفت، نجار شتابان در را باز کرد و منتظر بود گزمه ها وارد شوند و همسرش را با خود ببرند.

گزمه گفت : زود باش به کارگاهت برو و یک تابوت مخصوص و آراسته به زیور آلات برای سلطان محمود بساز که دنیا را به حال خود گذاشت و از میان ما رفت.

یک بیت شعر فاسی هم هست که ند انستم از کیست .حتی دهخدا هم در امثال و حکم به این بیت نغز    اشاره نکرده است .برخی بر این باورند که این بیت علاوه بر معنای ظاهری به همین ماجرا اشاره دارد.

تا خدا یار است به سلطان مپیچ / گر خدا بر گشت صد سلطان به هیچ

منبع :

1. امین خضرایی، فرهنگ‌نامه امثال و حکم ایرانی، شیراز، نوید شیراز، چ 1، 1382، ص 1046.

نویسنده:مهدی زینی



لک پرس سلطان ,نجار ,محمود ,سلطان محمود ,ممود قایم ,سلطو ممود منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

خانواده برتر 2 poyanema بزرگترین مرجع دانلود موزیک آموزش حرفه ای وردپرس دانلود رایگان مقاله دانلود رایگان کتاب دعانویسی pdf با لینک مستقیم دانلود سنتر